4.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo Vignale – ihan oikea premiumauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hellien tehty ja herkuilla kuorrutettu – silti Mondeo. Hyvää: hiljaisuus ajossa, viimeistely, materiaalit, neliveto. Huonoa: vakiovarustus saisi olla runsaampi, hinta. Ford Mondeo saa kunnian olla valmistajansa ensimmäinen Vignale-malli, joka erottautuu muusta mallistosta vähän samaan tapaan kuin Citroenin DS-mallisto.Ford Mondeo Vignale on kuin lentoluokan korotus: matkustusmukavuus bisneksessä on toista kuin turistiluokassa, mutta silti perustuote on sama.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus kunnossaAjettavuus on erinomaista tasoa, muttei eroa perus-Mondeon ratin takana saatavista tuntemuksista. Ohjaustuntuma on luonteva ja tarkka Fordin tapaan.Ajoasento on helppo säätää mieleiseksi. Ohjauspylväs ja etuistuin ovat sähkösäätöisiä ja muistilla varustettu. Ohjauspyörä on lämmitetty.Kojelauta, keskikonsoli, käsinojat ja ovipaneelit ovat saaneet pintaansa pehmeää nahkaa.Korville herkkuaEi ole yllätys, että tässä hintaluokassa poppikoneet ovat parasta A-ryhmää. 12 hifi-kaiutinta välittävät Sonyn tuottamat äänet kuultaville.Mutta se ominaisuus, minkä varassa Vignale erottuu edukseen perus-Mondeosta on vaikeasti kuultavissa. Tiemelun häiritsevä kärki on taitettu ja akustiset ikkunat vaimentavat tuulen huminat ja renkaiden rallatuksen. Aktiivinen äänenvaimennus-järjestelmä hyödyntää kolmea matkustamoon sijoitettua mikrofonia. Ne tarkkailevat moottoriääniä auton sisällä.Äänieristys on onnistunut aivan erinomaisesti, eikä jää häpeämään esimerkiksi saksalaisten premiummerkkien rinnalla.Apua on myös integral link -takajousitusratkaisusta, joka avittaa etenkin takana matkustavia. Takapyörät liikkuvat töyssyissä tavallista taaemmas, joka vähentää sisälle kantautuvaa melua.Istuu mielikseenIso osa perus-Mondeoista erottuvaa Vignale-ilmettä ovat monipuolisesti ja tarkasti säätyvät etuistuimet, joiden kehittely vei kaksi ja puoli vuotta.Istuinten erikoistikkauksissa on vaikutteita korirakentaja Alfredo Vignalen töistä. Vignale oli kuulun korirakentajan Battista ”Pinin” Farinan oppipoika ja sai pian itsekin nimeä. Ilmailualan parhaita valmistusmenetelmiä hyödyntävä Vignale työskenteli Torinon lähellä vuosina 1948–1969.Istuimiin on valittu vain parasta nahkaa ja niiden onpelemiseen on käytetty 50 prosenttia enemmän aikaa normaaliin verrattuna. Multi-Contour -istuimet ovat hierovat, kuinkas muuten. Istuimissa on 11 ilmalla täyttyvää tyynyä, jotka hierovat reisiä, istumalihaksia ja alaselkää. Toiminto on mukava, muttei avannut alaselkäjumia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerus-Mondeon harteilleVignale-Mondeo on erittäin viimeistelty auto, jossa on muotoilullista ja materiaalivalinnallista ylellisyyttä sekä ryväs kuljetttajaa helliviä ja avustavia toimintoja. Mutta silti, Vignale on herkuilla kuorrutettu Ford Mondeo – yhtään mainiota perus-Mondeota väheksymättä. Perus-Mondeonkin väkevä kaksilitrainen dieselmoottori vie perille ja automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä nöyrästi viivyttelemättä. Älykäs neliveto pelittää perus-Mondeonkin alla haastavissa ajo-olosuhteissa.Palkkapäivän hohtoMonille meistä palkkapäivässä on yhä erityistä hohtoa, tömäyttäähän se tilille arkea helpottavan europuskurin. Toisaalta osalla meistä turvapuskuri on sitä luokkaa, ettei palkkapäivää tarvitse erityisemmin vartoa.Koeajettu Vignale-malli maksaa ilman lisävarusteita 54 650 euroa. Yksilön herkut nostavat hinnan yli 59 000 euron.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi PowerShift Wagon AWD Hinta alkaen 59 025 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja