22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 220 iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n nuorekas pieni coupé on klassikkoainesta, mutta merkin perinteitäkin on uhmattu. Hyvää: moottori, vaihteisto, laadun tuntu. Huonoa: ohjaustuntuma, alustan velttous. Pienen BMW:n vahvuuksia ovat perinteisesti olleet hyvät ajo-ominaisuudet ja aikaa kestävä, urheilullinen ulkonäkö. Parilliset numerosarjat ovat nyt kaksiovisia coupéita. Uusi kakkossarjalainen, BMW 220 iA, korvaa aikaisemmin pienimmän coupén eli ykkössarjalaisen.Maskin munuaiset ja väkevä hymy paljastavat tulokkaan jo kaukaa bemariksi. Pituutta ja leveyttä on kumpaakin kymmenisen senttiä ykkössarjalaista enemmän.Ulkomitoiltaan pieneen autoon on kuljettajan helppo asettua. Urheilullisissa istuimissa ajoasennosta saa tukevan. Kahden istuttavalla takapenkilläkin sopii matkustaa kohtalaisesti. Uudesta iDrive-ajotietokoneesta on helppo etsiä haluamansa tieto, asetus tai radioasema ja kaikki hallintalaitteet on sijoiteltu selkeästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIson auton elkeinMaantiellä auto tuntuu kokoistaan isommalta. Äänieristyksessä on onnistuttu, kun otetaan huomioon auton kokoluokka ja karmittomat ovet. Häiritsevin ääni tulee kiihdytyksissä turboahdetusta bensiinimoottorista, jonka synnyttämä äänimaailma on moottoria kierrättäessä ohut, mutta korkean kimeä.Kaksilitraisen ahdetun bensiinimoottorin tuottamat 184 hevosvoimaa kiihdyttävät auton nollasta sataan seitsemässä sekunnissa ja kahdeksanvaihteinen automaatti hoitaa tehtävänsä nikottelematta. Ratin taakse asetetut liipasimet ovat riittävän kokoiset, mikäli mutkaisilla maisemateillä haluaa tehdä vaihteen vaihdot itse.BMW:n historia urheilullisena automerkkinä asettaa paineita ja odotuksia ajettavuudelle. Valitettavasti sekä ohjaus että alusta tuottavat pienen pettymyksen. Alusta on hyvä kompromissi urheilullisen ja mukavan väliltä, mutta korin hallitseminen on turhan epämääräistä ja pehmeää tiukkoihin mutkiin taitettaessa. Ohjaus on riittävän tarkka, mutta tunnoltaan riittämätön ja liian kevyt. Auton urheilullinen ajoasetus muokkaa ohjausta lähinnä tahmeaksi.Suuri pieni mallisarjaKakkosen hinnat alkavat 37 409 eurosta, joka on noin 13 500 euroa enemmän kuin ykkösen kolmiovinen hinnat alkaen -malli. Lisähinnalle odottaisi saavan hieman enemmän lisää ajo-ominaisuuksia.Diesel- ja bensiinimoottoreita on molempia kolmea eri versiota. Malliston huipulla on M235i, jota saa myös nelivetoisena, kunhan kaivaa kuvetta lähes 71 000 euroa.Kakkossarjalainen tekee historiaa BMW:n ensimmäisenä etuvetoisena mallina, kun sen tila-auto versio eli Active Tourer saadaan myyntiin. Pienen tila-auton uumoillaan houkuttelevan autokansaa muilta merkeiltä. Tila-auton hinnat alkavat 33 466 eurosta.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell BMW 220 iA Hinta alkaen 37 410 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 019 € Ajoneuvovero 143 €/ v Moottori 1 997 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km 8,3 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4432 mm, leveys 1774 mm, korkeus 1418 mm, akseliväli 2690 mm Tavaratila: 390 l Omamassa: 1440 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”