30.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: odotuksiin vastaava Audi A4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täältä tullaan – syömähampaat on teroitettu! Hyvää: ajettavuus, hiljaisuus ajossa, vaihteisto, kattava avustinkatras. Huonoa: etuistuimen säädöt, lisävarusteiden hinnat, näkyvyys taakse. Keskikokoinen Audi A4:n edeltäjiä on myyty sitten vuoden 1972 ja Audi 80:n ensiesittelyn 12 miljoonaa. Koeajon perusteella uutuudella on hyvät eväät pitää asemansa kilvassa, jossa tiukimman vastuksen tarjoavat muut saksalaismerkit. Audi A4 on ajettavuudeltaan erinomainen, viimeistely vakuuttaa ja turvavarusteiden katras on runsas. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaativia kysymyksiä Audistien ja muun autoväen odotukset ovat korkealla. Onko uusi A4 riittävän paljon edeltäjäänsä parempi? Ovatko ratkaisut nykyaikaisinta, mitä autoalalla on tarjota? Ovatko suorituskyky ja taloudellisuus tasapainossa? Ja vastaako A4:n hintataso sen ominaisuuksia? Merkkiuskollisille voi merkitä sekin, ettei uutuus eroa liiaksi edeltäjästään. Uuden A4:n muodot ovat hitusen aiempaa terävämmät, mutta ilmiasu on kaukana rohkeasta irtiotosta. Tarkkasilmäinen huomaa eroja keulassa, takakulmissa ja sivupeileissä. Ripaus ylellisyyttä Sisäilmeeseen on tullut ripaus ylellisyyttä. Kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin: kaikki on käsillä kuten aina ennenkin. Keskikonsolin pyörökytkin toimii erinomaisesti, mutta paluu-kytkin on ahkerassa käytössä kuskin eksyttyä säätövalikkojen uumeniin. BMW:n kehittämä iDrive-pyörökytkin sai aikanaan ristiriitaisen vastaanoton. Käytöltään kohentunut pyörökytkin sai sittemmin synninpäästön autoilijoiden ja valmistajien keskuudessa. Seitsentuumainen näyttö kojelaudan yläosassa on luovuttanut yhä enemmän vastuuta 12,3-tuumaiselle digitaaliselle mittaristolle, jossa on mukana suomalaisen Rightwaren osaamista. Mittaristo kertoo oleellisen säädöistä, turva-avustimien toiminnasta ja navigoitavasta reitistä. Virtuaalimittaristo maksaa lisävarusteena 747–815 euroa. Etuistuin jättää kylmäksi Vaikka koeajossa oli edullisinta varustelutasoa paremmin varusteltuja autoja, ei etuistuin ole vastaa omia odotuksia. Istuin ei ole kehno, muttei erinomainenkaan. Istuinasennon säätäminen on vaivalloista vivullisen korkeussäädön vuoksi. Selkänojan kaltevuus säätyy pyörökytkimellä. Reisitukea saa lisää istuinosan etureunan liikuteltavasta jatkopalasta. Sähkösäätöä jää kaipaamaan. Jos kukkaro kestää Business sport -varustelun, kohenee rahi sivutueltaan, materiaaleiltaan ja säädöiltään kohti premiumtasoa. Koeajetun kaksilitraisen bensiinimoottorisen A4:n hinta nousee Business sporttina noin 1 850 euroa, ja rahalla saa myös muun muassa pysäköintikameran eteen ja taakse. Näkyvyys eteen ja etuviistoon on kunnossa, mutta viirumaiset sivupeilit ja matala takaikkuna eivät anna yhtä avaria mahdollisuuksia taakse ja takaviistoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi bensiinimoottoria Suomessa tulee tarjolle kolme TFSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria. Moottorien teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on pienentynyt. Kaksilitraisessa on tehoa 190 hevosvoimaa eli riittämiin takaamaan vaivattomuuden eri ajotilanteissa. Seitsenlovinen automaattivaihteisto annosteli voiman käyttöön viiveittä ja sivistyneesti. 1,4-litrainen 150 hevosvoiman moottori riittää koeajossa liikuttamaan Audia, mutta käsi saa käydä tiuhaan vaihdekepillä. Ohitukset ja ylämäet hoituvat, mutta isoveljeä selvästi verkkaisemmin. Manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Ajomukavuutta tuovat koeajoautojen ääntäeristävät etusivulasit. Ne saa rahalla osana comfort-pakettia, joka keventää kukkaroa 2 489–2 716 eurolla. Paketti tuo muassaan myös vetokoukun, seisontalämmityksen ja -tuuletuksen, automaattisen kolmialueilmastoinnin ja himmentyvän taustapeilin. Tukku turva-avustimia Tusina turva-avustinta auttaa kuljettajaa onnistumaan. Ne ovat törmäyksenesto- ja kääntymisavustin, kaistavahti, kaistanvaihtoapu, nopeusrajoitintunnistin, pysäköintiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, ennakoiva tehokkuusavustin kulutuksen optimoimiseksi, poistumisvaroitin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin, liikennemerkkien tunnistin ja pimeän kulman varoitin. Poistumisvaroitin tarkoittaa ovipaneelin reunaan syttyviä varoitusvaloja, jos esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun ovea avataan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela https://youtube.com/watch?v=ch1pLld12uc https://youtube.com/watch?v=BVTVNCgVF60 https://youtube.com/watch?v=b8LZY5_m3Gc Videot: Audi Audi A4 2.0 TFSI S tronic Hinta alkaen 41 356 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?