8.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS 450 4Matic – Kuinka pienellä pääsee? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se menee nollasta sataan 4,8 sekunnissa, mutta nyt keskitymme kulutukseen. Hyvää: Ajettavuus, erittäin tehokkaat ekotoiminnot, voimalinja, kulutus suorituskykyyn nähden. Huonoa: Vakionopeudensäädin seilaa ekoasennolla turhankin paljon. Unohdetaan hetkeksi Mercedes-Benz CLS 450 4Maticin linjat ja luksus. Unohdetaan myös se suorituskyky, jonka Stuttgartin uusinta osaamista edustava 367-hevosvoimainen rivikuutonen ja 22-hevosvoimainen sähkömoottori tarjoavat. Otimme uuden CLS 450 4Maticin koeajoon kulutussyistä. Kuka tahansa osaa repiä kolmilitraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista makean suorituskyvyn, mutta kuinka taloudelliseksi sen voi saada? Juuri taloudellisuuden eteen Mercedes-Benz on tehnyt valtavasti työtä. On pakko. CLS esiteltiin keväällä, vain vajaat puoli vuotta ennen syyskuun alussa käyttöönotettua uutta WLTP-kulutusmittausta. Uusi tiukempi kulutusmittaus pyrkii kuvaamaan entistä NEDC-mittausta paremmin todellista kulutusta. Mitä se tekee tehokkaalle ja painavalle autolle? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden kulutuksen ero CLS:n esittelyn yhteydessä Mercedes-Benz julkaisi autolle vielä ennen syyskuuta tarvitut vanhan NEDC-mittaustavan mukaiset kulutuslukemat. Suurikokoisen auton yhdistetyksi kulutukseksi luvattiin 7,8 litraa sataa kilometriä kohden. Se tarkoittaa 178 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Kierroslukumittarin alla erottuva Power- ja Charge -näyttö kertoo sähkökoneen tllan: se lataa 48-voltin akkua ja antaa 22 lisähevosvoimaa. Kun syyskuun alussa Mercedes-Benz julkaisi uudella WLTP-kulutussyklillä mitatut lukemat, nousivat CLS:n päästöt vain kymmenellä grammalla 188 grammaan ja keskikulutus kohosi 8,3 litraan sadalla kilometrillä. Uusi, todenmukaisempaa kulutusarviota lupaava WLTP-mittaussykli siis nosti CLS 450 4Maticin kulutusta huomattavasti vähemmän, kuin yleisesti ennustetuksi kulutusnousuksi odotettu 25–30 prosenttia. Maltillisen kulutusnousun ansiosta CSL 450 4Maticin lähtöhinta itse asiassa laski 1 333 eurolla. Perusvarusteinkin auto tosin edelleen lohkaisee lompakosta ainakin 95 695 euroa. Kolmilitrainen rivikuutonen sekä kampiakselin ja vaihteiston väliin asennettu ja 48-voltin EQ Boost -sähkömoottori kätkeytyvät muovikuorten alle. Ennakointia ja optimointia Mercedeksen maltillinen kulutusnousu johtunee todennäköisesti siitä, että autolle ilmoitettiin keväällä varsin korkeat NEDC-kulutukset pehmittämään uuden WLTP-kulutuksen tuomaa muutosta. Toiseksi Mercedes-Benz on kehittänyt uuden kuusisylinterisen rivimoottorin juuri WLTP:n vaatimuksia varten. Siitä pääsemmekin takaisin ytimeen: mitä CLS 450 4Matic kuluttaa käytännössä? Maltilla ja vähällä Yllättävän vähän, itse asiassa. Moottoritieajossa virtaviivaisuus ja yhdeksänvaihteisen automaatin rauhoittamat kierrokset siivittävät auton varsin maltilliseen 7,5 litraan sataa kilometriä kohden. Maantielenkin mäkisyys ja nopeusrajoituksen jatkuva vaihtelu 60 ja 80 kilometriä tunnissa välillä tuskin tarjosivat ideaaliolosuhteita raskaalle autolle, mutta silti kulutus asettui 6,5–7,0 l/100 km väliin. Se on jo varsin mainio lukema tehokkaalle bensiiniautolle. Absoluuttisia arvoja on silti vaikea antaa: ajoreitti pituuksineen vaikuttaa huomattavasti, ja etenkin kaupunkiliikenteen myllerryksessä lukemat saattavat vaihdella suurestikin. Joka tapauksessa ainakin pidempiin maantiesiirtymiin keskittyvässä ajossa CLS 450 4Maticille luvatut kulutuslukemat vaikuttavat hyvinkin mahdollisilta. 20-tuuman vanteet ovat näyttävät, mutta vievät ilmajousituksella varustetun yksilön kyydistä arvokkaimman terän. Toki kulutusmittaukset tehtiin auton Eco-asetuksella. Silloin Mercedes-Benzin käyttää tehokkaasti 48-voltin sähkömoottorilla tehtävää energian talteenottoa, lipuu välillä vapaalla ja jopa laskettelee pitkät mäet moottori sammutettuna. Auton vakionopeudensäädin myös ennakoi tehokkaasti laskevia nopeusrajoituksia. Eco-asetuksen haittapuoliin kuuluu nopeuden melkoinen seilaaminen alinopeuen puolelle vakinopeudensäätimellä, sillä kaikki ylimääräiset nopeudenmuutokset tai lisäykset jätetään pois. Eikä mataliin kulutuslukemiin tähdätessä kannata edes haaveilla kiihdytyksestä nollasta sataan 4,8 sekunnissa. Jo muutama täyskaasukiihdytys muokkaa usean päivän pihistelytulokset uusiksi. Voima vaatii veronsa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Mercedes-Benz CLS 450 4Matic Hinta alkaen 95 695 € Moottori Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku