8.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – säästöä vai tekopyhyyttä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 330e A on ladattava hybridi dynaamiselle. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, suorituskyky. Huonoa: lyhyt latausväli, ei voi ladata pikalatausasemilla, matala tavaratila, hybridiä ei farmarina. Mielikuva saksalaisista premium-sedaneista ja japanilaisista hybrideistä ekokartan vastakkaisissa kulmissa joutaa unholaan.BMW 330e päihittää 44 g/km hiilidioksidipäästöllään jopa Toyota Priuksen, ja lähentelee silti kiihtyvyydeltään urheiluautoluokkaa.Mutta ei hinnaltaan, sillä päästöpohjaisen verotuksemme ansiosta 330e:stä menee maksuun autoveroa vain reilut 3 000 euroa, ja bemarin kokonaishinta jää alle 46 000 euron. Juuri vähempää tämä malli ei maksa edes Saksassa.Käyttökulutkin ovat kohtuulliset, vaikka ladattavasta hybridistä joutuu pulittamaan käyttövoimaveroa 40 euron edestä vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimatonta ekoiluaUlkoa hybridiversion erottaa vain pienistä e-drive -logoista sekä vasemmassa etulokasuojassa olevasta, tankkausluukkua muistuttavasta latauspistokkeen paikasta.Sisälläkin kaikki on totutusti paikallaan, tosin pienin eroin. Vaihdekepin juuresta löytyy e-drive-kytkin, jolla voi valita liikkuuko pelkällä sähköllä, bensiinillä vai antaako järjestelmän valita tilanteeseen sopivimman vaihtoehdon.Mittaristoon on lisätty akuston lataustilan näyttö, ja ajotietokoneesta voi seurata niin sähkön kuin bensiinin kulumista hybridijärjestelmän toiminnan lisäksi. Suurin ero vakiomalleihin on tavaratilan pieneneminen neljänneksellä 370 litraan ja bensiinisäiliön kutistaminen 40-litraiseksi.Tehokas bensiinimoottoriBMW on valinnut sähkömoottorin pariksi tutun kaksilitraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin. Järjestelmän yhteisteho on 252 hevosvoimaa eli sama kuin 330i:n suurin teho pelkällä polttomoottorilla, mutta vääntöä löytyy enemmän, 420 Nm vastaan 350 Nm.Kiihtyvyydessä hybridi jää kuitenkin hitusen jälkeen, lähinnä sähkömoottorin ja akuston tuoman lisäpainon takia. Huippunopeuskin on rajoitettu lukemaan 225 km/h.Hybridijärjestelmän toiminta on hienostunutta niin voimantuoton kuin kahdeksanvaihteisen automaatin puolesta. Järjestelmän toimintaan ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota, ja ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.Tällöin tosin kulutuskin on tavallisen kolmos-bemarin lukemissa eli kahdeksan litran tietämillä. Jos haluaa päästä lähellekään mainoksissa luvattua päästölukemaa, on oltava valmis kaivamaan latausjohto takakontista ja kytkemään auto pistokkeeseen aina kuin mahdollista.Ahkeraa lataustaTeknisissä tiedoissa ajomatkaksi sähköllä luvataan 40 km ja ajotietokonekin lupaa aluksi 30 km, mutta lämmityksen ja ajovalojen kytkemisen jälkeen enää 25 km.Totuus talvella on vielä karumpi, normaaliajossa 20 km on realistinen matka yhdellä latauksella. Toki se riittää monen työmatkaan. Mökkireissuja varten toimintasädettä on bensatankillisella lisäksi vielä 500 km.Pelkällä sähköllä ajettaessa liikkeellelähdöt ovat äänettömiä ja alaväännön ansiosta ripeitä.Sähkömoottorin 88 hevosvoimaa riittävät yllättäen ohituksiinkin. Huippunopeus sähköllä on niin ikään rajoitettu: 120 km/h.Tähänastiset hybridit ovat pakottaneet ajattelemaan, ettei tällä tekniikalla varustettua autoa ole mahdollista rakentaa ajettavuudeltaan dynaamiseksi. BMW 330e todistaa tämän vääräksi, vaikkei tuntumaltaan ihan vakiomallien tasolle ylläkään.Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW 330e A Hinta alkaen 45 884 € Moottori Ladattava hybridi. Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Teho 65 kW, 250 r/min Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 185 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 1811 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?