26.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Tourneo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen pakettiautomalliston pienin muuntuu järkeväksi tila-autoksi. Hyvää: erinomaiset sisätilat, hyvät ajo-ominaisuudet. Huonoa: automaattivaihteiston puute, keulan ääriviivat eivät näy kuljettajalle. Ford Tourneo Courier on ulkoa kantikas, sisältä tilava ja ajossa henkilöautomainen.Courierissa on käytetty Fiestan pohjalevyä, mutta tätä on vaikea havaita, koska sisätilaa on reilusti enemmän: pään ja katon väliin jää lähes 20 senttiä. Myös takaistuimella on reilut tilat.Fiestan pohjalle saa rakennettua yllättävän ison tuntuisen tila-auton. Takaliukuovet avautuvat reilusti ja ovat hyvin käteviä markettien parkkipaikoilla ja kaupunkiympäristöissä.Takimmainen ovi avautuu ylöspäin, alle mahtuu noin 180-senttinen seisomaan suorassa.Ajokokemuksena Courier on henkilöautomainen ja lunastaa tila-autolupauksensa. Ainoa miinus tulee automaattivaihteiston puuttumisesta. Sellainen on luvassa vasta muutaman vuoden kuluttua Euroopan markkinoille.Koeajetussa yhden litran kolmisylinterisessä turboahdetussa Ecoboost-moottorissa riittää mukavasti vääntöä.Moottorivaihtoehtona Suomeen tuodaan 1,6-litrainen diesel, jonka polttoaineen normikulutus on 3,8 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt sata grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäljät tilatHelposti alas kääntyvät takaistuimet paljastavat suoran lattiatilan ja 1 656 litraa rahtitilaa, jossa on pituutta 160 senttiä ja korkeutta 120 senttiä.Viisipaikkaisena tavaratilaa on vielä riittävän tuntuisesti 708 litraa.Ford on kahden vuoden kuluessa uudistanut koko pakettiautomallistonsa. Niistä muovattujen henkilöautojen sarjaan kuuluvat myös Ford Tourneo Custom, Tourneo Connect sekä lyhyellä että pitkällä korilla.Nyt esitelty Courier on läheisempää sukua isoveljelle, Tourneo Connectille, kuin Fiestalle, josta edelleen on myynnissä myös pakettiauto Fiesta Van.Kilpa tila-autojen keskenSuomessa ei ole varsinaista kilpailuasetelmaa pienten pakettiautojen henkilöautoversioille.Maahantuoja vertaakin Courieria B-autoluokan tila-autoihin, joihin kuuluvat esimerkiksi Nissan Note, Škoda Roomster, Opel Meriva, Kia Soul ja Fordin oma B-Max.Hyötyajoneuvot on tehty kestämään kovempaa kulutusta. Tourneo Courier on läpäissyt 35 prosenttia vaativammat kestävyystestit kuin tavallinen Ford-henkilöauto.Suomeen tuotavan Tourneo Courierin perusvarustelu on Trend-niminen, mutta vähän yli 1 000 euroa lisää tuo Titanium-varustelun, johon kuuluu muun muassa ajovaloautomatiikka, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja pysäköintitutka.Turvallisuutta lisäävät sivuturvaverhot, polviturvatyynyt ja turvavyön muistuttimet myös takaistuimella.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Ford Tourneo Courier Hinta alkaen 2 119 406 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 200 € Ajoneuvovero 85 €/ v Moottori 999 cm³, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 2060 mm, korkeus 1723 mm, akseliväli 2489 mm Tavaratila: 395-1656 l Omamassa: 1190 kg Muu tieto Perävanumassa jarruin 910 kg. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen