4.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mondeo Vignale – ihan oikea premiumauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hellien tehty ja herkuilla kuorrutettu – silti Mondeo. Hyvää: hiljaisuus ajossa, viimeistely, materiaalit, neliveto. Huonoa: vakiovarustus saisi olla runsaampi, hinta. Ford Mondeo saa kunnian olla valmistajansa ensimmäinen Vignale-malli, joka erottautuu muusta mallistosta vähän samaan tapaan kuin Citroenin DS-mallisto.Ford Mondeo Vignale on kuin lentoluokan korotus: matkustusmukavuus bisneksessä on toista kuin turistiluokassa, mutta silti perustuote on sama.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus kunnossaAjettavuus on erinomaista tasoa, muttei eroa perus-Mondeon ratin takana saatavista tuntemuksista. Ohjaustuntuma on luonteva ja tarkka Fordin tapaan.Ajoasento on helppo säätää mieleiseksi. Ohjauspylväs ja etuistuin ovat sähkösäätöisiä ja muistilla varustettu. Ohjauspyörä on lämmitetty.Kojelauta, keskikonsoli, käsinojat ja ovipaneelit ovat saaneet pintaansa pehmeää nahkaa.Korville herkkuaEi ole yllätys, että tässä hintaluokassa poppikoneet ovat parasta A-ryhmää. 12 hifi-kaiutinta välittävät Sonyn tuottamat äänet kuultaville.Mutta se ominaisuus, minkä varassa Vignale erottuu edukseen perus-Mondeosta on vaikeasti kuultavissa. Tiemelun häiritsevä kärki on taitettu ja akustiset ikkunat vaimentavat tuulen huminat ja renkaiden rallatuksen. Aktiivinen äänenvaimennus-järjestelmä hyödyntää kolmea matkustamoon sijoitettua mikrofonia. Ne tarkkailevat moottoriääniä auton sisällä.Äänieristys on onnistunut aivan erinomaisesti, eikä jää häpeämään esimerkiksi saksalaisten premiummerkkien rinnalla.Apua on myös integral link -takajousitusratkaisusta, joka avittaa etenkin takana matkustavia. Takapyörät liikkuvat töyssyissä tavallista taaemmas, joka vähentää sisälle kantautuvaa melua.Istuu mielikseenIso osa perus-Mondeoista erottuvaa Vignale-ilmettä ovat monipuolisesti ja tarkasti säätyvät etuistuimet, joiden kehittely vei kaksi ja puoli vuotta.Istuinten erikoistikkauksissa on vaikutteita korirakentaja Alfredo Vignalen töistä. Vignale oli kuulun korirakentajan Battista ”Pinin” Farinan oppipoika ja sai pian itsekin nimeä. Ilmailualan parhaita valmistusmenetelmiä hyödyntävä Vignale työskenteli Torinon lähellä vuosina 1948–1969.Istuimiin on valittu vain parasta nahkaa ja niiden onpelemiseen on käytetty 50 prosenttia enemmän aikaa normaaliin verrattuna. Multi-Contour -istuimet ovat hierovat, kuinkas muuten. Istuimissa on 11 ilmalla täyttyvää tyynyä, jotka hierovat reisiä, istumalihaksia ja alaselkää. Toiminto on mukava, muttei avannut alaselkäjumia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerus-Mondeon harteilleVignale-Mondeo on erittäin viimeistelty auto, jossa on muotoilullista ja materiaalivalinnallista ylellisyyttä sekä ryväs kuljetttajaa helliviä ja avustavia toimintoja. Mutta silti, Vignale on herkuilla kuorrutettu Ford Mondeo – yhtään mainiota perus-Mondeota väheksymättä. Perus-Mondeonkin väkevä kaksilitrainen dieselmoottori vie perille ja automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä nöyrästi viivyttelemättä. Älykäs neliveto pelittää perus-Mondeonkin alla haastavissa ajo-olosuhteissa.Palkkapäivän hohtoMonille meistä palkkapäivässä on yhä erityistä hohtoa, tömäyttäähän se tilille arkea helpottavan europuskurin. Toisaalta osalla meistä turvapuskuri on sitä luokkaa, ettei palkkapäivää tarvitse erityisemmin vartoa.Koeajettu Vignale-malli maksaa ilman lisävarusteita 54 650 euroa. Yksilön herkut nostavat hinnan yli 59 000 euron.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi PowerShift Wagon AWD Hinta alkaen 59 025 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”