Ajoneuvot Koeajo 28.8.2015

Koeajo: avara Honda HR-V

Vahvuutena avarat tilat. Hyvää: runsas ja joustava tilankäyttö. Huonoa: bensiinimoottorin vääntö.

1990-luvun lopulla Honda esitteli nuorekkaan HR-V:n, joka muistutti korotettua farmari-Volvoa. Kauppa kävi ja syntyi uusi pienten katumaasturien kokoluokka. Välitöntä seuraajaa HR-V ei saanut, joten Honda jäi sivustakatsojaksi Nissan Juken ja Qashqain sekä Opel Mokan kaltaisten autojen niittäessä menestystä.

Toisen sukupolven HR-V:tä saatiin odottaa lähes kymmenen vuotta. Hondan mukaan uutuus tarjoaa katumaasturimaista jämäkkyyttä menevällä muotoilulla ja joustavilla sisätiloilla. Valmistajan ilosanomassa on paikkansa, sillä sisätilat ovat runsaammat kuin 4,3 metriä pitkä ulkomuoto lupaa.

HR-V:n tavaratila on kokoluokassaan runsas, 453 litraa. Litrat ovat helposti hyödynnettävissä suuren lastausaukon ja matalan lastauskynnyksen vuoksi. Lisätilaa järjestyy kahdella tapaa: takaistuimet voi kaataa nurin tai nostaa pystyyn, jolloin takaovien kautta autoon mahtuu yli 120 senttisiä tavaroita.

Honda_HR-V_2015_LA-27

Eriskummallinen järjestely on mahdollistunut siirtämällä polttoainesäiliö etuistuimien alle.

Takana istutaan korkealla ja varvastila on kunnossa, joten keskimittaisen reisituki on hyvä. Pääntilaa riittää 175 senttiselle juuri ja juuri.

Kojetaulun muotoilu on selkeää ja käytetyt materiaalit ovat hintaluokassa laadukkaita. Vakiovarusteisen automaatti-ilmastoinnin käyttökytkimet ovat hipaistavaa mallia. Ratkaisu on näyttävä, mutta näppituntumalla ohjaaminen on mahdotonta.

Ajonasennon säätöön tarjotaan tavanomaiset ohjauspyörän- ja istuimen säädöt, mutta esimerkiksi reisituen korkeutta ei voi säätää erikseen.

Vaivaton ajettavaHonda_HR-V_2015_LA-25

Ajettavuutta leimaa nykyaikainen yhdistelmä vaivattomuutta ja tunnottomuutta. Hallintalaitteet ovat helppokäyttöisiä ja autoon kotiutuu nopeasti, mutta suurta tunnesidettä etenkään etäiseen ohjaukseen ei synny.

HR-V:n hinnat alkavat 22 890 eurosta, millä saa käsivaihteisen bensiinimoottorin Comfort-varustelulla. Hintaan kuuluu automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, bluetooth ja kaupunkinopeuksissa toimiva hätäjarrutusavustin.

Lisärahalla saa koko joukon aktiivisia turvavarusteita mukavuuspuolta unohtamatta. Arvokkain Executive-varustetaso kasvattaa vannekokoa kuudestatoista seitsemääntoista tuumaan, minkä huomaa lisääntyneenä pintakovuutena.

Diesel miellyttää

Konepellin alle on saatavilla kolme vaihtoehtoa. Uuden 1,5-litraisen 130 hevosvoimaisen bensiinimoottorin voi valita kuusivaihteisella käsivaihteistolla tai portaattomalla automaatilla. Automaatti toimii pehmeästi, mutta heikkovääntöisen moottorin ääntelyyn saa tottua.

1,6-litrainen dieselmoottori tarjoaa 300 newtonmetrillä lähes kaksi kertaa bensiinimoottoria enemmän vääntöä, mikä tekee dieselistä miellyttävän ajettavan.

Honda_HR-V_2015_LA-30

Ainakin toistaiseksi HR-V etenee pelkästään etuvetoisena. Honda ei näe nelivetoversiota taloudellisesti kannattavaksi, vaikka lisävarustelistalla majaileva neliveto vahvistaisikin auton herättämää mielikuvaa.

HR-V:n hinnat alkavat käsivaihteisen bensiinimoottorin 22 890 eurosta ja päättyvät noin 31 000 euroon, jolla voi valita Executive-varustellun bensiini-automaatin tai diesel-käsivaihteiston.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Honda

Kaikki koeajot

Uusimmat