1.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: 290 hevosvoimainen järkifarmari – Seat Leon ST Cupra 290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt päivitys pitää Leon ST Cupra 290:n kisakunnossa. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, tilat, vastine rahalle. Huonoa: arkiajossa turhankin sivistynyt? Kymmenen lisähevosvoimaa ja urheilullisempi pakoputkisto. Seat Leon ST Cupra 290:n malliuudistus on yksi aikamme laimeimmista. Silti auton koeajoon on hyvä syy.Uutuus on kaikkien aikojen tehokkain Seat, ja siten oiva tapa juhlistaa Cupra-urheiluversioiden kaksikymmenvuotista taivalta.Toiseksi Seatin tarjoama vastine rahalle ansaitsee huomiota. Se tekee autosta hyvin mielenkiintoisen vaihtoehdon Moottorin 6/2016 parivertailun Peugeot 308 GTi:lle ja Honda Civic Type R:lle.Seat Leon Cupra -malliston hinnat alkavat vajaasta 37 000 eurosta, jolla saa viisiovisen pystyperän 265 hevosvoimalla ja käsivaihteistolla. Koeajettu 290 hevosvoimainen ST-farmari kaksoiskytkinvaihteistolla ja 290 hevosvoimaisena edustaa toista ääripäätä 41 902 eurolla. Väliin jää aina tehokkaammalla koneella tarjottava kolmiovinen Leon SC.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkansa edullisinVertailun vuoksi: yhtä suorituskykyinen Honda Civic Type R maksaa 47 990 euroa. Seatin alhainen hinta selittyy markkinoinnilla, autoja halutaan myydä paljon.Hintaerosta huolimatta Leon Cupra olisi laittanut Peugeotin ja Hondan ahtaalle parivertailussa.Hauskuutta tekniikastaLeon Cupran hillitty ulkokuori kätkee teknisen lähestymistavan suorituskykyyn. Kaksoiskytkinvaihteisto leikkaa kiihtyvyydestä arvokkaita sekunteja, joten satanen saavutetaan vain 5,9 sekunnissa. Etutasauspyörästöstä löytyy sähkömekaaninen tasauspyörästönlukko. Iskunvaimentimet ovat sähkösäätöiset.Vauhdin kasvaessa huomaamattoman tyylikkäästä espanjalaisesta kuoriutuu tarkka, nopea ja erittäin luotettava ajoauto.Parhaimmillaan Cupra on nopeavauhtisella tiellä nautittuna. Kruisaillessa etäiselle tuntunut auto herää eloon ja imaisee kuljettajan mukaansa.Etutasauspyörästön toiminta on tehokasta. Kaasun voi avata varhain, ja lähes suoraan pohjaan saakka. Sähköohjatun tasauspyörästön työskentelyn tuntee, kun kumpikin eturengas repii asfaltista viimeisiäkin tartuntakohtia. Se vetää keulaa kohti sisäkurvia, mikä vaatii usein hienoista ohjauskulman oikaisua. Kaarrekäytös on etuvetoiseksi erittäin neutraalia.Melkein tavallinen farmariKaksilitrainen turbomoottori työskentelee karkealla, mutta innokkaalla murinalla. Urheilullisempi pakoputkisto muuttaa aiemman Leon Cupra 280:n kaiutinpainotteiset äänet luonnollisemmiksi, mutta kovin suuresta erosta ei ole kyse. Putkiston kerrotaan säästävän 5,8 kiloa edellismalliin verrattuna.Jo edeltävä 280 hevosvoimainen painos tuntui vähintäänkin luvatun tehoiselta, eikä uutuus tee poikkeusta. Keskialueen vahva vääntö yhdistettynä kaksoiskytkinvaihteistoon tekee arkiajosta erittäin vaivatonta. Täyskaasulla toinen silmä on paras naulita nopeusmittariin.Ajoautona Leon Cupra vaatii kuljettajalta yritystä, joka palkitaan koukuttavalla nopeudella ja tarkkuudella. Rauhallisemmissa vauhdeissa ajokokemus on Peugeot 308 GTi:tä ja Civic Type R:ää etäisempi, mutta kaikkensa antaessaan Leon on luokan ehdotonta kärkeä.Mikä parasta, ajosuorituksen jälkeen ajotilan voi kytkeä mukavuuspainotteiseksi, ja Leon muuttuu ihan tavalliseksi perhefarkuksi. Ainoastaan leveiden ja matalien renkaiden melu muistuttaa suorituskyvystä. Edullisen hinnan aistii ainoastaan keskikonsolin alaosien halvoista muoveista. Niitä ei paljoa ehdi katsella.Vaikka vaihdos Cupra 280:stä Cupra 290:een ei tuo huomattavia muutoksia, ansaitsee Seat yhä runsaasti kehuja. Se riittänee syyksi koeajolle.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Seat Leon ST Cupra 290 2.0 TSI DSG Koeajetun auton hinta varusteineen 45 633 € Moottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 213 kW (290 hv), 5900–6400 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km (30.6.2016 asti, normaalisti 2 vuotta) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?