4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace meni metsään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusmaasturi Jaguar F-Pace on valmis haastamaan Porsche Macanin ja Audi Q5:n. Hyvää: komea muotoilu, avarat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: pintakova jousitus, viimeistely. Porsche. Lyhyt ja ytimekäs vastaus paljastaa Jaguar F-Pace:n tärkeimmän kilpailijan. Ei ihme, muuttihan Porsche Cayennellään maasturimarkkinat kultakaivokseksi yli vuosikymmen sitten. Niille markkinoille Jaguar saapuu myöhään, mutta ehdottoman näyttävästi. Uusi Jaguar F-Pace asettuu Porsche Macanin ja Audi Q5:n kokoluokkaan. Maasturimallisto laajenee myöhemmin kahdella versiolla. Jaguarin linjat ovat kohonneet maastomuottiin mainittua Porschea sulavammin. Valot, kyljen ilmanottoaukko ja korostettu hartialinja ovat suoraa lainaa XE- ja XF-henkilöautoista, mutta mittasuhteet ovat uudet. Erityisen haastavaa on ollut keulan muotoilu. Lyhyen etuylityksen vuoksi ajovalot, maski ja etupyörä ovat tiiviissä, mutta sopuisassa paketissa. Mittasuhteet ovat moitteettomat ja kokonaisuus näyttävä jokaisesta kuvakulmasta. Muodoissa on kaikki tarvittava, eikä yhtään liikaa. Lyhyt etuylitys mahdollistaa 67 milliä Macania pidemmän akselivälin. Takaistuimella keskimittainen istuu väljästi ja mukavasti. Silti Jaguar ylpeilee peräti 650 litran tavaratilalla – Macan nielee 500 litraa. Erinomaiset tilat ovat päivittäisessä käytössä suuri vahvuus, mutta mielikuvien rakentamiseen tarvitaan ajonautintoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tinkimätöntä ajettavuutta Jaguarin edustajat vertailevat F-Pacen alustan numeroarvoja Macaniin, joka ilmestyessään kohotti maasturiluokan ajettavuusodotukset aivan uudelle tasolle. Eikä ajettavuutta käy kieltäminen. Jaguar ei turhia kallistele, vaan tarjoaa nopeita ja tarkkoja suunnanvaihtoja. Serpentiineissä ja parkkipaikoilla miellyttää pieni kääntösäde. Iskunvaimennus pitää korin liikkeet hallittuina suurissakin heitoissa, vaikka V6-dieselillä omamassa kohoaa yli 1 884 kiloon. Korista yli 80 prosenttia on alumiinia, mutta poikkeuksellisen kevyestä ajoneuvosta ei ole kyse. F-Pace on oikeasti hauska ajaa lujaa. Äärirajoilla etuakseli luovuttaa ensin, mutta kevyellä nostolla pito palautuu. Kaasulla käytös on takavetomaista. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia. Yksi suuri ero F-Pacen ja Macanin välillä kuitenkin on. Saksalaisauton lisävarustelista tarjoaa sähkösäätöisen iskunvaimennuksen lisäksi ilmajousituksen. Sen ansiosta Macan on yhtä aikaa nopea ja hauska, mutta myös erittäin mukava – tosin vakiovarusteinkin Jaguaria kalliimpi. Jaguar luottaa teräsjousiin ja perinteisiin kallistuksenvaimentimiin, mutta sähkösäätöinen iskunvaimennus on saatavilla. Merkin edustajat perustelevat teräsjousituksen tarjoavan kuljettajalle välittömämmän tuntuman. Sitä F-Pace todella tarjoaa, mutta kaupanpäälle on tullut hienoinen kovuus. Itävallan alppiteillä koeajoauton 20-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöinen iskunvaimennus tarjoavat jopa pintakovaa kyytiä. Terävät töyssyt tuntuvat tärähdyksinä korirakenteissa asti. Ajettavuuden ja mukavuuden lopulliset arviot saavat odottaa koeajoa Suomessa. Ennen lehden menoa painoon tarjoutui mahdollisuus kokeilla Suomessa Portfolio-varusteltua F-Pacea tavallisella iskunvaimennuksella ja 22-tuumaisilla vanteilla. Auto käyttäytyi Itävallassa ajettua sivistyneemmin. Jaguarin malleissa on aiemminkin esiintynyt eroja jousitusvaihtoehtojen ja vannekokojen toimivuudessa, eikä F-Pace näytä tekevän poikkeusta. Kelpo kuutoskone Kolmilitrainen V6-dieselmoottori on mainio kumppani F-Paceen. Väkevän väännön ansiosta auto etenee pintakaasulla eleettömästi, mutta reipas kiihtyvyys on vain kaasujalan asennosta kiinni. Kuutosdieselin äänimaailma on muhkea, mutta osakaasulla ohjaamoon välittyy hentoa raksutusta, ajoittain myös värinää. Suosituimmaksi moottoriksi Suomessa muodostunee 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel. Takavetoisena ja manuaalivaihteisena lähtöhinta on 55 746 euroa, automaatin ja nelivedon kera tasan 60 000 euroa. Jaguarin navigaatio- ja viihdejärjestelmiin on saatu odotettu harppaus. Lisävarusteena saa 10,2-tuumaisen kosketusnäytön ja digitaalisen mittariston. Tarvittaessa karttanäkymän voi tuoda suoraan kuljettajan näkökenttään. Ulkoasu on selkeä, mutta Audin tai Mercedes-Benzin vastaavia järjestelmiä vanhahtavampi. Työtä vielä jäljellä Kaikesta huolimatta F-Pace jättää ristiriitaisen alkuvaikutelman. Upean ulkonäön ja ajettavuuden innostama mieli antaisi anteeksi sisätilojen sieluttomuuden, mutta viimeistely ja alustan mahdollinen pintakovuus herättävät unelmoimasta: Jaguarin katumaasturi kaipaa hiomista. F-Typen kaltaisessa urheiluautossa pikkupuutteet hyväksyy, mutta Porsche Macanin haastaakseen Jaguarilta vaaditaan sadan prosentin suoritusta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Pace 3.0d Prestige Hinta alkaen 89 155 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan