17.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster Koko kansan katumaasturin ajomukavuus sivistyi ja ulkonäkö rohkaistui. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koko kansan katumaasturin ajomukavuus sivistyi ja ulkonäkö rohkaistui. Hyvää: Hinta, parantunut äänieristys Huonoa: Ohjaustuntuma liukkaalla, ajoasento, vaihteiston välitykset kaupunkiajoon Sinnikäs ja reipas romanialainen. Dacia Dusteria on myyty pian jo puoli miljoonaa autoa. Sen salaisuus ei piile varusteiden yltäkylläisyydessä tai hienostuneissa ajo-ominaisuuksissa, vaan hinnassa ja katumaasturin etenemiskyvyissä.Päivitetty Duster on saanut keulaansa maasturimaisemman ilmeen kromisäleikön ja uusien neliskanttisten ajovalojen myötä. Koeajetussa autossa katumaasturimaisuus ei kaksivetoisuudesta huolimatta rajoitu ainoastaan ulkonäköön, vaan sivupolkujen taivalta helpottaa myös 900 euron hintaiseen sport-varustepakettiin kuuluvat alustan suojalevyt. Varustelun parannuksesta huolimatta auton hinta on pysynyt lähes samana.Matkustamon verhoiluvaihtoehdot ovat niinikään uudistetut, samoin keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäyttö, josta hallitaan äänentoistoa ja navigaattoria. Verhoiluvalikoima on nyt täydentynyt myös puolinahkaverhoilulla. Valitettavasti istuimien säädöt ovat yhä puutteelliset, samoin niiden tarjoama tuki. Ohjauspyöräkin jää hieman kauas etäisyydensäädön puutteesta johtuen.Päivityksessä on parannettu myös äänieristystä ja tulokset on havaittavissa, vaikkei Duster edelleenkään ole moottoritienopeuksissa äänetön matkustaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalla ahdettuKoeajettu versio oli varustettu uudella ahdetulla 125-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Moottorin voimavarat ovat oivat ja riittävät pieneen katumaasturiin mainiosti. Alennusvaihdetta ei ole ja sen vuoksi välitykset on suunniteltu niin, että ensimmäinen vaihde on todella lyhyt. Kaupunkiajossa tämä teettää tiuhaa vaihtamisen tarvetta. Valitettavasti Dusteria saa kyseisellä moottorilla ainoastaan etuvetoisena.Ainoa voimanlähde nelivetoversioon on 110-hevosvoimainen turbodieselmoottori. Vanha 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori säilyy malliston hinnat alkaen- moottorina.Auto etenee hangessa kohtuullisesti etuvetoisenakin, hyvin toimivan vetoluistoneston ansiosta. Jäisellä pinnalla kitkarenkailla varustettu kaksivetoinen auto pyristelee kovasti vastaan liikkeelle lähdettäessä ja neliveto perustelisi itse itsensä. Samalla kun pidon löytyminen on tiukassa, on ohjaustuntokin. Liukkaalla pinnalla kevyt ohjaus on todella tunnoton ja mutkissa selvästi aliohjautuva.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Dacia Duster TCe 125 4x2 Laureate Hinta alkaen 16 878 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 205 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 197cm³ 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, etuveto, 6.v-manuaalivaihteisto Teho 92 kW (125 hv), 5250 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4315 mm, leveys 2000 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2674 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1277 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa