4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace meni metsään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusmaasturi Jaguar F-Pace on valmis haastamaan Porsche Macanin ja Audi Q5:n. Hyvää: komea muotoilu, avarat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: pintakova jousitus, viimeistely. Porsche. Lyhyt ja ytimekäs vastaus paljastaa Jaguar F-Pace:n tärkeimmän kilpailijan. Ei ihme, muuttihan Porsche Cayennellään maasturimarkkinat kultakaivokseksi yli vuosikymmen sitten.Niille markkinoille Jaguar saapuu myöhään, mutta ehdottoman näyttävästi. Uusi Jaguar F-Pace asettuu Porsche Macanin ja Audi Q5:n kokoluokkaan. Maasturimallisto laajenee myöhemmin kahdella versiolla.Jaguarin linjat ovat kohonneet maastomuottiin mainittua Porschea sulavammin. Valot, kyljen ilmanottoaukko ja korostettu hartialinja ovat suoraa lainaa XE- ja XF-henkilöautoista, mutta mittasuhteet ovat uudet.Erityisen haastavaa on ollut keulan muotoilu. Lyhyen etuylityksen vuoksi ajovalot, maski ja etupyörä ovat tiiviissä, mutta sopuisassa paketissa. Mittasuhteet ovat moitteettomat ja kokonaisuus näyttävä jokaisesta kuvakulmasta. Muodoissa on kaikki tarvittava, eikä yhtään liikaa.Lyhyt etuylitys mahdollistaa 67 milliä Macania pidemmän akselivälin. Takaistuimella keskimittainen istuu väljästi ja mukavasti. Silti Jaguar ylpeilee peräti 650 litran tavaratilalla – Macan nielee 500 litraa.Erinomaiset tilat ovat päivittäisessä käytössä suuri vahvuus, mutta mielikuvien rakentamiseen tarvitaan ajonautintoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTinkimätöntä ajettavuuttaJaguarin edustajat vertailevat F-Pacen alustan numeroarvoja Macaniin, joka ilmestyessään kohotti maasturiluokan ajettavuusodotukset aivan uudelle tasolle.Eikä ajettavuutta käy kieltäminen. Jaguar ei turhia kallistele, vaan tarjoaa nopeita ja tarkkoja suunnanvaihtoja. Serpentiineissä ja parkkipaikoilla miellyttää pieni kääntösäde.Iskunvaimennus pitää korin liikkeet hallittuina suurissakin heitoissa, vaikka V6-dieselillä omamassa kohoaa yli 1 884 kiloon. Korista yli 80 prosenttia on alumiinia, mutta poikkeuksellisen kevyestä ajoneuvosta ei ole kyse.F-Pace on oikeasti hauska ajaa lujaa. Äärirajoilla etuakseli luovuttaa ensin, mutta kevyellä nostolla pito palautuu. Kaasulla käytös on takavetomaista. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia.Yksi suuri ero F-Pacen ja Macanin välillä kuitenkin on. Saksalaisauton lisävarustelista tarjoaa sähkösäätöisen iskunvaimennuksen lisäksi ilmajousituksen. Sen ansiosta Macan on yhtä aikaa nopea ja hauska, mutta myös erittäin mukava – tosin vakiovarusteinkin Jaguaria kalliimpi.Jaguar luottaa teräsjousiin ja perinteisiin kallistuksenvaimentimiin, mutta sähkösäätöinen iskunvaimennus on saatavilla. Merkin edustajat perustelevat teräsjousituksen tarjoavan kuljettajalle välittömämmän tuntuman.Sitä F-Pace todella tarjoaa, mutta kaupanpäälle on tullut hienoinen kovuus. Itävallan alppiteillä koeajoauton 20-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöinen iskunvaimennus tarjoavat jopa pintakovaa kyytiä. Terävät töyssyt tuntuvat tärähdyksinä korirakenteissa asti.Ajettavuuden ja mukavuuden lopulliset arviot saavat odottaa koeajoa Suomessa.Ennen lehden menoa painoon tarjoutui mahdollisuus kokeilla Suomessa Portfolio-varusteltua F-Pacea tavallisella iskunvaimennuksella ja 22-tuumaisilla vanteilla. Auto käyttäytyi Itävallassa ajettua sivistyneemmin. Jaguarin malleissa on aiemminkin esiintynyt eroja jousitusvaihtoehtojen ja vannekokojen toimivuudessa, eikä F-Pace näytä tekevän poikkeusta.Kelpo kuutoskoneKolmilitrainen V6-dieselmoottori on mainio kumppani F-Paceen. Väkevän väännön ansiosta auto etenee pintakaasulla eleettömästi, mutta reipas kiihtyvyys on vain kaasujalan asennosta kiinni. Kuutosdieselin äänimaailma on muhkea, mutta osakaasulla ohjaamoon välittyy hentoa raksutusta, ajoittain myös värinää.Suosituimmaksi moottoriksi Suomessa muodostunee 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel. Takavetoisena ja manuaalivaihteisena lähtöhinta on 55 746 euroa, automaatin ja nelivedon kera tasan 60 000 euroa.Jaguarin navigaatio- ja viihdejärjestelmiin on saatu odotettu harppaus. Lisävarusteena saa 10,2-tuumaisen kosketusnäytön ja digitaalisen mittariston.Tarvittaessa karttanäkymän voi tuoda suoraan kuljettajan näkökenttään. Ulkoasu on selkeä, mutta Audin tai Mercedes-Benzin vastaavia järjestelmiä vanhahtavampi.Työtä vielä jäljelläKaikesta huolimatta F-Pace jättää ristiriitaisen alkuvaikutelman. Upean ulkonäön ja ajettavuuden innostama mieli antaisi anteeksi sisätilojen sieluttomuuden, mutta viimeistely ja alustan mahdollinen pintakovuus herättävät unelmoimasta: Jaguarin katumaasturi kaipaa hiomista.F-Typen kaltaisessa urheiluautossa pikkupuutteet hyväksyy, mutta Porsche Macanin haastaakseen Jaguarilta vaaditaan sadan prosentin suoritusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Pace 3.0d Prestige Hinta alkaen 89 155 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster