8.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kaunis, kookas ja notkea – Renault Talisman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Talisman eroaa edukseen nelipyöräohjauksella. Hyvää: nelipyöräohjaus ja aktiivinen iskunvaimennus. Huonoa: syvä tavaratila, keskikonsoli takajalkatilassa. Viitseliäällä kuljettajalla on kissanpäivät. Renault Talisman tarjoaa toistaiseksi ainoana tämän kokoluokan autona nelipyöräohjauksen yhdistettynä aktiiviseen iskunvaimennukseen. Multi-Sense -nimeä kantava järjestelmä kokoaa yhden sateenvarjon alle niin nelipyöräohjauksen, aktiivisen iskunvaimennuksen, ohjauksen, moottorin, kaasupolkimen, vaihteiston kuin moottorin äänet, näytöt ja matkustamon valaistuksen. Tuloksena on kokonaisuus, jossa kuljettaja on kuningas.Renault Talisman antaa kuljettajan valita ajotavan neljästä valmiista vaihtoehdosta: mukava, urheilullinen, taloudellinen tai neutraali. Kiinnostavin mahdollisuus on kuitenkin perso eli kuljettajan itsensä muokattavissa oleva henkilökohtainen ajotapa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerehdytys paikallaanIsolta, 8,7-tuumaiselta kosketusnäytöltä kuljettaja hallinnoi autoaan niin monipuolisesti, että toivoa sopii, että jokaisen uuden Talismanin luovutuksen yhteydessä asiakkaalle tarjotaan perusteellinen opastus auton käyttöjärjestelmän saloihin. Ilman sitä useimmilta kuljettajilta jää kokematta paljon hienoja ominaisuuksia.Ajon aikana kosketusnäytön hipelöinti ei ole turvallista, vaikka valikot olisivat kuinka tuttuja tahansa. Valinnat on suositeltavaa tehdä ennen liikkeellelähtöä. Jos valintoja on pakko kesken matkan muuttaa, pikavalinta vähentää huomion karkaamista. Keskikonsolin oikotie-napista kuljettaja voi yhdellä painalluksella vaihtaa ajotapaa kahden suosikkinsa välillä ilman, että katsetta tarvitsee irrottaa liikenteestä.Nelipyöräohjaus – 4control – on käytössä jatkuvasti. Hitailla nopeuksilla takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät, isommilla nopeuksilla kaikki pyörät kääntyvät samaan suuntaan. Selkeimmin neljän kääntyvän pyörän vaikutus näkyy ahtaissa paikoissa kääntyessä, esimerkiksi parkkipaikoilla. Vaikka Talisman on liki viisi metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä, se liikkuu ahtaudessa sukkelasti kuin kotonaan. Kurvikkaalla pikkutiellä Talisman haukkaa mutkat määrätietoisesti.Tilaa onIso perheauto on tällä kertaa oikeasti iso. Matkustamossa tilaa riittää niin leveille hartioille, polville kuin korkealla keikkuvalle päällekin. Takamatkustajia häiritsee eniten keskikonsoli, joka syö keskimatkustajan matkustusmukavuutta huomattavasti.Tavaratila on niin avara ja syvä, että kauppakassit ja muut yksittäiset tavarat kannattaa kiinnittää, ellei halua kurkotella niitä tavaratilan perältä.Varustus huipputasoaKaikissa malliversioissa on vakiona start&stop-automatiikka ja jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Koeajetussa Intens-varustelussa on lisäksi mm. mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä 30–140 km/h -nopeuksiin ja etäisyysvaroitin sekä peruutuskamera, katvealueen valvontajärjestelmä ja sivupysäköintitutkat. Listahinta Renault Talisman TCe 200 Intens-varustellulle versiolle on 43 380 euroa.Koeajetun huippumallin hintaa lisää 3 800 eurolla Luxury Pack, johon sisältyy nahkaverhoilu, sähkötoimiset kuuteen suuntaan säätyvät etuistuimet tuuletuksella ja etumatkustajan istuimen hierontatoiminnolla sekä sähkötoimisella ristiselänsäädöllä, aktiivinen pysäköintijärjestelmä ja heijastusnäyttö tuulilasille.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Talisman Tce 200 aut. 4 Control Intens Hinta alkaen 49 110 € Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto, nelipyöräohjaus. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?