14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aivan riittävä perusauto ilman hintaa nostavia herkkuja. Hyvää: hinta, tavaratila, ajettavuus. Huonoa: äänieristys, istuimet, alavääntö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarpaattien kansanauton valttina on muhkea tavaratilaUuden Dacia-farmarin maltillisen hinnan kääntöpuoli paljastuu alkukilometreillä: myös äänieristys on maltillista tasoa. Rengasäänet kantavat ikävästi sisälle. Vaikutelma on kumiseva.Kolmisylinterinen bensiinimoottori vie perhefarmaria kaupungissa ja taajamassa, joskin heikko alavääntö tekee ajosta työlästä. Keskikulutukseksi luvataan viittä litraa satasella, mutta käytännössä siihen voi olla vaikea yltää.Moottoritieajossa pitkät ohitukset saa unohtaa, sillä voimanlähde aloittaa valituksensa kierrosten yltyessä. Ponnettomuus on sitä selkeämpi matkakumppani, mitä useampi ihminen on kyydissä.Kyse on voimasta, mutta myös vaihteistosta, jonka välityssuhteet eivät tee vaihtohetkistä jouhevia. Kytkin myös ottaa kiinni vasta varsin ylhäältä.Ohjaustuntuma on tunnokas ja niukasti tehostettu. Ajettavuus on kohdillaan. Maantieajossa ylmääräinen ajotyö jää vähäiseksi, sillä farmari pysyy nöyrästi kuljettajansa valitsemalla ajolinjalla ilman tarpeita alituisiin korjausliikkeisiin.Selkeät tilat ja näyttöSelkeän muotoinen kontti tarjoaa muhkeat 573 litran tavaratilat. Penkkien selkänojat kaatamalla autossa voi käydä vaikka Ikeassa kirjahyllyostoksilla, sillä kyytiin mahtuvat 2,7 metrin pituiset pahvilaatikot.Selkeä on myös Dacian näyttö. Esimerkiksi radiota ja navigaattoria on erittäin helppo käyttää ilman ohjekirjan pläräilytarvetta.Kosketusnäytössä on riittävän vähän informaatiota, jotta sen välittämä tieto on helppo omaksua vilkaisulla ja sormi osuu taatusti oikeaan valikkoon, sillä ne ovat kookkaita.Konstikasta säätämistäIstuimen säätäminen on konstikasta: sekä etäisyyden että korkeuden säätövivut ovat hetkuva tapaus.Ratti ei säädy syvyyssuunnassa, joten on pakko ajaa polvet hieman koukussa tai rattiin yltääkseen selkänoja on säädettävä turhan pystyyn.Istuimet ovat kuin vanha sohva: reunoiltaan tahdottoman löysä ja pitkän päälle epämukava. Sivutukea ei ole nimeksikään, myöskään takapenkeillä.Daciassa se jokin on hinta. Edullisin Ambiance-varusteltu Logan MCV -malli maksaa 14 799 euroa, koeajoauto hieman yli 18 000 euroa.Vakiona tulee kohtuuhyvä tukku turvallisuusvarusteita kuten etuturvavöiden muistutus, sivutörmäystyynyt, ajonvakautusjärjestelmä sekä lukkiutumattomat jarrut hätäjarrutus-tehostimella.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Dacia Logan MCV Tce 90 Laureate Navi Hinta alkaen 16 295 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 183 € Ajoneuvovero 98 €/ v Moottori 898 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5250 r/min Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4492 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1519 mm, akseliväli 2634 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1113 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 150 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous