9.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford F-150 SVT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sivistynyt vetojuhta ja kuorma-autoksi rekisteröity avolava. Ford F-150 on Yhdysvalloissa käsite. Sitä on valmistettu vuodesta 1948 ja se on ollut tuon mahtimaan suosituin avolava jo 37 vuotena peräkkäin. Valtameren toisella puolella Fordin avolava on lunastanut paikkansa keskiluokkaisten arkiautona ja työvälineenä.Edes öljyn hinnan nousu ei ole pysäyttänyt suosiota, vaan pick-up-kansa tankkaa yhä hartaasti lempilastaan. Suomessa F-150 on toistaiseksi ollut harvinainen näky.Koeajettu yksilö ei ole avolavojen hinnat alkaen-malli. Kirjainyhdistelmä SVT tulee sanoista Special Vehicle Team.Se on virityspaja, joka varustelee Fordeja, esimerkiksi Raptoreita ja Mustangeja.Raptor SVT:ssä merkittävin ero tavalliseen Raptoriin on Foxin valmistamassa alustassa, joka on suunniteltu mukavaksi arkiajoon, mutta riittävän jämäkäksi vastaamaan suorityskykyä ja vaativia maasto-olosuhteita.Perän välityksiä on tihennetty ja takapyörän akselia vahvistettu ja levennetty.Ulkonäköeroina normi-F-150:sään verrattuna ovat muun muassa massiiviset lokasuojien levikkeet ja pitkästä joustovarasta kehkeytyvä korkea maavara.Voimaa 2 813 kilon painoisessa autossa on riittävästi. 6,2-litrainen Fordin Boss V8-bensiinimoottori tuottaa 411 hevosvoimaa ja 434 newtonmetriä vääntöä.Suorituskyky on kuorma-autolle pirteä, muttei sentään urheilullinen.Raptoria on saatavilla myös remmiahdettuna, jolloin teholukemia on mahdollista kasvattaa peräti 600–750 hevosvoimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetokykyä yrittäjälleRaptoreita maahantuova IS automotive on myynyt kymmenen Suomen kahdestatoista Raptorista. Autoista kahdeksan on päätynyt yrittäjille.Kuorma-autoksi rekisteröity avolava sopii erityisesti yrittäjille, jotka vaativat arkiautoltaan työkalukykyjä kuten 3 500 kilon vetokykyä.Esimerkiksi rakennusalan yrittäjä voi kirjata kuorma-auton yrityksen käyttöomaisuudeksi, jolloin se on arvonlisävero-vähennyskelpoinen hankinta.Kuorma-auton käyttäjälle ei tällöin muodostu verotettavaa autoetua.Raptoria saa tietty ajaa vain kuorma-autokortillinen. Myös kuorma-autoilijan ammattipätevyys vaaditaan, mikäli kuljetuskapasiteettia käytetään ansaintamielessä.Raptorin ratin takana on jylhät näkymät. Kojelauta on amerikkalaisen pelkistetty ja hivenen vanhanaikainen.Vaivaton ja sivistynytV8 murisee sivistyneesti, eikä paljasta voimavarojaan pakoäänillään. Etenkin kierroksilta rähinää toivoisi enemmän.Kääntösäde on hämmästyttävän pieni. Peruutuskamera helpottaa huomattavasti lähes kuusimetrisen pysäköintiä. Ohjaus on kevyt, mutta yllättävän tarkka ja tunnokas.Jätti kiihtyy ohituksissa ja paikaltaan eleettömästi ja jouhevasti. Huippunopeus on rajoitettu 85:een kilometriin tunnissa.Autossa on käsin kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto. Takapyöriin saa kytkettyä myös tasauspyörästön lukon, keskitasauspyörästön lukon kaveriksi.Käsittely muuttuu kankeammaksi neliveto päälle kytkettynä, joten takaveto perustelee itsensä esimerkiksi pysäköintialueilla tai perävaunua pienessä tilassa vekslattaessa.Jarrullisen peräkärryn jarruvoimaa voi säätää kojetaulun kytkimestä.Raptoria on saatavana neliovisena (Supercrew) ja kaksiovisena (Supercab). Supercrew:n vajaan kolmen tuhannen euron lisähinnalla saa takamatkustajille ylelliset tilat.Supercab:n hinnat alkavat 79 300:sta eurosta ja Supercrew:n 82 400:sta eurosta.Vaikka nämä hinnat sisältävät vähennyskelpoisen arvonlisäveron, erityisen edullisesta työkalusta ei ole kysymys.Vuoden alussa Yhdysvalloissa esiteltiin uusi Fordin F-150. Uuden F-sarjalaisen merkittävin parannus on noin 300 kilon painonpudotus, joka on saatu aikaan lisäämällä alumiinin osuutta rakenteissa.Uusi Fordin F-sarja tulee Yhdysvalloissa myyntiin myöhemmin tämän vuoden aikana, mutta virallista maahantuojaa amerikkalaisille Fordeille ei Suomessa ole.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Ford F-150 SVT Raptor Supercrew Hinta alkaen 82 400 € Moottori 6 210 cm³, bensiinimoottori edessä pitkittäin, 8 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 306 kW (411 hv), 5500 r/min Vääntö 590 Nm (4500 r/min) Vääntö 590 Nm (4500 r/min) Huippunopeus 85 km/h Kulutus l/ 100 km 18,5 (kaup.) / 12,8 (maant.) Mitat pituus 5828 mm, leveys 2192 mm, korkeus 1991 mm, akseliväli 3688 mm Omamassa: 2813 kg Muu tieto Lavan tilavuus 1 855 litraa, perävaunumassa jarruin 3 500 kg. Takuu 2 vuotta / 60 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”