4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace meni metsään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusmaasturi Jaguar F-Pace on valmis haastamaan Porsche Macanin ja Audi Q5:n. Hyvää: komea muotoilu, avarat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: pintakova jousitus, viimeistely. Porsche. Lyhyt ja ytimekäs vastaus paljastaa Jaguar F-Pace:n tärkeimmän kilpailijan. Ei ihme, muuttihan Porsche Cayennellään maasturimarkkinat kultakaivokseksi yli vuosikymmen sitten.Niille markkinoille Jaguar saapuu myöhään, mutta ehdottoman näyttävästi. Uusi Jaguar F-Pace asettuu Porsche Macanin ja Audi Q5:n kokoluokkaan. Maasturimallisto laajenee myöhemmin kahdella versiolla.Jaguarin linjat ovat kohonneet maastomuottiin mainittua Porschea sulavammin. Valot, kyljen ilmanottoaukko ja korostettu hartialinja ovat suoraa lainaa XE- ja XF-henkilöautoista, mutta mittasuhteet ovat uudet.Erityisen haastavaa on ollut keulan muotoilu. Lyhyen etuylityksen vuoksi ajovalot, maski ja etupyörä ovat tiiviissä, mutta sopuisassa paketissa. Mittasuhteet ovat moitteettomat ja kokonaisuus näyttävä jokaisesta kuvakulmasta. Muodoissa on kaikki tarvittava, eikä yhtään liikaa.Lyhyt etuylitys mahdollistaa 67 milliä Macania pidemmän akselivälin. Takaistuimella keskimittainen istuu väljästi ja mukavasti. Silti Jaguar ylpeilee peräti 650 litran tavaratilalla – Macan nielee 500 litraa.Erinomaiset tilat ovat päivittäisessä käytössä suuri vahvuus, mutta mielikuvien rakentamiseen tarvitaan ajonautintoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTinkimätöntä ajettavuuttaJaguarin edustajat vertailevat F-Pacen alustan numeroarvoja Macaniin, joka ilmestyessään kohotti maasturiluokan ajettavuusodotukset aivan uudelle tasolle.Eikä ajettavuutta käy kieltäminen. Jaguar ei turhia kallistele, vaan tarjoaa nopeita ja tarkkoja suunnanvaihtoja. Serpentiineissä ja parkkipaikoilla miellyttää pieni kääntösäde.Iskunvaimennus pitää korin liikkeet hallittuina suurissakin heitoissa, vaikka V6-dieselillä omamassa kohoaa yli 1 884 kiloon. Korista yli 80 prosenttia on alumiinia, mutta poikkeuksellisen kevyestä ajoneuvosta ei ole kyse.F-Pace on oikeasti hauska ajaa lujaa. Äärirajoilla etuakseli luovuttaa ensin, mutta kevyellä nostolla pito palautuu. Kaasulla käytös on takavetomaista. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia.Yksi suuri ero F-Pacen ja Macanin välillä kuitenkin on. Saksalaisauton lisävarustelista tarjoaa sähkösäätöisen iskunvaimennuksen lisäksi ilmajousituksen. Sen ansiosta Macan on yhtä aikaa nopea ja hauska, mutta myös erittäin mukava – tosin vakiovarusteinkin Jaguaria kalliimpi.Jaguar luottaa teräsjousiin ja perinteisiin kallistuksenvaimentimiin, mutta sähkösäätöinen iskunvaimennus on saatavilla. Merkin edustajat perustelevat teräsjousituksen tarjoavan kuljettajalle välittömämmän tuntuman.Sitä F-Pace todella tarjoaa, mutta kaupanpäälle on tullut hienoinen kovuus. Itävallan alppiteillä koeajoauton 20-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöinen iskunvaimennus tarjoavat jopa pintakovaa kyytiä. Terävät töyssyt tuntuvat tärähdyksinä korirakenteissa asti.Ajettavuuden ja mukavuuden lopulliset arviot saavat odottaa koeajoa Suomessa.Ennen lehden menoa painoon tarjoutui mahdollisuus kokeilla Suomessa Portfolio-varusteltua F-Pacea tavallisella iskunvaimennuksella ja 22-tuumaisilla vanteilla. Auto käyttäytyi Itävallassa ajettua sivistyneemmin. Jaguarin malleissa on aiemminkin esiintynyt eroja jousitusvaihtoehtojen ja vannekokojen toimivuudessa, eikä F-Pace näytä tekevän poikkeusta.Kelpo kuutoskoneKolmilitrainen V6-dieselmoottori on mainio kumppani F-Paceen. Väkevän väännön ansiosta auto etenee pintakaasulla eleettömästi, mutta reipas kiihtyvyys on vain kaasujalan asennosta kiinni. Kuutosdieselin äänimaailma on muhkea, mutta osakaasulla ohjaamoon välittyy hentoa raksutusta, ajoittain myös värinää.Suosituimmaksi moottoriksi Suomessa muodostunee 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel. Takavetoisena ja manuaalivaihteisena lähtöhinta on 55 746 euroa, automaatin ja nelivedon kera tasan 60 000 euroa.Jaguarin navigaatio- ja viihdejärjestelmiin on saatu odotettu harppaus. Lisävarusteena saa 10,2-tuumaisen kosketusnäytön ja digitaalisen mittariston.Tarvittaessa karttanäkymän voi tuoda suoraan kuljettajan näkökenttään. Ulkoasu on selkeä, mutta Audin tai Mercedes-Benzin vastaavia järjestelmiä vanhahtavampi.Työtä vielä jäljelläKaikesta huolimatta F-Pace jättää ristiriitaisen alkuvaikutelman. Upean ulkonäön ja ajettavuuden innostama mieli antaisi anteeksi sisätilojen sieluttomuuden, mutta viimeistely ja alustan mahdollinen pintakovuus herättävät unelmoimasta: Jaguarin katumaasturi kaipaa hiomista.F-Typen kaltaisessa urheiluautossa pikkupuutteet hyväksyy, mutta Porsche Macanin haastaakseen Jaguarilta vaaditaan sadan prosentin suoritusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Pace 3.0d Prestige Hinta alkaen 89 155 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”