3.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy Cargo on pakuksi hyvä ajettava mutta huono näpelöitävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy Cargo -pakettiautoversio on vakiovarusteinkin vakuuttava, mutta käyttöliittymä harmittaa tässäkin autossa. Hyvää: ajettavuus, näppäryys. Huonoa: toiminnot kosketusnäytön takana. Pakettiautot ovat vuosien saatossa kehittyneet jatkuvasti henkilöautomaisemmiksi niin ajo-ominaisuuksiltaan kuin varustelultaankin. Odotukset uuden Volkswagen Caddy Cargo -pikkupakun suhteen ovat siis kovat, onhan auto siirtynyt käyttämään kahdeksannen sukupolven Golfin perusrakennetta aiemman viitosmallin sijaan.Vakiovarustelultaan hyötyajoneuvo-Caddy ei kuitenkaan yllä aivan henkilöautojen tasolle etenkään aktiivisten turvavarusteiden osalta, vaan niistä täytyy maksaa ekstraa. Muuten kaikki ’’pakolliset’’ varusteet, kuten ilmastointi, vakionopeudensäädin ja penkinlämmitin (tosin vain kuskille) sisältyvät hintaan. Ilahduttavasti myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin on ainakin toistaiseksi vakiovaruste.Alkuun Caddy on saatavana ainoastaan 8,25-tuumaisella kosketusnäytöllä. Myöhemmin mallistoon saattaa tulla mukaan myös pienempiä ja edullisempia näyttöjä, mutta nekin ovat aina kosketusmallisia – joissakin tilanteissa tällaisen vaihtamisesta ihan tavalliseen nappuloita sisältävään soittimeen olisi valmis maksamaan vaikka ylimääräistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyökäyttöön kyvytönKosketusnäytön taakse kätkettyjen toimintojen ergonomiasta jää nimittäin ristiriitainen vaikutelma. Pakettiautot ovat lähtökohtaisesti työkaluja, joten niiltä toivoisi puhtaamman designin sijaan helppoa ja intuitiivista käytettävyyttä. Esimerkiksi lämmityksen säätöjen käyttäminen joko kosketusnäytön tai jo aiemminkin kritisoimiemme hipaisupainikkeiden kautta likaisin käsin tuntuu hankalalta.Onneksi sentään ohjauspyörässä on säilytetty fyysiset nappulat. Istuinergonomia on hyvällä tolalla ja ajoasento säätyy helposti mieleiseksi – Caddyssa viettänee siis hyvin pidemmänkin työrupeaman ilman selkäkipuja.Ajo-ominaisuuksiltaan Caddy ei petä. Suoralla tiellä pikkupaku kulkee vakaasti, eikä meluakaan kantaudu liikaa ohjaamoon. Risteyksissä ja tiukoissa kaarteissa pakettiautomaisuus kuitenkin puskee väkisin läpi, ja ilman kuormaa terävät töyssyt tömäyttelevät ohjaamossa herkästi.Kaksilitraisen turbodieselin 102 hevosvoimaa riittävät etenkin tyhjänä yllättävän rivakkaan liikkumiseen – myöhemmin paperista tarkistettu nollasta sataan -kiihtyvyys yllättää. Oliko auto todellisuudessa noin hidas? Samasta koneesta on lisätehoa kaipaavalle 122-hevosvoimainen painos, ja tinkaajille löytyy myös 75 hevosvoiman nuhapumppuversio.Sähköversiota odotellessaTavaraa Caddy Cargoon saa lastata 638 kilogramman edestä, ja tilaa löytyy 3 100 litraa. Kuormatilan leveys mahdollistaa eurolavan sijoittamisen poikittain, joten rahdin saa kyytiin vaikkapa trukilla.Caddyn takapariovet ovat etenkin ahtaissa tiloissa huomattavasti yhtenäistä, pystysuunnassa aukeavaa luukkua näppärämpi vaihtoehto. Harmittavasti lisävarustelistalta on jäänyt ruksimatta liukuovi myös auton vasemmalle puolelle. Kun tavaratilaan pääsee käsiksi perästä ja vain toisesta kyljestä, täytyy pakkaamista miettiä paljon tarkemmin. Noin kuudensadan euron panostus tekeekin rahtitilan käytöstä huolettomampaa.Ohjaamossa on kohtuullisesti säilytystilaa, mutta jos työajoneuvossa on tapana kuljettaa mukana kaiken maailman roinaa, kannattanee autoon valita myös ohjaamon ylle sijoittuva säilytystila.Kaikkiaan uudella Caddy Cargolla pienemmät rahdit kulkevat paikasta toiseen mainiolla mukavuustasolla, on matkaa sitten tarkoitus taittaa kaupungissa tai moottoritiellä. Toivottavaa olisi, että Volkswagen toisi myös täyssähköversion mukaan lähipäästöttömien pakettiautojen kiihtyvään kilpailuun.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 75 kW Hinta alkaen 28 701 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 390 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 2750–4250 r/min Vääntö 280 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 280 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 2755 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 740 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja