14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aivan riittävä perusauto ilman hintaa nostavia herkkuja. Hyvää: hinta, tavaratila, ajettavuus. Huonoa: äänieristys, istuimet, alavääntö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarpaattien kansanauton valttina on muhkea tavaratilaUuden Dacia-farmarin maltillisen hinnan kääntöpuoli paljastuu alkukilometreillä: myös äänieristys on maltillista tasoa. Rengasäänet kantavat ikävästi sisälle. Vaikutelma on kumiseva.Kolmisylinterinen bensiinimoottori vie perhefarmaria kaupungissa ja taajamassa, joskin heikko alavääntö tekee ajosta työlästä. Keskikulutukseksi luvataan viittä litraa satasella, mutta käytännössä siihen voi olla vaikea yltää.Moottoritieajossa pitkät ohitukset saa unohtaa, sillä voimanlähde aloittaa valituksensa kierrosten yltyessä. Ponnettomuus on sitä selkeämpi matkakumppani, mitä useampi ihminen on kyydissä.Kyse on voimasta, mutta myös vaihteistosta, jonka välityssuhteet eivät tee vaihtohetkistä jouhevia. Kytkin myös ottaa kiinni vasta varsin ylhäältä.Ohjaustuntuma on tunnokas ja niukasti tehostettu. Ajettavuus on kohdillaan. Maantieajossa ylmääräinen ajotyö jää vähäiseksi, sillä farmari pysyy nöyrästi kuljettajansa valitsemalla ajolinjalla ilman tarpeita alituisiin korjausliikkeisiin.Selkeät tilat ja näyttöSelkeän muotoinen kontti tarjoaa muhkeat 573 litran tavaratilat. Penkkien selkänojat kaatamalla autossa voi käydä vaikka Ikeassa kirjahyllyostoksilla, sillä kyytiin mahtuvat 2,7 metrin pituiset pahvilaatikot.Selkeä on myös Dacian näyttö. Esimerkiksi radiota ja navigaattoria on erittäin helppo käyttää ilman ohjekirjan pläräilytarvetta.Kosketusnäytössä on riittävän vähän informaatiota, jotta sen välittämä tieto on helppo omaksua vilkaisulla ja sormi osuu taatusti oikeaan valikkoon, sillä ne ovat kookkaita.Konstikasta säätämistäIstuimen säätäminen on konstikasta: sekä etäisyyden että korkeuden säätövivut ovat hetkuva tapaus.Ratti ei säädy syvyyssuunnassa, joten on pakko ajaa polvet hieman koukussa tai rattiin yltääkseen selkänoja on säädettävä turhan pystyyn.Istuimet ovat kuin vanha sohva: reunoiltaan tahdottoman löysä ja pitkän päälle epämukava. Sivutukea ei ole nimeksikään, myöskään takapenkeillä.Daciassa se jokin on hinta. Edullisin Ambiance-varusteltu Logan MCV -malli maksaa 14 799 euroa, koeajoauto hieman yli 18 000 euroa.Vakiona tulee kohtuuhyvä tukku turvallisuusvarusteita kuten etuturvavöiden muistutus, sivutörmäystyynyt, ajonvakautusjärjestelmä sekä lukkiutumattomat jarrut hätäjarrutus-tehostimella.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Dacia Logan MCV Tce 90 Laureate Navi Hinta alkaen 16 295 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 183 € Ajoneuvovero 98 €/ v Moottori 898 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5250 r/min Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4492 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1519 mm, akseliväli 2634 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1113 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 150 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen