5.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: aikakone aitouteen – Subaru BRZ 6MT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru BRZ tarjoaa uudistettunakin alkukantaista ajamisen iloa, eikä kaikkien tarvitse siitä pitää. Hyvää: ajettavuus, hallintalaitteiden suoruus, rehellinen olemus. Huonoa: ajoasennon lievät kompromissit pitkälle kuljettajalle, keskittymistä vaativat liikkeellelähdöt. – En tykännyt tästä yhtään, moittii toimitukseen saapuva graafikkomme Jari, joka on vähän aikaa sitten napannut koeajoauton avaimet työpöydältäni tämän jutun valokuvien ottamista varten. Subaru BRZ ei selvästikään ole jättänyt taiteilijaa kylmäksi.– Kyllä urheilullisessa autossa pitäisi olla enemmän tehoa. Joku Škoda Octavia RS pyörii tuon ympärillä kahdeksikkoa, on paljon mukavampi, ja tarjoaa kaupan päälle reilut tilat. Tuntuu siltä kuin tämä auto olisi jäänyt pahasti ajastaan jälkeen.Hyrisen mielessäni, sillä tiedän, mitä mieltä toinen työkaveri, Moottorin autotoimituksen ydintä muodostava Lauri on BRZ:sta mieltä. Hänhän ylisti Subarun identtistä sisarmallia Toyota GT86:ta viimeksi omassa koeajossaan vajaat pari vuotta sitten.Niinpä vasta-argumentit ovat valmiina, kun kollegat hetken päästä kohtaavat.– Miten ihmeessä voit olla tuota mieltä? Kyseessähän on yksi markkinoiden parhaista autoista, parahtaa Lauri, mutta Jari seisoo sanojensa takana.– Ei tuo kyllä minun valintani olisi. Moni uudempi automalli on niin paljon helpompi ajaa, vaikka vähän kovempaakin.– Niin niin, mutta sehän se BRZ:n juttu juuri onkin: auto vaatii kuskiltaan paljon, mutta se vaiva myös palkitaan…Keskeytän herrat mumisemalla jotain työrauhasta, ja kahdesta totuudesta. On selvää, että asiaan täytyy perehtyä omakohtaisesti illalla, kunhan kiire tästä vähän hellittää. Onneksi koeajo suoritettiin myöhäissyksyn kesärengaskelien aikaan, joten olosuhteet ovat otolliset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLievää päivitystäSyy, miksi jo kuusivuotias Subaru BRZ on jälleen saapunut toimitukseen, on siihen mallivuodeksi 2019 tehty lievä uudistus, missä auto sai vakiovarustukseensa navigaattorin sekä Apple Car Play- ja Android Auto -älypuhelinliitettävyydet.Muuten ulkonäköön, sisustukseen, ajettavuuteen ja moottoriin jo aiemmin tehdyt uudistukset vastaavat edellä linkatun koeajon GT86:n päivityksiä – mitä nyt WLTP-normiin siirtyminen on korottanut tämänkin auton kulutus- ja CO2-arvoja rahtusen verran.Ne tärkeät, ja myös melkein kaikista muista nykyautoista poikkeavat perusasiat – matala 2+2-kori, vapaasti hengittävä nelonen ylhäältä löytyvine vääntöhuippuineen sekä takaveto – ovat luonnollisesti ennallaan.Olin tätä ennen itsekin ajanut BRZ:lla (kuten myös GT86:lla) vuosien saatossa useita kertoja eri keleillä, mutta silti muistikuvat olivat vähän himmenneet. Alkukantainen ja urheilullinen, toki, mutta miten paljon? Ja kumpi ”totuuksista” olisi itselleni tutumpi?Aluksi paljastui, että ohjaamo on BRZ:ssa edelleen sellainen kuin pitääkin, siis tarkoituksenmukainen ja kompakti.Ohutkehäinen ratti, erittäin mekaanisesti toimiva vaihteisto sekä seisontajarrun vipu tuovat mieleen perinteitä, kuten myös japanilaisen laadun tuntu sekä ei-niin-viimeistä huutoa edustava kojelaudan ulkoasu keskenään erinäköisine näyttöineen.Istuin voisi sporttimielessä sijaita vieläkin alempana ja ratti tarjoutua tätäkin enemmän syliin, mutta kaikki oleellinen vaikuttaa olevan paikallaan. Auton luonne ei silti kärsisi, jos pakettiin lisäisi portaattomasti säätyvän selkänojan sekä istuinosan etureunan korkeussäädön.Aidosti takavetoinenLiikkeelle pääsyn myötä moottorin luonne muistui mieleen – kuten siitä niin monet tämän mallin elinkaaren aikana käydyt fanaattiset keskustelut.Joo, toki kone on alitehoisen tuntuinen, jos ripeän liikkumisen eteen ei ole valmis tekemään lainkaan töitä – kuten nykyisen turbosukupolven autoja ajavalle helposti käy.Vääntökuoppien toiselle puolen, siis korkeille rundeille uskaltavan rohkeus kuitenkin palkitaan räkäisellä, jopa vanhoja kaasutinkoneita muistuttavalla kurnutuksella, mikä osaltaan saa BRZ:n tuntumaan todellista liukkaammalta menijältä.Liukkautta on havaittavissa myös perän liikkeissä, oikeastaan kierrosluvusta riippumatta. Jo pitävällä pinnalla alustageometria saa aikaan fiiliksen yliohjautuvuudesta, ja ikuisen ohjautuvuuden tunnetta voi kitkan vähetessä tehostaa kaasulla.Kardaanivetoisiin tottuneet, joihin itsekin lukeudun, tervehtivät lisäksi ilolla sitä, että sähköiset suitset saa halutessaan kytkettyä päältä. Etu- tai nelivetoihin tottuneille tämäkin saattaa puolestaan olla lähinnä ikäloppu, ja vaarallinenkin piirre.Molemmat koulukunnat ovat varmaankin yhtä mieltä siitä, että ohjaus keskittää suoraan ajettaessa upeasti, ja mutkissa auton suunnan muutokseen riittää vain pieni ratin liike – silti yliherkkyyttä ei ohjauksessa esiinny missään ajotilanteessa.Virtuaalista vauhtiaBRZ:n luonteen kannalta oleellista lienee lopulta se, haluaako ajaa oikeasti kovaa, vai vain saada illuusion siitä.Kyseessä on nimittäin tavallaan liikenneturvallinen urheiluauto, sillä BRZ:n ominaisuuksista tulee nauttineeksi nopeusrajoitusten sisäpuolella – koska meno tuntuu kiivaalta hitaahkossakin vauhdissa, hauskuus valtaa mielen reilusti ennen sakkolapun uhkaa.Ajon kannalta löytyy sentään yksi selkeä moitekin. Kytkimen ja kaasun yhteispeli takkuaa ajoittain, eli hypyttömään liikkeellelähtöön pitää keskittyä tavallista tarmokkaammin. En silti tilaisi omaa bee-är-zetaani automaattivaihteistolla, vaikka sellainen hinnastosta löytyykin.Mitä tulee alun debattiin, ymmärrän edelleen molempia osapuolia.Oikeastaan kiistan voisi kuitata lausumalla, että mitä kauemmin BRZ (ja GT86) ovat keskuudessamme, ja mitä vähemmän perusasioihin kajotaan myös näiden mallien seuraajaa kehitettäessä, sitä suuremmaksi kontrasti muihin nykyautoihin kasvaa.Sekä tällaista autoa inhoavan – että rakastavan – näkökulmasta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru BRZ 6MT Hinta alkaen 42 423 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 423 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 147 kW (200 hv), 7000 r/min Vääntö 205 Nm (6400–6600 r/min) Vääntö 205 Nm (6400–6600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 226 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4240 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1320 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster