8.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS 450 4Matic – Kuinka pienellä pääsee? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se menee nollasta sataan 4,8 sekunnissa, mutta nyt keskitymme kulutukseen. Hyvää: Ajettavuus, erittäin tehokkaat ekotoiminnot, voimalinja, kulutus suorituskykyyn nähden. Huonoa: Vakionopeudensäädin seilaa ekoasennolla turhankin paljon. Unohdetaan hetkeksi Mercedes-Benz CLS 450 4Maticin linjat ja luksus. Unohdetaan myös se suorituskyky, jonka Stuttgartin uusinta osaamista edustava 367-hevosvoimainen rivikuutonen ja 22-hevosvoimainen sähkömoottori tarjoavat. Otimme uuden CLS 450 4Maticin koeajoon kulutussyistä. Kuka tahansa osaa repiä kolmilitraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista makean suorituskyvyn, mutta kuinka taloudelliseksi sen voi saada? Juuri taloudellisuuden eteen Mercedes-Benz on tehnyt valtavasti työtä. On pakko. CLS esiteltiin keväällä, vain vajaat puoli vuotta ennen syyskuun alussa käyttöönotettua uutta WLTP-kulutusmittausta. Uusi tiukempi kulutusmittaus pyrkii kuvaamaan entistä NEDC-mittausta paremmin todellista kulutusta. Mitä se tekee tehokkaalle ja painavalle autolle? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden kulutuksen ero CLS:n esittelyn yhteydessä Mercedes-Benz julkaisi autolle vielä ennen syyskuuta tarvitut vanhan NEDC-mittaustavan mukaiset kulutuslukemat. Suurikokoisen auton yhdistetyksi kulutukseksi luvattiin 7,8 litraa sataa kilometriä kohden. Se tarkoittaa 178 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Kierroslukumittarin alla erottuva Power- ja Charge -näyttö kertoo sähkökoneen tllan: se lataa 48-voltin akkua ja antaa 22 lisähevosvoimaa. Kun syyskuun alussa Mercedes-Benz julkaisi uudella WLTP-kulutussyklillä mitatut lukemat, nousivat CLS:n päästöt vain kymmenellä grammalla 188 grammaan ja keskikulutus kohosi 8,3 litraan sadalla kilometrillä. Uusi, todenmukaisempaa kulutusarviota lupaava WLTP-mittaussykli siis nosti CLS 450 4Maticin kulutusta huomattavasti vähemmän, kuin yleisesti ennustetuksi kulutusnousuksi odotettu 25–30 prosenttia. Maltillisen kulutusnousun ansiosta CSL 450 4Maticin lähtöhinta itse asiassa laski 1 333 eurolla. Perusvarusteinkin auto tosin edelleen lohkaisee lompakosta ainakin 95 695 euroa. Kolmilitrainen rivikuutonen sekä kampiakselin ja vaihteiston väliin asennettu ja 48-voltin EQ Boost -sähkömoottori kätkeytyvät muovikuorten alle. Ennakointia ja optimointia Mercedeksen maltillinen kulutusnousu johtunee todennäköisesti siitä, että autolle ilmoitettiin keväällä varsin korkeat NEDC-kulutukset pehmittämään uuden WLTP-kulutuksen tuomaa muutosta. Toiseksi Mercedes-Benz on kehittänyt uuden kuusisylinterisen rivimoottorin juuri WLTP:n vaatimuksia varten. Siitä pääsemmekin takaisin ytimeen: mitä CLS 450 4Matic kuluttaa käytännössä? Maltilla ja vähällä Yllättävän vähän, itse asiassa. Moottoritieajossa virtaviivaisuus ja yhdeksänvaihteisen automaatin rauhoittamat kierrokset siivittävät auton varsin maltilliseen 7,5 litraan sataa kilometriä kohden. Maantielenkin mäkisyys ja nopeusrajoituksen jatkuva vaihtelu 60 ja 80 kilometriä tunnissa välillä tuskin tarjosivat ideaaliolosuhteita raskaalle autolle, mutta silti kulutus asettui 6,5–7,0 l/100 km väliin. Se on jo varsin mainio lukema tehokkaalle bensiiniautolle. Absoluuttisia arvoja on silti vaikea antaa: ajoreitti pituuksineen vaikuttaa huomattavasti, ja etenkin kaupunkiliikenteen myllerryksessä lukemat saattavat vaihdella suurestikin. Joka tapauksessa ainakin pidempiin maantiesiirtymiin keskittyvässä ajossa CLS 450 4Maticille luvatut kulutuslukemat vaikuttavat hyvinkin mahdollisilta. 20-tuuman vanteet ovat näyttävät, mutta vievät ilmajousituksella varustetun yksilön kyydistä arvokkaimman terän. Toki kulutusmittaukset tehtiin auton Eco-asetuksella. Silloin Mercedes-Benzin käyttää tehokkaasti 48-voltin sähkömoottorilla tehtävää energian talteenottoa, lipuu välillä vapaalla ja jopa laskettelee pitkät mäet moottori sammutettuna. Auton vakionopeudensäädin myös ennakoi tehokkaasti laskevia nopeusrajoituksia. Eco-asetuksen haittapuoliin kuuluu nopeuden melkoinen seilaaminen alinopeuen puolelle vakinopeudensäätimellä, sillä kaikki ylimääräiset nopeudenmuutokset tai lisäykset jätetään pois. Eikä mataliin kulutuslukemiin tähdätessä kannata edes haaveilla kiihdytyksestä nollasta sataan 4,8 sekunnissa. Jo muutama täyskaasukiihdytys muokkaa usean päivän pihistelytulokset uusiksi. Voima vaatii veronsa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Mercedes-Benz CLS 450 4Matic Hinta alkaen 95 695 € Moottori Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan