16.1.2014 Ajoneuvot Koejo: Kia Carens Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Carens iskee keskikokoisten perheautojen ryhmään melko persoonallisella muotoilulla ja seitsemällä istumapaikalla. Hyvää: Muotoilu, tilat, helppokäyttöisyys. Huonoa: Ohjauksen keskialue, istuinten kehno reisituki, alakierroksilla vaatimaton vääntö. Kia Carens teki keväällä paluun. Nyt sen ulkoinen olemus on Kian pääsuunnittelijan Peter Schreyerin käsialaa. Myös pintapeltien sisäpuolella on yhtä ja toista uutta.Luokka on kilpailtu. Nissanin, Opelin ja Fordin ohella tilavia perheautoja on tarjolla muillakin. Kia hakee asemia aiempaa linjakkaampana. Laatikkomainen edeltäjä poistui Suomen markkinoilta pari vuotta sitten.Ulkoisen näyttävyyden ohella huomio kiinnittyy sisätiloihin. Etuistuimissa jää kaipaamaan ristiselän tukea. Säätöjä kuljettajan työtiloissa on aasialaissukuiseksi runsaasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIstuimia ei saa irrotettuaKeskimmäinen istuinrivi muodostuu kolmesta erillisestä, kiskoilla liikuteltavasta istuimesta, joita ei saa irrotettua. Keskirivin keski-istuimen voi kaataa takapenkkiläisten pöydäksi. Etuistuinten selkäpuolella on taitettavat pöydät.Istumakorkeus on matala, eivätkä istuimet tarjoa aikuiselle juuri reisitukea. Takarivi on vieläkin matalampi. Toisaalta takarivin kapeahkot istuimet eivät ole aivan lattiatasolla, kuten usein tämän kokoluokan autossa. Jos keskimmäisiä istuimia siirretään kiskoilla edemmäs, mahtuu jopa aikuinen kohtalaisesti taakse.Takimmaisille istuimille kulkeminen on hiukan vaativaa, mutta plussaa tulee siitä, että takarivin selkänojat on helppo nostaa pystyyn ja tavaratilaa kasvatettaessa kumota. Tavaratila on takarivi kaadettuna suuri ja helppo lastata. Pyöräkotelot tosin haukkaavat tilaa leveyssuunnassa. Kuormansidontaan jää kaipaamaan lenkkejä, samoin ruokakasseille koukkuja. Takatilassa on irrotettava led-valaisin, jota voi käyttää taskulamppuna.Kun kaikki istuimet ovat käytössä, kapenee tavaratila tuntuvasti. Käytössä on alle neljännes viisipaikkaisen tavaratilasta. Keskimatkustajien jalkatilaan sijoitetut lokerot ovat nokkela idea irtotavaran kuljettamiseen.Hiljaista matkaaCarensin keulalle on valittavissa koeajetun 1,6-litraisen bensiinimoottorin vaihtoehtona 1,7-litrainen diesel kahtena eri tehoversiona. Tehokkaampaan (136 hv) dieseliin on tarjolla kuusiportainen automaattivaihteisto.Pieni bensiinimoottori lupaa paperilla hyviä kulutuslukemia. Polttoaineen kulutus sekalaisessa ajossa oli 7,7 litraa sadalla. Moottoritienopeus vaikutti koeajossa eniten kulutusta nostavasti.Käytännön ajossa pieni palveli melko moitteitta. Toki matkanteko on maltillista, mutta hyvällä liikennesilmällä ja käyttämällä reilusti korkeita kierroksia ohituksiakin voi tehdä. Alakierroksilla vääntö oli vaatimatonta. Kaasupolkimessa tuntui pieni porrasmainen vaste, joka vaivasi tarkempaa kaasun käyttöä.Ylenpalttista pehmeyttäMatkustaminen on miellyttävää. Kuljettajan paikalla ainoa isompi särö kuvaan tulee ohjauksesta. Vaikka sähköistä ohjaustehostinta on päivitetty, on ylenpalttisen pehmeyden tuntu yhä läsnä. Maantiellä suoraan ajaminen vaatii aktiivista ohjaamista.Bensiiniversiona varustevaihtoehtoja on kaksi, LX ja EX. Ensin mainittu on viisipaikkainen, korkeammin varusteltu EX on varustettu seitsemällä istuimella. Jo perusvarusteluun kuuluvat esimerkiksi mäkilähtöavustin, pysäköintitutka, tuulilasin alareunan lämmitys ja led-päivävalot.Koeajoautossa oli lisäksi noin 1 200 euron comfort pack -lisävarustepaketti, joka tuo muun muassa ajovalojen pesimet, kromireunukset ikkunoihin, valaisimet ulkopeilien alle ja lämmitettävät takaistuimet reunapaikoilla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Kia Carens 1.6 ISG EX EcoDynamics 7P Hinta alkaen 27 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 770 € Ajoneuvovero 133 €/ v Moottori 1 591 cm³ Bensiinikäyttöinen rivimoottori edessä poikittain, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 101 kW (135 hv), 6300 r/min Vääntö 164 Nm (4850 r/min) Vääntö 164 Nm (4850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4525 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 103/492-1650 l Omamassa: 1300 kg kg Matkanjatkamispalvelu vuoden ajan Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti