24.11.2015 Ajoneuvot Joku näistä on Vuoden Auto Suomessa – mutta mikä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun finaalikuusikko on monipuolinen joukko. Aikamoinen kuusikko. Rivissä ovat Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun finalistit: alle 22 000 euroa maksavasta Opel Astrasta reilun 82 000 euron Volvo XC90:een. Ja joukosta pitäisi valita paras.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja järkeäIstahdan ensimmäisenä Hondan uuteen HR-V:hen. Kilpailun säännöissä painotetaan vastinetta rahalle, ja sitä Hondan tilat tarjoavat. Kojelauta piirtää verkkokalvoille harmaansävyjä, mutta sormenpäät viestivät laadukkaista materiaaleista. Moitteet kohdistuvat kankeaan tietoviihdejärjestelmään ja hipaisukytkimillä tehtyyn ilmastointiin.Honda HR-V:n ajettavuus on vaivattoman helppoa, mutta säväyttävästä kokemuksesta ei voi puhua. Ehkäpä pientä crossover-luokan autoa etsiville tilat ovat ajofiilistä tärkeämpiä. Tilavana ja edullisena HR-V on finalistiporukan järkiauto.Kohtuuhintaista teknologiaaVaihdan valkoisen Hondan harmaaseen Opel Astraan. Litraisella turbomoottorilla Opel itse asiassa alittaa Hondan lähtöhinnan 1 600 eurolla. Koeajoyksilö on malliston äveriäämmästä päästä: nahkaverhoilu tuuletuksella, navigaattori, älykkäät valot ja kaikkea muuta. Silti hinta jää reilusti alle 30 000 euroon. Vastinetta rahalle, ei voi kieltää. Opel on ehdottoman saksalainen ajaa. Sulava, jämäkkä ja varman tuntuinen. Tunnelma on kuin yhtä kokoluokkaa Hondaa arvokkaammasta autosta. Kunpa vain 1,4-litrainen bensiiniturbo liikuttaisi autoa sillä vaivattomuudella, jota 150 hevosvoimalta voisi odottaa.Tilaa tyylistä tinkimättäHarmaasävyisten autojen kirjo jatkuu, kun auto vaihtuu Volkswagen Touraniin. Grafiitin harmaa pukee tila-autoa mainiosti. Perhevankkurifiilis loistaa poissaolollaan. Sellaiseen tehtävään Touran kuitenkin sopii mainiosti: harva auto tarjoaa viittä ISOFIX-lastenistuinpaikkaa.Ajoltaan Touran on vaivattoman laadukas. Se tuntuu juuri sellaiselta autolta, kuin Golfin ja Passatin perimällä tehdyltä tila-autolta odottaakin. Lähtöhinta 26 899 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjakas ja avaraVain 85 euron lisäsijoituksella saa Škoda Superbin. Volkswagen-konserni vei puolet finalistipaikoista, mutta Superbin ratissa ymmärtää miksi. Iso tšekkiläinen on miellyttävä ajaa, ja tilaa on hurjasti. Autosta tarjotaan laajaa kirjo eri moottoreita ja vaihteistoja, eivätkä edes nelivetoiset huippumallit ole kohtuuttoman kalliita.Edellisen Superbin konservatiivisen pullea ulkoasu on vaihtunut tyylikkäisiin linjoihin. Jos voittajan ratkaisisi näyttävimmän muodonmuutoksen tehnyt auto, olisi Škoda varma ykkönen.Teknologinen voimannäyttöKirkkaanpunainen Audi A4 katkaisee harmaansävyihin maalattujen autojen värisuoran. Audi on ladannut uutuuden täyteen huipputeknologiaa, mutta valtaosa varusteista löytyy vasta lisävarustelistalta. Se nostaa hinnan helposti huimaksi.A4:n vaikuttavuutta se ei heikennä. Kojelaudan muotoilu on moitteeton yksinkertaisuuden ja teknologisuuden liitto. Myös teknologiakuorrutuksen alla oleva perusauto on viimeisen päälle kunnossa ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. A4:n hinnat alkavat 35 502 eurosta.Seitsenpaikkainen konserttisaliViimeisenä vuorossa on joukon kallein: näyttävä Volvo XC90. Koeajoauto on kenties malliston mielenkiintoisin, eli ladattava hybridi T8. Täyskaasulla noin 2,3 tonnia painava maasturi kiihtyy 407 hevosvoiman turvin. Tarvittaessa Volvo hiipii 60 kilometriin tunnissa asti pelkän sähkön voimin.Matalien hiilidioksidipäästöjen ansiosta huippumalli T8 jää malliston edullisimmaksi bensiinikäyttöiseksi vaihtoehdoksi. Hintalapussa lukee silti komeat 92 881 euroa. D5 dieselin saa reilulla 82 000 eurolla. Kun lisävarustelistalta ruksii herkkuja kymppitonneilla, muuttuu yhdeksänpaikkainen Volvo ilmajousitetuksi konserttisaliksi. Kokemus on vaikuttava – kuten hintatasolta kuuluu odottaa.Aikamoinen kuusikko. Hyviä, mutta hyvin erilaisia. Vuoden Auto Suomessa 2016 -kilpailun voittaja ratkeaa joulukuun 16. päivä.Muista osallistua myös Vuoden Auto Suomessa 2016 -arvontaan! Päivitetty 8.12.2015 klo 00.00: Arvonta päättynyt.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti