26.3.2019 Ajoneuvot Aakkosten ääripäät jääradalla: Mercedes-Benz A 220 4Matic ja G 500 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain kolmisakarainen tähti yhdistää A:ta ja G:tä, mutta molemmissa on aihetta iloon jääradalla. Tyhjä järvi. Kolme jäärataa. Nelivetoautoja laidasta laitaan. Lähtökohta vie ajatukset viime vuoteen, jolloin ajoimme valtaosan Mercedes-Benzin nelivetomallistosta Kuusamossa. Autojen koko- ja massaerot tulivat hyvin selväksi, samoin eri 4Matic-nelivetojen toteutustavat. Hämmästykseksemme hauskimmaksi – ja pisimmät sivuluisut tarjoavaksi – osoittautui edellissukupolven B-sarjan tila-auto.Silloin autojoukosta puuttui kaksi ääripäätä, ja ääripäät ovat usein kaikkein hauskimpia. Tällä kertaa valikoima ulottuu A:sta V:hen, joskin varsinainen kohokohta löytyy keskemmältä aakkosia, G-kirjaimen kohdalta. Viime vuoden tapaan tekemämme havainnot autoista normaalin käyttöympäristön ulkopuolella tuskin ovat kovin hyödyllisiä, mutta ei anneta sen haitata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrä ja näppäräAloitetaan A:sta. Maistiaisjutussa ehdimme jo todeta Mercedes-Benz A 220 4Maticin hauskaksi ja tarkaksi vietäväksi. Se on niitä autoja, joita on luonnollista viedä rajoilla ensimmäisestä mutkasta lähtien. Nelivedon toteutustapa on yksinkertainen: etupyörät vetävät aina, ja takapyörien osuutta annostellaan monilevykytkimellä.Tuloksena on yhdistelmä etu- ja nelivedon etuja: auto kääntyy lähes yliohjaavasti mutkaan sisään, ohjautuu veto päällä tehokkaasti kääntyen ja poistuu mutkasta sähäkästi suoralle. Kohtalaisen kevyenä autona A-sarjalainen on myös varsin nöyrä, joten alkavat "tilanteet" pystyy pelastamaan.Toki tilanteilta voisi välttyä kokonaan pitämällä ajonvakautusjärjestelmä päällä ja vauhti kurissa, mutta nautitaan nyt vapaudesta, kun huippuluokan jääradat sen turvallisesti mahdollistavat.Hintalappu hillitsee Aakkosmatkalla seuraavan etapin tarjoavat perinteiset isot mersut, C, E ja CLS. Jos kolmikosta valitsee ajokin eurokiilto silmissä, löytää itsensä CLS 450 4Maticin ratista. Kolmilitrainen rivikuutonen tarjoaa kaikkea silkinpehmeydestä soinnikkaaseen repivyyteen, mutta jääradalla suurehko koko, korkeahko massa ja alitajunnassa kolkuttava hintalappu hillitsevät menoa. Voima ei CLS:stä lopu, mutta etenkin mutkien ulostulossa saa olla tarkkana. Jos vedon avaa varhain, valahtaa perä sivulle silloinkin, kun liikkeen pitäisi jo jatkua eteenpäin. Jos CLS:llä yrittää driftata aina ja kaikkialla, voi autolla jopa huomata pyörähtävänsä ympäri. Hieno auto asvaltilla, ei niinkään jääradalla.Hyötyajoneuvo turhakäytössäSeuraavaksi vuorossa on lyhyt kokeilu joukon hyötyajoneuvoilla. Koska V-sarjan tila-autossa on jääradalle kehnosti sopivat kitkarenkaat, valikoituu alle pakettiauto Vito. En tiedä kuinka paljon auton kehitystyössä on jäärataominaisuuksiin panostettu, tai kenelle asiasta olisi hyötyä, mutta yllättävän hauskaa kuormaamatonta Vitoa on mutkasta toiseen heitellä. Vain ymmärrettävästi hyvin turvallisuuspainotteiseksi säädetty ajonvakautusjärjestelmä hillitsee hupia, auto välillä lähes pysähtyy mutkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarinan sankariJa sitten pääsemme G:hen. Mercedes-Benzin klassikkomaasturin uudelleentulkinta teki vaikutuksen koeajolla. Nyt vuorossa on seikkailu G 500:n lavean mukavuusalueen reunoille. Eihän korkea yli kaksitonninen maasturi voi toimia liukkaalla jääradalla kovassa vauhdissa, eihän?Tavallaan ei. Auton peruskäytös on tietysti hyvin aliohjaava jo turvallisen ajovakauden takia. Arkailemalla Mercedes-Benz G 500 vain puskee ja puskee.Lopulta kaiken saa jumiin. Mercedes-Benz on Uudenkaupungin autotehtaalla tehnyt paljon suomalaisen autoteollisuuden hyväksi. Nyt kotimainen ajoneuvo-osaaminen pääsi maksamaan vähän takaisin.Avain iloon löytyy kojelaudan keskelle asennetusta nappularivistöstä. Kun G:n keskitasauspyörästön lukitsee, pakotetaan auton kumpikin akseli pyörimään täsmälleen samaa vauhtia. Se pakottaa ajonvakautusjärjestelmän ja jopa ABS-jarrut pois päältä.Härkää sarvistaJa edelleenkin G 500 puskee, mikäli ratin takana arkailee. Kaikki muuttuu, jos 2,5 tonnin teräskappaletta käskyttää päättäväisesti.Auto pitää pakottaa alkavaan luisuun kevyellä vastaheitolla tai jarrua näpäyttämällä. Kun kolossi ryhtyy kääntymään, vaihtuu ohjainlaite ohjauspyörästä kaasupolkimeen. Suuresta maasturista kuoriutuu ylikokoinen sporttimönkijä.Mersun luistorataa ohjataan rohkeasti suoraan V8:n voimalla. Massa tuo hitautta, joten ajolinja tulee valita varhain – ja kerralla oikein. Suurta autoa viedään suurilla linjoilla, viime hetken korjailuille ei ole tilaa, ellei sitä tee itse ronskia maavaraa hyödyntäen. G ei ihan vähästä hätkähdä. Kookkaat nastarenkaat ovat ylitöissä 422 hevosvoiman alla. Matala jytinä siivittää auton suoralle, eikä sutiminen lakkaa ennen seuraavaa jarrutusta. Kokemus on absurdi. Jos aiemmin jääradalla ajamamme Rolls-Royce Cullinan huvitti majesteettisuudellaan, viehättää G 500 puhtaalla brutaaliudellaan.Monella tapaa G-sarjan pitäisi olla täysin mukavuusalueensa ulkopuolella, mutta se ei näytä autoa kiinnostavan. Ehkä se ei edes tiedä, mitä käsite tarkoittaa?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?