24.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri kokoisella akulla. Isoin niistä varmistaa vaivattoman arkiautoilun moneksi päiväksi yhdellä latauksella. Sähköautoista puhuttaessa nousee väistämättä esille kysymys sopivan kokoisesta akusta. Määrittäähän akun koko käytännössä myös auton toimintamatkan yhdellä latauksella. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri akkukoolla ja sopiva koko riippuukin omista ajotarpeista ja latausmahdollisuuksista.Käytännön toimintamatka vaihtelee paljon ajo-olosuhteiden ja kuljettajan toiminnan mukaan.ID.3:n isoin akku tarjoaa käytettävää kapasiteettia 77 kWh. Toimintamatkaa tämä tarjoaa WLTP-mittauksen mukaan 547 kilometriä. Vertailun vuoksi pienin ID.3:een tarjolla oleva akku on kapasiteetiltaan 45 kWh, minkä turvin autolla voi ajaa yhdellä latauksella 346 kilometriä. Tällainen ero alkaa jo tuntua pitkillä matkoilla.Iso akku tuo vaivattomuutta myös arkeen. Kertalatauksen toimintamatka korostuu etenkin silloin, kun ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta kotona, tai työpaikalla. Näin saattaa olla esimerkiksi monilla kaupunkien keskusta-alueilla asuvilla. Iso akku helpottaa näissä tapauksissa päivittäistä arkea merkittävästi, kun autoa ei tarvitse suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla ladata välttämättä edes viikoittain. Ja lataustarpeen voi täyttää helposti yhdellä pikalatauksella vaikkapa kauppareissun yhteydessä.Päivittäisessä toiminnassa käytössä akkua ei suositella ladattavaksi täyteen asti, sillä täysi lataus rasittaa akkua enemmän kuin hieman vajaa lataus.Toisaalta ison akun pitäminen jatkuvasti mukana ei ole järkevää raaka-aineiden, tai taloudellisuuden näkökulmasta. Arvokkaita materiaaleja sisältävät akut nostavat auton hintaa, minkä lisäksi painavampi akku heikentää auton taloudellisuutta. Isoimmalla akulla varustetun ID.3:n kulutus on siis kevyempiä sisarmalleja suurempi.Kuljettajan paikalla massan kasva tuntuu aavistuksen pompottavampana menona. Eikä ihme, sillä yli 1 900 kilon omamassa on paljon tämän kokoluokan autolle. Suorituskyky on sähköautojen tapaan vaivaton ja isoimman akun yhteydessä auto tarjoaa aina 150 kW tehoa. Numeroiden valossa pienemmällä akulla varustettu malli, jollainen on myös ollut Moottorin käyttötestissä, on keveyden ansiosta aavistuksen rivakampi.ID.3:n ohjaamo on hyvin pelkistetty.Iso akku tuo mukanaan aina myös erittäin kattavan Pro S -varustelun, joka on tarjolla Business ja Business Max -malleina. Näistä jälkimmäinen pitää sisällään käytännössä kaiken autoon saatavan, mutta sen erikoisuus on samalla auton nelipaikkaisuus. Eli jos ID.3:n haluaa varustella parhaalla mahdollisella tavalla, ja tarve on viidelle istuinpaikalle, täytyy tyytyä pienempään akkuversioon.Ison akun merkittävin hyöty on sen tuoma vapaus ja mielenrauha. Se helpottaa sähköautoilua etenkin tilanteissa, joissa ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta. Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaLoppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Koeajo: täyssähköauto Volkswagen ID.3 on huolimattomuusvirheistä huolimatta erinomainen auto Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh Hinta alkaen 45 362 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 360 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82/77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 125 kW. Toimintamatka 539 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,3 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4 261 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 568 mm, akseliväli 2 770 mm Tavaratila: 385–1 267 l Omamassa: 1 934 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton Ei sallittu kg Euro NCAP 5 (2020) tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä