3.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: hiljaa hyvä tulee – Seat Ateca 1.4 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca ei korota ääntään, vaan antaa ominaisuuksien puhua puolestaan. Hyvää: melutaso, ajettavuus, tilat, monikäyttöisyys, tasainen kokonaisuus. Huonoa: viivyttelevä vaihteisto. Kun ulkomailla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa tutustuttavana on uusi automalli, kuten kesäkuisessa Barcelonassa Seat Ateca, auton ominaisuudet tuntuvat usein korostetun hyviltä. Koeajettavat malliversiot ovat yleensä huippuvarusteltuja, tiet sileitä ja maisemat kauniita. Siinä saa oikein läpsiä itseään poskelle, että löytää jotain kritisoitavaa.Paluu Keski-Euroopan auringosta pilviseen Suomeen onkin sitten usein karu – paitsi toimittajalle, myös autolle. Arkinen jyristäminen karkealla asvaltilla himmentää uutuuden sädekehää, ja pienempiä sekä isompia ärsyttävyyksiä tuntuu löytyvän sitä mukaa kun koeajoviikko vanhenee.Onneksi poikkeuksiakin löytyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin sukkasillaanSeat Ateca, VW-konsernin tuoreen katumaasturipaletin toistaiseksi pienin jäsen, maistui jo Espanjan ensityypeissä maukkaalta, mutta samalla takaraivossa piili ajatus, että ominaisuudet saattavat hyvinkin kantaa myös meikäläisissä oloissa. Emmekä olleet väärässä.Sattumoisin kaivoimme tämän ensimmäisen maasturi-Seatin ominaisuuksia esiin tuiki tavalliselta mökkimatkalta, joka sisälsi niin moottoritietä, maantietä, mutkatietä kuin lopun kuoppaista metsäautotietäkin. Siis koko kattaus Suomi-tapaksia samalla lautasella.Ensimmäinen hämmästys liittyi juuri siihen karkeaan tiehen. Atecan rengasmelu, tai pikemminkin sen puute, tekee matka-ajosta poikkeuksellisen miellyttävää, vaikka edettäisiin reilua 120 km/h nopeutta. Muutkaan äänilähteet eivät ylitä kuulokynnystä.Luontevaa ajettavuuttaMyös ajettavuus ihastuttaa. Matka-ajossa Ateca menee kiitettävän suoraan, mutta ohjauksen keskialueella on myös herkkyyttä, kun kuljettaja päättää vaihtaa kulkusuuntaa. Kurvikkaammalla kantatielläkin ohjautuvuus on todella luontevaa, ja jousituksessa on löydetty juuri sopiva balanssi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä.Voimalinja täyttää niin ikään odotukset. 1,4-litrainen turbokone on suorituskykyinen, nöyrä ja hiljainen palvelija. Vain kaksoiskytkinautomaatin miettiminen hieman haittaa hitaiden nopeuksien harmoniaa.Moottori on varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla, joka nykymuodossaan toimii hyvin huomaamattomasti. Vaikka kaksi pyttyä putoaa pelistä pois aina sopivan tilaisuuden tullen, kone ei jyrise lainkaan, vaan toiminnon aktivoitumisen havaitsee ainoastaan näyttöön syttyvästä ilmoitustekstistä.Matkustajatkin hymyilevätKehut eivät ota loppuakseen, sillä myös Atecan korisuunnittelu on ensiluokkaista.Ajoasennon ergonomia on kunnossa, ja ohjauspyörä asettuu selvästi luontevampaan kulmaan kuin esimerkiksi konsernin vanhempaa katumaasturipolvea edustavassa Skoda Yetissä. Hiven lisää reisitukea ei tosin tekisi pahaa, vaikka tälläkin pärjätään.Kojelaudan käytettävyydessäkään ei ole moitteen sijaa: selkeät sekä loogiset säätimet ja näytöt eivät onneksi muistuta auton kotimaan villistä arkkitehtuurista. Kokonaisuus on jopa hieman karun oloinen, eli premiumia pitää etsiskellä muilta merkeiltä.Tärkeämpää on kuitenkin se, että Atecan 4,36 metrin kokonaispituuteen on onnistuttu luomaan väljät sisätilat neljälle aikuiselle, ja tavaraakin mahtuu kyytiin mukavasti. Kontti on myös helposti ja monipuolisesti muunneltavissa.Tuo edellä mainittu kokonaispituus puolestaan takaa sen, että eteneminen kaupungin ahtaikoissa on varsin kätevää. Kiitos tästä kuuluu myös hyvälle näkyvyydelle autosta ulos, johon on VW-konsernin uusimmissa tuotteissa pistetty selvästi ajatusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetää nöyräksiKun on pomppinut viimeistä kärrypolkua pitkin tuttuun sienipaikkaan ja pysäköinyt Atecan ojanpenkalle, olo on nöyrä. Ovat luoneet hyvän auton, jonka ominaisuudet tosiaan peittoavat myös Suomen karskit olosuhteet.Jokohan Seat nousisi meillä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi uutta autoa ostavalle? Hinnoittelu ei ainakaan ole esteenä, sillä erittäin hyväksi arkimoottoriksi todetulla 1,0-litraisella TSI-padalla Ateca irtoaa kaupasta jo hieman päälle 23 000 eurolla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv DSG Style Hinta alkaen 30 695 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 579 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!