2.4.2014

Koeajo: Jeep Grand Cherokee

Kuva Jari Saarentaus

Amerikan herkku kaikilla herkuilla. Hyvää: moottorin kyvyt, ajotuntuma matka-ajossa, sisätilat. Huonoa: kömpelyys kaupunkisokkeloissa, ajomelu, hinta

Iso ja näyttävä, kyllä. Tyyris ja ylenmäärin varusteltu, sitäkin. Helppo ja kömpelö, kumpaakin. 

Ison inkkarin kunnollinen maavara ja nelivetoisuus varmistavat etenemisen myös urautuneilla soraosuuksilla tai mutaisilla mökkiteillä. Selec-Terrain-järjestelmä tarkoittaa olosuhteiden mukaan valittavia ajo-ohjelmia lumelle, hiekalle, mudalle ja kivikoihin.

Se päättelee moottorin pyörintänopeuden, automaatti- ja jakovaihteiston ratkaisujen sekä luistoneston ja elektronisen ajonvakautuksen metkujen perusteella miten taataan paras mahdollinen pito. Fiksuinkaan järjestelmä ei silti takaa, etteikö auto jäisi jumiin, mutta loiventaa kuskin tekemiä virhearviointeja.

Säätyvä ilmajousitus on mainio keksintö. Maavara nousee korkeimmillaan jopa 287 millimetriin. Pysäköintiasetus laskee maasturia yli 40 millimetriä, jolloin autoon ja autosta käynti helpottuvat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakaata menoa

Pituus ja paino tekevät matka-ajosta vaivatonta ja kulkusuunnassa pysyvää. Teiden urat tai vesilätäköt eivät isorenkaista autoa juuri heilauttele.

Ohjaus on erittäin tehostettu. Se on mukavaa taskupysäköidessä, mutta vauhdin kasvaessa ohjaustuntoa saisi olla enemmän.

Näkyvyys ulos on hyvä. Ratin takaa ei jää katsekatveita kuin takaviistoon. Erinomainen peruutuskamera ja isot sivupeilit helpottavat kömpelön kokoisen auton käsittelyä pysäköidessä.

Ärsyttävä ominaisuus, on vaihdekepin tahaton loksahtelu ohi aiotun loveuksen. Vaihteenvalitsin päätyy liian herkästi P- tai N-asentoon.

Metallista soundia

Moottorin käyntiäänet ovat yllättävän kovat. Metallinen soundi kantaa kaupunkiruuhkissa seistessä sisälle matkustamoon asti. Matka-ajossa käyntiäänet jäävät ajomelun ja tuulen huminoiden alle.

Vaihteisto aprikoi aika ajoin ratkaisujaan, eikä nyt ole kyse yksinomaan voimallisista kiihdytyksistä vaan arkiajosta 30-60 kilometrin tuntinopeuksissa.

Sport-asetus tuo ajoon vain hieman terhakampaa otetta. Vaihteiston välitykset tai ajo-ohjelmat eivät kykene peittoamaan fysiikan lakeja. Väkivahvan moottorin on pinnisteltävä liikauttaakseen pitkälti yli kaksitonnista maasturimöhkälettä.

Väljät tilat

Koeajettu versio on sisustukseltaan ylellinen, vaikka pinnat, jotka vaikuttavat puulta ovat pintakuvioitua muovia.

Jeepin sisätilat ovat väljät ja ilmavat. Istuma-asennosta saa mukavan edessä ja takana. Jaloille on riittävästi tilaa myös takana, sillä lattia on lähestulkoon tasainen.

Istuimet ovat hyväilevää nahkaa, mutta saisivat olla voimallisemmin muotoillut ainakin edessä. Etuistuimen säätövarat ovat riittävät. Myös takana selkänojien kaltevuutta voi säätää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myyriä ja agentteja

Jeep tummennettuine ikkunoineen sopisi oivasti amerikkalaiselokuvaan, jossa agentit rymistelevät hälytysvalot vilkkuen rikollisjoukkion tukikohtaan vain huomatakseen olevansa väärillä jäljillä. Ja katsojille jää epäilys myyrästä hyvisten joukoissa.

Myyräntyöhön käy myös uudistunut Jeep Grand Cherokee, hampaat valmiina iskemään kiinni kilpailijoihin.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit

Hinta alkaen

98 990 €

Ajoneuvovero

210 €/ v

Käyttövoimavero

602 €/ v

Moottori

2 987 cm³, dieselmoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

184 kW (250 hv), 4000 r/min

Vääntö

570 Nm (2000 r/min)

Vääntö

570 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

202 km/h

Kulutus l/ 100 km

9,3 (kaup.) / 6,5 (maant.) / NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

198 g/km

Mitat

pituus 4822 mm, leveys 1943 mm, korkeus 1764 mm, akseliväli 2915 mm
Tavaratila: 782 l
Omamassa: 2403 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 3 325 kg.

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat