8.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kaunis, kookas ja notkea – Renault Talisman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Talisman eroaa edukseen nelipyöräohjauksella. Hyvää: nelipyöräohjaus ja aktiivinen iskunvaimennus. Huonoa: syvä tavaratila, keskikonsoli takajalkatilassa. Viitseliäällä kuljettajalla on kissanpäivät. Renault Talisman tarjoaa toistaiseksi ainoana tämän kokoluokan autona nelipyöräohjauksen yhdistettynä aktiiviseen iskunvaimennukseen. Multi-Sense -nimeä kantava järjestelmä kokoaa yhden sateenvarjon alle niin nelipyöräohjauksen, aktiivisen iskunvaimennuksen, ohjauksen, moottorin, kaasupolkimen, vaihteiston kuin moottorin äänet, näytöt ja matkustamon valaistuksen. Tuloksena on kokonaisuus, jossa kuljettaja on kuningas. Renault Talisman antaa kuljettajan valita ajotavan neljästä valmiista vaihtoehdosta: mukava, urheilullinen, taloudellinen tai neutraali. Kiinnostavin mahdollisuus on kuitenkin perso eli kuljettajan itsensä muokattavissa oleva henkilökohtainen ajotapa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perehdytys paikallaan Isolta, 8,7-tuumaiselta kosketusnäytöltä kuljettaja hallinnoi autoaan niin monipuolisesti, että toivoa sopii, että jokaisen uuden Talismanin luovutuksen yhteydessä asiakkaalle tarjotaan perusteellinen opastus auton käyttöjärjestelmän saloihin. Ilman sitä useimmilta kuljettajilta jää kokematta paljon hienoja ominaisuuksia. Ajon aikana kosketusnäytön hipelöinti ei ole turvallista, vaikka valikot olisivat kuinka tuttuja tahansa. Valinnat on suositeltavaa tehdä ennen liikkeellelähtöä. Jos valintoja on pakko kesken matkan muuttaa, pikavalinta vähentää huomion karkaamista. Keskikonsolin oikotie-napista kuljettaja voi yhdellä painalluksella vaihtaa ajotapaa kahden suosikkinsa välillä ilman, että katsetta tarvitsee irrottaa liikenteestä. Nelipyöräohjaus – 4control – on käytössä jatkuvasti. Hitailla nopeuksilla takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät, isommilla nopeuksilla kaikki pyörät kääntyvät samaan suuntaan. Selkeimmin neljän kääntyvän pyörän vaikutus näkyy ahtaissa paikoissa kääntyessä, esimerkiksi parkkipaikoilla. Vaikka Talisman on liki viisi metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä, se liikkuu ahtaudessa sukkelasti kuin kotonaan. Kurvikkaalla pikkutiellä Talisman haukkaa mutkat määrätietoisesti. Tilaa on Iso perheauto on tällä kertaa oikeasti iso. Matkustamossa tilaa riittää niin leveille hartioille, polville kuin korkealla keikkuvalle päällekin. Takamatkustajia häiritsee eniten keskikonsoli, joka syö keskimatkustajan matkustusmukavuutta huomattavasti. Tavaratila on niin avara ja syvä, että kauppakassit ja muut yksittäiset tavarat kannattaa kiinnittää, ellei halua kurkotella niitä tavaratilan perältä. Varustus huipputasoa Kaikissa malliversioissa on vakiona start&stop-automatiikka ja jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Koeajetussa Intens-varustelussa on lisäksi mm. mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä 30–140 km/h -nopeuksiin ja etäisyysvaroitin sekä peruutuskamera, katvealueen valvontajärjestelmä ja sivupysäköintitutkat. Listahinta Renault Talisman TCe 200 Intens-varustellulle versiolle on 43 380 euroa. Koeajetun huippumallin hintaa lisää 3 800 eurolla Luxury Pack, johon sisältyy nahkaverhoilu, sähkötoimiset kuuteen suuntaan säätyvät etuistuimet tuuletuksella ja etumatkustajan istuimen hierontatoiminnolla sekä sähkötoimisella ristiselänsäädöllä, aktiivinen pysäköintijärjestelmä ja heijastusnäyttö tuulilasille. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Talisman Tce 200 aut. 4 Control Intens Hinta alkaen 49 110 € Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto, nelipyöräohjaus. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan