22.9.2014

Koeajo: BMW 220 iA

BMW:n nuorekas pieni coupé on klassikkoainesta, mutta merkin perinteitäkin on uhmattu. Hyvää: moottori, vaihteisto, laadun tuntu. Huonoa: ohjaustuntuma, alustan velttous.

Pienen BMW:n vahvuuksia ovat perinteisesti olleet hyvät ajo-ominaisuudet ja aikaa kestävä, urheilullinen ulkonäkö. Parilliset numerosarjat ovat nyt kaksiovisia coupéita. Uusi kakkossarjalainen, BMW 220 iA, korvaa aikaisemmin pienimmän coupén eli ykkössarjalaisen.

Maskin munuaiset ja väkevä hymy paljastavat tulokkaan jo kaukaa bemariksi. Pituutta ja leveyttä on kumpaakin kymmenisen senttiä ykkössarjalaista enemmän.

Ulkomitoiltaan pieneen autoon on kuljettajan helppo asettua. Urheilullisissa istuimissa ajoasennosta saa tukevan. Kahden istuttavalla takapenkilläkin sopii matkustaa kohtalaisesti. Uudesta iDrive-ajotietokoneesta on helppo etsiä haluamansa tieto, asetus tai radioasema ja kaikki hallintalaitteet on sijoiteltu selkeästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ison auton elkein

Maantiellä auto tuntuu kokoistaan isommalta. Äänieristyksessä on onnistuttu, kun otetaan huomioon auton kokoluokka ja karmittomat ovet. Häiritsevin ääni tulee kiihdytyksissä turboahdetusta bensiinimoottorista, jonka synnyttämä äänimaailma on moottoria kierrättäessä ohut, mutta korkean kimeä.

Kaksilitraisen ahdetun bensiinimoottorin tuottamat 184 hevosvoimaa kiihdyttävät auton nollasta sataan seitsemässä sekunnissa ja kahdeksanvaihteinen automaatti hoitaa tehtävänsä nikottelematta. Ratin taakse asetetut liipasimet ovat riittävän kokoiset, mikäli mutkaisilla maisemateillä haluaa tehdä vaihteen vaihdot itse.

BMW:n historia urheilullisena automerkkinä asettaa paineita ja odotuksia ajettavuudelle. Valitettavasti sekä ohjaus että alusta tuottavat pienen pettymyksen. Alusta on hyvä kompromissi urheilullisen ja mukavan väliltä, mutta korin hallitseminen on turhan epämääräistä ja pehmeää tiukkoihin mutkiin taitettaessa. Ohjaus on riittävän tarkka, mutta tunnoltaan riittämätön ja liian kevyt. Auton urheilullinen ajoasetus muokkaa ohjausta lähinnä tahmeaksi.

Suuri pieni mallisarja

Kakkosen hinnat alkavat 37 409 eurosta, joka on noin 13 500 euroa enemmän kuin ykkösen kolmiovinen hinnat alkaen -malli. Lisähinnalle odottaisi saavan hieman enemmän lisää ajo-ominaisuuksia.

Diesel- ja bensiinimoottoreita on molempia kolmea eri versiota. Malliston huipulla on M235i, jota saa myös nelivetoisena, kunhan kaivaa kuvetta lähes 71 000 euroa.

Kakkossarjalainen tekee historiaa BMW:n ensimmäisenä etuvetoisena mallina, kun sen tila-auto versio eli Active Tourer saadaan myyntiin. Pienen tila-auton uumoillaan houkuttelevan autokansaa muilta merkeiltä. Tila-auton hinnat alkavat 33 466 eurosta.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

BMW 220 iA

Hinta alkaen

37 410 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

44 019 €

Ajoneuvovero

143 €/ v

Moottori

1 997 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin.

Teho

135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min

Vääntö

270 Nm (1250–4500 r/min)

Vääntö

270 Nm (1250–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,0 s

Huippunopeus

235 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,3 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

142 g/km

Mitat

pituus 4432 mm, leveys 1774 mm, korkeus 1418 mm, akseliväli 2690 mm
Tavaratila: 390 l
Omamassa: 1440 kg

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat