30.10.2015

Koeajo: odotuksiin vastaava Audi A4

Täältä tullaan – syömähampaat on teroitettu! Hyvää: ajettavuus, hiljaisuus ajossa, vaihteisto, kattava avustinkatras. Huonoa: etuistuimen säädöt, lisävarusteiden hinnat, näkyvyys taakse.

Keskikokoinen Audi A4:n edeltäjiä on myyty sitten vuoden 1972 ja Audi 80:n ensiesittelyn 12 miljoonaa. Koeajon perusteella uutuudella on hyvät eväät pitää asemansa kilvassa, jossa tiukimman vastuksen tarjoavat muut saksalaismerkit. Audi A4 on ajettavuudeltaan erinomainen, viimeistely vakuuttaa ja turvavarusteiden katras on runsas.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaativia kysymyksiä

Audistien ja muun autoväen odotukset ovat korkealla. Onko uusi A4 riittävän paljon edeltäjäänsä parempi? Ovatko ratkaisut nykyaikaisinta, mitä autoalalla on tarjota? Ovatko suorituskyky ja taloudellisuus tasapainossa? Ja vastaako A4:n hintataso sen ominaisuuksia?

Merkkiuskollisille voi merkitä sekin, ettei uutuus eroa liiaksi edeltäjästään. Uuden A4:n muodot ovat hitusen aiempaa terävämmät, mutta ilmiasu on kaukana rohkeasta irtiotosta. Tarkkasilmäinen huomaa eroja keulassa, takakulmissa ja sivupeileissä.

Ripaus ylellisyyttä

Sisäilmeeseen on tullut ripaus ylellisyyttä. Kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin: kaikki on käsillä kuten aina ennenkin.

Keskikonsolin pyörökytkin toimii erinomaisesti, mutta paluu-kytkin on ahkerassa käytössä kuskin eksyttyä säätövalikkojen uumeniin. BMW:n kehittämä iDrive-pyörökytkin sai aikanaan ristiriitaisen vastaanoton. Käytöltään kohentunut pyörökytkin sai sittemmin synninpäästön autoilijoiden ja valmistajien keskuudessa.

Seitsentuumainen näyttö kojelaudan yläosassa on luovuttanut yhä enemmän vastuuta 12,3-tuumaiselle digitaaliselle mittaristolle, jossa on mukana suomalaisen Rightwaren osaamista. Mittaristo kertoo oleellisen säädöistä, turva-avustimien toiminnasta ja navigoitavasta reitistä. Virtuaalimittaristo maksaa lisävarusteena 747–815 euroa.

Etuistuin jättää kylmäksi

Vaikka koeajossa oli edullisinta varustelutasoa paremmin varusteltuja autoja, ei etuistuin ole vastaa omia odotuksia. Istuin ei ole kehno, muttei erinomainenkaan. Istuinasennon säätäminen on vaivalloista vivullisen korkeussäädön vuoksi.

Selkänojan kaltevuus säätyy pyörökytkimellä. Reisitukea saa lisää istuinosan etureunan liikuteltavasta jatkopalasta. Sähkösäätöä jää kaipaamaan.

Jos kukkaro kestää Business sport -varustelun, kohenee rahi sivutueltaan, materiaaleiltaan ja säädöiltään kohti premiumtasoa. Koeajetun kaksilitraisen bensiinimoottorisen A4:n hinta nousee Business sporttina noin 1 850 euroa, ja rahalla saa myös muun muassa pysäköintikameran eteen ja taakse.

Näkyvyys eteen ja etuviistoon on kunnossa, mutta viirumaiset sivupeilit ja matala takaikkuna eivät anna yhtä avaria mahdollisuuksia taakse ja takaviistoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi bensiinimoottoria

Suomessa tulee tarjolle kolme TFSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria. Moottorien teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on pienentynyt.

Kaksilitraisessa on tehoa 190 hevosvoimaa eli riittämiin takaamaan vaivattomuuden eri ajotilanteissa. Seitsenlovinen automaattivaihteisto annosteli voiman käyttöön viiveittä ja sivistyneesti.

1,4-litrainen 150 hevosvoiman moottori riittää koeajossa liikuttamaan Audia, mutta käsi saa käydä tiuhaan vaihdekepillä. Ohitukset ja ylämäet hoituvat, mutta isoveljeä selvästi verkkaisemmin. Manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti.

Ajomukavuutta tuovat koeajoautojen ääntäeristävät etusivulasit. Ne saa rahalla osana comfort-pakettia, joka keventää kukkaroa 2 489–2 716 eurolla. Paketti tuo muassaan myös vetokoukun, seisontalämmityksen ja -tuuletuksen, automaattisen kolmialueilmastoinnin ja himmentyvän taustapeilin.

Tukku turva-avustimia

Tusina turva-avustinta auttaa kuljettajaa onnistumaan. Ne ovat törmäyksenesto- ja kääntymisavustin, kaistavahti, kaistanvaihtoapu, nopeusrajoitintunnistin, pysäköintiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, ennakoiva tehokkuusavustin kulutuksen optimoimiseksi, poistumisvaroitin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin, liikennemerkkien tunnistin ja pimeän kulman varoitin. Poistumisvaroitin tarkoittaa ovipaneelin reunaan syttyviä varoitusvaloja, jos esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun ovea avataan.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

https://youtube.com/watch?v=ch1pLld12uc
https://youtube.com/watch?v=BVTVNCgVF60
https://youtube.com/watch?v=b8LZY5_m3Gc

Videot: Audi

Audi A4 2.0 TFSI S tronic

Hinta alkaen

41 356 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

140 kW (190 hv), 4200–6000 r/min

Vääntö

320 Nm (1450–4200 r/min)

Vääntö

320 Nm (1450–4200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,3 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

114 g/km

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat