8.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS 450 4Matic – Kuinka pienellä pääsee? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se menee nollasta sataan 4,8 sekunnissa, mutta nyt keskitymme kulutukseen. Hyvää: Ajettavuus, erittäin tehokkaat ekotoiminnot, voimalinja, kulutus suorituskykyyn nähden. Huonoa: Vakionopeudensäädin seilaa ekoasennolla turhankin paljon. Unohdetaan hetkeksi Mercedes-Benz CLS 450 4Maticin linjat ja luksus. Unohdetaan myös se suorituskyky, jonka Stuttgartin uusinta osaamista edustava 367-hevosvoimainen rivikuutonen ja 22-hevosvoimainen sähkömoottori tarjoavat.Otimme uuden CLS 450 4Maticin koeajoon kulutussyistä. Kuka tahansa osaa repiä kolmilitraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista makean suorituskyvyn, mutta kuinka taloudelliseksi sen voi saada?Juuri taloudellisuuden eteen Mercedes-Benz on tehnyt valtavasti työtä. On pakko. CLS esiteltiin keväällä, vain vajaat puoli vuotta ennen syyskuun alussa käyttöönotettua uutta WLTP-kulutusmittausta. Uusi tiukempi kulutusmittaus pyrkii kuvaamaan entistä NEDC-mittausta paremmin todellista kulutusta. Mitä se tekee tehokkaalle ja painavalle autolle?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden kulutuksen eroCLS:n esittelyn yhteydessä Mercedes-Benz julkaisi autolle vielä ennen syyskuuta tarvitut vanhan NEDC-mittaustavan mukaiset kulutuslukemat. Suurikokoisen auton yhdistetyksi kulutukseksi luvattiin 7,8 litraa sataa kilometriä kohden. Se tarkoittaa 178 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.Kierroslukumittarin alla erottuva Power- ja Charge -näyttö kertoo sähkökoneen tllan: se lataa 48-voltin akkua ja antaa 22 lisähevosvoimaa.Kun syyskuun alussa Mercedes-Benz julkaisi uudella WLTP-kulutussyklillä mitatut lukemat, nousivat CLS:n päästöt vain kymmenellä grammalla 188 grammaan ja keskikulutus kohosi 8,3 litraan sadalla kilometrillä.Uusi, todenmukaisempaa kulutusarviota lupaava WLTP-mittaussykli siis nosti CLS 450 4Maticin kulutusta huomattavasti vähemmän, kuin yleisesti ennustetuksi kulutusnousuksi odotettu 25–30 prosenttia.Maltillisen kulutusnousun ansiosta CSL 450 4Maticin lähtöhinta itse asiassa laski 1 333 eurolla. Perusvarusteinkin auto tosin edelleen lohkaisee lompakosta ainakin 95 695 euroa.Kolmilitrainen rivikuutonen sekä kampiakselin ja vaihteiston väliin asennettu ja 48-voltin EQ Boost -sähkömoottori kätkeytyvät muovikuorten alle.Ennakointia ja optimointiaMercedeksen maltillinen kulutusnousu johtunee todennäköisesti siitä, että autolle ilmoitettiin keväällä varsin korkeat NEDC-kulutukset pehmittämään uuden WLTP-kulutuksen tuomaa muutosta.Toiseksi Mercedes-Benz on kehittänyt uuden kuusisylinterisen rivimoottorin juuri WLTP:n vaatimuksia varten.Siitä pääsemmekin takaisin ytimeen: mitä CLS 450 4Matic kuluttaa käytännössä? Maltilla ja vähälläYllättävän vähän, itse asiassa. Moottoritieajossa virtaviivaisuus ja yhdeksänvaihteisen automaatin rauhoittamat kierrokset siivittävät auton varsin maltilliseen 7,5 litraan sataa kilometriä kohden.Maantielenkin mäkisyys ja nopeusrajoituksen jatkuva vaihtelu 60 ja 80 kilometriä tunnissa välillä tuskin tarjosivat ideaaliolosuhteita raskaalle autolle, mutta silti kulutus asettui 6,5–7,0 l/100 km väliin. Se on jo varsin mainio lukema tehokkaalle bensiiniautolle.Absoluuttisia arvoja on silti vaikea antaa: ajoreitti pituuksineen vaikuttaa huomattavasti, ja etenkin kaupunkiliikenteen myllerryksessä lukemat saattavat vaihdella suurestikin. Joka tapauksessa ainakin pidempiin maantiesiirtymiin keskittyvässä ajossa CLS 450 4Maticille luvatut kulutuslukemat vaikuttavat hyvinkin mahdollisilta.20-tuuman vanteet ovat näyttävät, mutta vievät ilmajousituksella varustetun yksilön kyydistä arvokkaimman terän.Toki kulutusmittaukset tehtiin auton Eco-asetuksella. Silloin Mercedes-Benzin käyttää tehokkaasti 48-voltin sähkömoottorilla tehtävää energian talteenottoa, lipuu välillä vapaalla ja jopa laskettelee pitkät mäet moottori sammutettuna. Auton vakionopeudensäädin myös ennakoi tehokkaasti laskevia nopeusrajoituksia.Eco-asetuksen haittapuoliin kuuluu nopeuden melkoinen seilaaminen alinopeuen puolelle vakinopeudensäätimellä, sillä kaikki ylimääräiset nopeudenmuutokset tai lisäykset jätetään pois.Eikä mataliin kulutuslukemiin tähdätessä kannata edes haaveilla kiihdytyksestä nollasta sataan 4,8 sekunnissa. Jo muutama täyskaasukiihdytys muokkaa usean päivän pihistelytulokset uusiksi. Voima vaatii veronsa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Mercedes-Benz CLS 450 4Matic Hinta alkaen 95 695 € Moottori Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!