26.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen pakettiautomalliston pienin muuntuu järkeväksi tila-autoksi. Hyvää: erinomaiset sisätilat, hyvät ajo-ominaisuudet. Huonoa: automaattivaihteiston puute, keulan ääriviivat eivät näy kuljettajalle. Ford Tourneo Courier on ulkoa kantikas, sisältä tilava ja ajossa henkilöautomainen.Courierissa on käytetty Fiestan pohjalevyä, mutta tätä on vaikea havaita, koska sisätilaa on reilusti enemmän: pään ja katon väliin jää lähes 20 senttiä. Myös takaistuimella on reilut tilat.Fiestan pohjalle saa rakennettua yllättävän ison tuntuisen tila-auton. Takaliukuovet avautuvat reilusti ja ovat hyvin käteviä markettien parkkipaikoilla ja kaupunkiympäristöissä.Takimmainen ovi avautuu ylöspäin, alle mahtuu noin 180-senttinen seisomaan suorassa.Ajokokemuksena Courier on henkilöautomainen ja lunastaa tila-autolupauksensa. Ainoa miinus tulee automaattivaihteiston puuttumisesta. Sellainen on luvassa vasta muutaman vuoden kuluttua Euroopan markkinoille.Koeajetussa yhden litran kolmisylinterisessä turboahdetussa Ecoboost-moottorissa riittää mukavasti vääntöä.Moottorivaihtoehtona Suomeen tuodaan 1,6-litrainen diesel, jonka polttoaineen normikulutus on 3,8 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt sata grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljät tilatHelposti alas kääntyvät takaistuimet paljastavat suoran lattiatilan ja 1 656 litraa rahtitilaa, jossa on pituutta 160 senttiä ja korkeutta 120 senttiä.Viisipaikkaisena tavaratilaa on vielä riittävän tuntuisesti 708 litraa.Ford on kahden vuoden kuluessa uudistanut koko pakettiautomallistonsa. Niistä muovattujen henkilöautojen sarjaan kuuluvat myös Ford Tourneo Custom, Tourneo Connect sekä lyhyellä että pitkällä korilla.Nyt esitelty Courier on läheisempää sukua isoveljelle, Tourneo Connectille, kuin Fiestalle, josta edelleen on myynnissä myös pakettiauto Fiesta Van.Kilpa tila-autojen keskenSuomessa ei ole varsinaista kilpailuasetelmaa pienten pakettiautojen henkilöautoversioille.Maahantuoja vertaakin Courieria B-autoluokan tila-autoihin, joihin kuuluvat esimerkiksi Nissan Note, Škoda Roomster, Opel Meriva, Kia Soul ja Fordin oma B-Max.Hyötyajoneuvot on tehty kestämään kovempaa kulutusta. Tourneo Courier on läpäissyt 35 prosenttia vaativammat kestävyystestit kuin tavallinen Ford-henkilöauto.Suomeen tuotavan Tourneo Courierin perusvarustelu on Trend-niminen, mutta vähän yli 1 000 euroa lisää tuo Titanium-varustelun, johon kuuluu muun muassa ajovaloautomatiikka, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja pysäköintitutka.Turvallisuutta lisäävät sivuturvaverhot, polviturvatyynyt ja turvavyön muistuttimet myös takaistuimella.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Tourneo Courier Hinta alkaen 2 119 406 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 200 € Ajoneuvovero 85 €/ v Moottori 999 cm³, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 2060 mm, korkeus 1723 mm, akseliväli 2489 mm Tavaratila: 395-1656 l Omamassa: 1190 kg Muu tieto Perävanumassa jarruin 910 kg. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?