3.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: hiljaa hyvä tulee – Seat Ateca 1.4 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca ei korota ääntään, vaan antaa ominaisuuksien puhua puolestaan. Hyvää: melutaso, ajettavuus, tilat, monikäyttöisyys, tasainen kokonaisuus. Huonoa: viivyttelevä vaihteisto. Kun ulkomailla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa tutustuttavana on uusi automalli, kuten kesäkuisessa Barcelonassa Seat Ateca, auton ominaisuudet tuntuvat usein korostetun hyviltä. Koeajettavat malliversiot ovat yleensä huippuvarusteltuja, tiet sileitä ja maisemat kauniita. Siinä saa oikein läpsiä itseään poskelle, että löytää jotain kritisoitavaa.Paluu Keski-Euroopan auringosta pilviseen Suomeen onkin sitten usein karu – paitsi toimittajalle, myös autolle. Arkinen jyristäminen karkealla asvaltilla himmentää uutuuden sädekehää, ja pienempiä sekä isompia ärsyttävyyksiä tuntuu löytyvän sitä mukaa kun koeajoviikko vanhenee.Onneksi poikkeuksiakin löytyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin sukkasillaanSeat Ateca, VW-konsernin tuoreen katumaasturipaletin toistaiseksi pienin jäsen, maistui jo Espanjan ensityypeissä maukkaalta, mutta samalla takaraivossa piili ajatus, että ominaisuudet saattavat hyvinkin kantaa myös meikäläisissä oloissa. Emmekä olleet väärässä.Sattumoisin kaivoimme tämän ensimmäisen maasturi-Seatin ominaisuuksia esiin tuiki tavalliselta mökkimatkalta, joka sisälsi niin moottoritietä, maantietä, mutkatietä kuin lopun kuoppaista metsäautotietäkin. Siis koko kattaus Suomi-tapaksia samalla lautasella.Ensimmäinen hämmästys liittyi juuri siihen karkeaan tiehen. Atecan rengasmelu, tai pikemminkin sen puute, tekee matka-ajosta poikkeuksellisen miellyttävää, vaikka edettäisiin reilua 120 km/h nopeutta. Muutkaan äänilähteet eivät ylitä kuulokynnystä.Luontevaa ajettavuuttaMyös ajettavuus ihastuttaa. Matka-ajossa Ateca menee kiitettävän suoraan, mutta ohjauksen keskialueella on myös herkkyyttä, kun kuljettaja päättää vaihtaa kulkusuuntaa. Kurvikkaammalla kantatielläkin ohjautuvuus on todella luontevaa, ja jousituksessa on löydetty juuri sopiva balanssi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä.Voimalinja täyttää niin ikään odotukset. 1,4-litrainen turbokone on suorituskykyinen, nöyrä ja hiljainen palvelija. Vain kaksoiskytkinautomaatin miettiminen hieman haittaa hitaiden nopeuksien harmoniaa.Moottori on varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla, joka nykymuodossaan toimii hyvin huomaamattomasti. Vaikka kaksi pyttyä putoaa pelistä pois aina sopivan tilaisuuden tullen, kone ei jyrise lainkaan, vaan toiminnon aktivoitumisen havaitsee ainoastaan näyttöön syttyvästä ilmoitustekstistä.Matkustajatkin hymyilevätKehut eivät ota loppuakseen, sillä myös Atecan korisuunnittelu on ensiluokkaista.Ajoasennon ergonomia on kunnossa, ja ohjauspyörä asettuu selvästi luontevampaan kulmaan kuin esimerkiksi konsernin vanhempaa katumaasturipolvea edustavassa Skoda Yetissä. Hiven lisää reisitukea ei tosin tekisi pahaa, vaikka tälläkin pärjätään.Kojelaudan käytettävyydessäkään ei ole moitteen sijaa: selkeät sekä loogiset säätimet ja näytöt eivät onneksi muistuta auton kotimaan villistä arkkitehtuurista. Kokonaisuus on jopa hieman karun oloinen, eli premiumia pitää etsiskellä muilta merkeiltä.Tärkeämpää on kuitenkin se, että Atecan 4,36 metrin kokonaispituuteen on onnistuttu luomaan väljät sisätilat neljälle aikuiselle, ja tavaraakin mahtuu kyytiin mukavasti. Kontti on myös helposti ja monipuolisesti muunneltavissa.Tuo edellä mainittu kokonaispituus puolestaan takaa sen, että eteneminen kaupungin ahtaikoissa on varsin kätevää. Kiitos tästä kuuluu myös hyvälle näkyvyydelle autosta ulos, johon on VW-konsernin uusimmissa tuotteissa pistetty selvästi ajatusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetää nöyräksiKun on pomppinut viimeistä kärrypolkua pitkin tuttuun sienipaikkaan ja pysäköinyt Atecan ojanpenkalle, olo on nöyrä. Ovat luoneet hyvän auton, jonka ominaisuudet tosiaan peittoavat myös Suomen karskit olosuhteet.Jokohan Seat nousisi meillä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi uutta autoa ostavalle? Hinnoittelu ei ainakaan ole esteenä, sillä erittäin hyväksi arkimoottoriksi todetulla 1,0-litraisella TSI-padalla Ateca irtoaa kaupasta jo hieman päälle 23 000 eurolla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv DSG Style Hinta alkaen 30 695 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 579 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla