4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace meni metsään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusmaasturi Jaguar F-Pace on valmis haastamaan Porsche Macanin ja Audi Q5:n. Hyvää: komea muotoilu, avarat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: pintakova jousitus, viimeistely. Porsche. Lyhyt ja ytimekäs vastaus paljastaa Jaguar F-Pace:n tärkeimmän kilpailijan. Ei ihme, muuttihan Porsche Cayennellään maasturimarkkinat kultakaivokseksi yli vuosikymmen sitten.Niille markkinoille Jaguar saapuu myöhään, mutta ehdottoman näyttävästi. Uusi Jaguar F-Pace asettuu Porsche Macanin ja Audi Q5:n kokoluokkaan. Maasturimallisto laajenee myöhemmin kahdella versiolla.Jaguarin linjat ovat kohonneet maastomuottiin mainittua Porschea sulavammin. Valot, kyljen ilmanottoaukko ja korostettu hartialinja ovat suoraa lainaa XE- ja XF-henkilöautoista, mutta mittasuhteet ovat uudet.Erityisen haastavaa on ollut keulan muotoilu. Lyhyen etuylityksen vuoksi ajovalot, maski ja etupyörä ovat tiiviissä, mutta sopuisassa paketissa. Mittasuhteet ovat moitteettomat ja kokonaisuus näyttävä jokaisesta kuvakulmasta. Muodoissa on kaikki tarvittava, eikä yhtään liikaa.Lyhyt etuylitys mahdollistaa 67 milliä Macania pidemmän akselivälin. Takaistuimella keskimittainen istuu väljästi ja mukavasti. Silti Jaguar ylpeilee peräti 650 litran tavaratilalla – Macan nielee 500 litraa.Erinomaiset tilat ovat päivittäisessä käytössä suuri vahvuus, mutta mielikuvien rakentamiseen tarvitaan ajonautintoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTinkimätöntä ajettavuuttaJaguarin edustajat vertailevat F-Pacen alustan numeroarvoja Macaniin, joka ilmestyessään kohotti maasturiluokan ajettavuusodotukset aivan uudelle tasolle.Eikä ajettavuutta käy kieltäminen. Jaguar ei turhia kallistele, vaan tarjoaa nopeita ja tarkkoja suunnanvaihtoja. Serpentiineissä ja parkkipaikoilla miellyttää pieni kääntösäde.Iskunvaimennus pitää korin liikkeet hallittuina suurissakin heitoissa, vaikka V6-dieselillä omamassa kohoaa yli 1 884 kiloon. Korista yli 80 prosenttia on alumiinia, mutta poikkeuksellisen kevyestä ajoneuvosta ei ole kyse.F-Pace on oikeasti hauska ajaa lujaa. Äärirajoilla etuakseli luovuttaa ensin, mutta kevyellä nostolla pito palautuu. Kaasulla käytös on takavetomaista. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia.Yksi suuri ero F-Pacen ja Macanin välillä kuitenkin on. Saksalaisauton lisävarustelista tarjoaa sähkösäätöisen iskunvaimennuksen lisäksi ilmajousituksen. Sen ansiosta Macan on yhtä aikaa nopea ja hauska, mutta myös erittäin mukava – tosin vakiovarusteinkin Jaguaria kalliimpi.Jaguar luottaa teräsjousiin ja perinteisiin kallistuksenvaimentimiin, mutta sähkösäätöinen iskunvaimennus on saatavilla. Merkin edustajat perustelevat teräsjousituksen tarjoavan kuljettajalle välittömämmän tuntuman.Sitä F-Pace todella tarjoaa, mutta kaupanpäälle on tullut hienoinen kovuus. Itävallan alppiteillä koeajoauton 20-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöinen iskunvaimennus tarjoavat jopa pintakovaa kyytiä. Terävät töyssyt tuntuvat tärähdyksinä korirakenteissa asti.Ajettavuuden ja mukavuuden lopulliset arviot saavat odottaa koeajoa Suomessa.Ennen lehden menoa painoon tarjoutui mahdollisuus kokeilla Suomessa Portfolio-varusteltua F-Pacea tavallisella iskunvaimennuksella ja 22-tuumaisilla vanteilla. Auto käyttäytyi Itävallassa ajettua sivistyneemmin. Jaguarin malleissa on aiemminkin esiintynyt eroja jousitusvaihtoehtojen ja vannekokojen toimivuudessa, eikä F-Pace näytä tekevän poikkeusta.Kelpo kuutoskoneKolmilitrainen V6-dieselmoottori on mainio kumppani F-Paceen. Väkevän väännön ansiosta auto etenee pintakaasulla eleettömästi, mutta reipas kiihtyvyys on vain kaasujalan asennosta kiinni. Kuutosdieselin äänimaailma on muhkea, mutta osakaasulla ohjaamoon välittyy hentoa raksutusta, ajoittain myös värinää.Suosituimmaksi moottoriksi Suomessa muodostunee 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel. Takavetoisena ja manuaalivaihteisena lähtöhinta on 55 746 euroa, automaatin ja nelivedon kera tasan 60 000 euroa.Jaguarin navigaatio- ja viihdejärjestelmiin on saatu odotettu harppaus. Lisävarusteena saa 10,2-tuumaisen kosketusnäytön ja digitaalisen mittariston.Tarvittaessa karttanäkymän voi tuoda suoraan kuljettajan näkökenttään. Ulkoasu on selkeä, mutta Audin tai Mercedes-Benzin vastaavia järjestelmiä vanhahtavampi.Työtä vielä jäljelläKaikesta huolimatta F-Pace jättää ristiriitaisen alkuvaikutelman. Upean ulkonäön ja ajettavuuden innostama mieli antaisi anteeksi sisätilojen sieluttomuuden, mutta viimeistely ja alustan mahdollinen pintakovuus herättävät unelmoimasta: Jaguarin katumaasturi kaipaa hiomista.F-Typen kaltaisessa urheiluautossa pikkupuutteet hyväksyy, mutta Porsche Macanin haastaakseen Jaguarilta vaaditaan sadan prosentin suoritusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Pace 3.0d Prestige Hinta alkaen 89 155 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?