14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aivan riittävä perusauto ilman hintaa nostavia herkkuja. Hyvää: hinta, tavaratila, ajettavuus. Huonoa: äänieristys, istuimet, alavääntö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarpaattien kansanauton valttina on muhkea tavaratilaUuden Dacia-farmarin maltillisen hinnan kääntöpuoli paljastuu alkukilometreillä: myös äänieristys on maltillista tasoa. Rengasäänet kantavat ikävästi sisälle. Vaikutelma on kumiseva.Kolmisylinterinen bensiinimoottori vie perhefarmaria kaupungissa ja taajamassa, joskin heikko alavääntö tekee ajosta työlästä. Keskikulutukseksi luvataan viittä litraa satasella, mutta käytännössä siihen voi olla vaikea yltää.Moottoritieajossa pitkät ohitukset saa unohtaa, sillä voimanlähde aloittaa valituksensa kierrosten yltyessä. Ponnettomuus on sitä selkeämpi matkakumppani, mitä useampi ihminen on kyydissä.Kyse on voimasta, mutta myös vaihteistosta, jonka välityssuhteet eivät tee vaihtohetkistä jouhevia. Kytkin myös ottaa kiinni vasta varsin ylhäältä.Ohjaustuntuma on tunnokas ja niukasti tehostettu. Ajettavuus on kohdillaan. Maantieajossa ylmääräinen ajotyö jää vähäiseksi, sillä farmari pysyy nöyrästi kuljettajansa valitsemalla ajolinjalla ilman tarpeita alituisiin korjausliikkeisiin.Selkeät tilat ja näyttöSelkeän muotoinen kontti tarjoaa muhkeat 573 litran tavaratilat. Penkkien selkänojat kaatamalla autossa voi käydä vaikka Ikeassa kirjahyllyostoksilla, sillä kyytiin mahtuvat 2,7 metrin pituiset pahvilaatikot.Selkeä on myös Dacian näyttö. Esimerkiksi radiota ja navigaattoria on erittäin helppo käyttää ilman ohjekirjan pläräilytarvetta.Kosketusnäytössä on riittävän vähän informaatiota, jotta sen välittämä tieto on helppo omaksua vilkaisulla ja sormi osuu taatusti oikeaan valikkoon, sillä ne ovat kookkaita.Konstikasta säätämistäIstuimen säätäminen on konstikasta: sekä etäisyyden että korkeuden säätövivut ovat hetkuva tapaus.Ratti ei säädy syvyyssuunnassa, joten on pakko ajaa polvet hieman koukussa tai rattiin yltääkseen selkänoja on säädettävä turhan pystyyn.Istuimet ovat kuin vanha sohva: reunoiltaan tahdottoman löysä ja pitkän päälle epämukava. Sivutukea ei ole nimeksikään, myöskään takapenkeillä.Daciassa se jokin on hinta. Edullisin Ambiance-varusteltu Logan MCV -malli maksaa 14 799 euroa, koeajoauto hieman yli 18 000 euroa.Vakiona tulee kohtuuhyvä tukku turvallisuusvarusteita kuten etuturvavöiden muistutus, sivutörmäystyynyt, ajonvakautusjärjestelmä sekä lukkiutumattomat jarrut hätäjarrutus-tehostimella.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Dacia Logan MCV Tce 90 Laureate Navi Hinta alkaen 16 295 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 183 € Ajoneuvovero 98 €/ v Moottori 898 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5250 r/min Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4492 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1519 mm, akseliväli 2634 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1113 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 150 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”