8.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kaunis, kookas ja notkea – Renault Talisman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Talisman eroaa edukseen nelipyöräohjauksella. Hyvää: nelipyöräohjaus ja aktiivinen iskunvaimennus. Huonoa: syvä tavaratila, keskikonsoli takajalkatilassa. Viitseliäällä kuljettajalla on kissanpäivät. Renault Talisman tarjoaa toistaiseksi ainoana tämän kokoluokan autona nelipyöräohjauksen yhdistettynä aktiiviseen iskunvaimennukseen. Multi-Sense -nimeä kantava järjestelmä kokoaa yhden sateenvarjon alle niin nelipyöräohjauksen, aktiivisen iskunvaimennuksen, ohjauksen, moottorin, kaasupolkimen, vaihteiston kuin moottorin äänet, näytöt ja matkustamon valaistuksen. Tuloksena on kokonaisuus, jossa kuljettaja on kuningas. Renault Talisman antaa kuljettajan valita ajotavan neljästä valmiista vaihtoehdosta: mukava, urheilullinen, taloudellinen tai neutraali. Kiinnostavin mahdollisuus on kuitenkin perso eli kuljettajan itsensä muokattavissa oleva henkilökohtainen ajotapa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perehdytys paikallaan Isolta, 8,7-tuumaiselta kosketusnäytöltä kuljettaja hallinnoi autoaan niin monipuolisesti, että toivoa sopii, että jokaisen uuden Talismanin luovutuksen yhteydessä asiakkaalle tarjotaan perusteellinen opastus auton käyttöjärjestelmän saloihin. Ilman sitä useimmilta kuljettajilta jää kokematta paljon hienoja ominaisuuksia. Ajon aikana kosketusnäytön hipelöinti ei ole turvallista, vaikka valikot olisivat kuinka tuttuja tahansa. Valinnat on suositeltavaa tehdä ennen liikkeellelähtöä. Jos valintoja on pakko kesken matkan muuttaa, pikavalinta vähentää huomion karkaamista. Keskikonsolin oikotie-napista kuljettaja voi yhdellä painalluksella vaihtaa ajotapaa kahden suosikkinsa välillä ilman, että katsetta tarvitsee irrottaa liikenteestä. Nelipyöräohjaus – 4control – on käytössä jatkuvasti. Hitailla nopeuksilla takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät, isommilla nopeuksilla kaikki pyörät kääntyvät samaan suuntaan. Selkeimmin neljän kääntyvän pyörän vaikutus näkyy ahtaissa paikoissa kääntyessä, esimerkiksi parkkipaikoilla. Vaikka Talisman on liki viisi metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä, se liikkuu ahtaudessa sukkelasti kuin kotonaan. Kurvikkaalla pikkutiellä Talisman haukkaa mutkat määrätietoisesti. Tilaa on Iso perheauto on tällä kertaa oikeasti iso. Matkustamossa tilaa riittää niin leveille hartioille, polville kuin korkealla keikkuvalle päällekin. Takamatkustajia häiritsee eniten keskikonsoli, joka syö keskimatkustajan matkustusmukavuutta huomattavasti. Tavaratila on niin avara ja syvä, että kauppakassit ja muut yksittäiset tavarat kannattaa kiinnittää, ellei halua kurkotella niitä tavaratilan perältä. Varustus huipputasoa Kaikissa malliversioissa on vakiona start&stop-automatiikka ja jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Koeajetussa Intens-varustelussa on lisäksi mm. mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä 30–140 km/h -nopeuksiin ja etäisyysvaroitin sekä peruutuskamera, katvealueen valvontajärjestelmä ja sivupysäköintitutkat. Listahinta Renault Talisman TCe 200 Intens-varustellulle versiolle on 43 380 euroa. Koeajetun huippumallin hintaa lisää 3 800 eurolla Luxury Pack, johon sisältyy nahkaverhoilu, sähkötoimiset kuuteen suuntaan säätyvät etuistuimet tuuletuksella ja etumatkustajan istuimen hierontatoiminnolla sekä sähkötoimisella ristiselänsäädöllä, aktiivinen pysäköintijärjestelmä ja heijastusnäyttö tuulilasille. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Talisman Tce 200 aut. 4 Control Intens Hinta alkaen 49 110 € Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto, nelipyöräohjaus. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Vääntö 260 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt