5.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: aikakone aitouteen – Subaru BRZ 6MT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru BRZ tarjoaa uudistettunakin alkukantaista ajamisen iloa, eikä kaikkien tarvitse siitä pitää. Hyvää: ajettavuus, hallintalaitteiden suoruus, rehellinen olemus. Huonoa: ajoasennon lievät kompromissit pitkälle kuljettajalle, keskittymistä vaativat liikkeellelähdöt. – En tykännyt tästä yhtään, moittii toimitukseen saapuva graafikkomme Jari, joka on vähän aikaa sitten napannut koeajoauton avaimet työpöydältäni tämän jutun valokuvien ottamista varten. Subaru BRZ ei selvästikään ole jättänyt taiteilijaa kylmäksi. – Kyllä urheilullisessa autossa pitäisi olla enemmän tehoa. Joku Škoda Octavia RS pyörii tuon ympärillä kahdeksikkoa, on paljon mukavampi, ja tarjoaa kaupan päälle reilut tilat. Tuntuu siltä kuin tämä auto olisi jäänyt pahasti ajastaan jälkeen. Hyrisen mielessäni, sillä tiedän, mitä mieltä toinen työkaveri, Moottorin autotoimituksen ydintä muodostava Lauri on BRZ:sta mieltä. Hänhän ylisti Subarun identtistä sisarmallia Toyota GT86:ta viimeksi omassa koeajossaan vajaat pari vuotta sitten. Niinpä vasta-argumentit ovat valmiina, kun kollegat hetken päästä kohtaavat. – Miten ihmeessä voit olla tuota mieltä? Kyseessähän on yksi markkinoiden parhaista autoista, parahtaa Lauri, mutta Jari seisoo sanojensa takana. – Ei tuo kyllä minun valintani olisi. Moni uudempi automalli on niin paljon helpompi ajaa, vaikka vähän kovempaakin. – Niin niin, mutta sehän se BRZ:n juttu juuri onkin: auto vaatii kuskiltaan paljon, mutta se vaiva myös palkitaan… Keskeytän herrat mumisemalla jotain työrauhasta, ja kahdesta totuudesta. On selvää, että asiaan täytyy perehtyä omakohtaisesti illalla, kunhan kiire tästä vähän hellittää. Onneksi koeajo suoritettiin myöhäissyksyn kesärengaskelien aikaan, joten olosuhteet ovat otolliset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lievää päivitystä Syy, miksi jo kuusivuotias Subaru BRZ on jälleen saapunut toimitukseen, on siihen mallivuodeksi 2019 tehty lievä uudistus, missä auto sai vakiovarustukseensa navigaattorin sekä Apple Car Play- ja Android Auto -älypuhelinliitettävyydet. Muuten ulkonäköön, sisustukseen, ajettavuuteen ja moottoriin jo aiemmin tehdyt uudistukset vastaavat edellä linkatun koeajon GT86:n päivityksiä – mitä nyt WLTP-normiin siirtyminen on korottanut tämänkin auton kulutus- ja CO2-arvoja rahtusen verran. Ne tärkeät, ja myös melkein kaikista muista nykyautoista poikkeavat perusasiat – matala 2+2-kori, vapaasti hengittävä nelonen ylhäältä löytyvine vääntöhuippuineen sekä takaveto – ovat luonnollisesti ennallaan. Olin tätä ennen itsekin ajanut BRZ:lla (kuten myös GT86:lla) vuosien saatossa useita kertoja eri keleillä, mutta silti muistikuvat olivat vähän himmenneet. Alkukantainen ja urheilullinen, toki, mutta miten paljon? Ja kumpi ”totuuksista” olisi itselleni tutumpi? Aluksi paljastui, että ohjaamo on BRZ:ssa edelleen sellainen kuin pitääkin, siis tarkoituksenmukainen ja kompakti. Ohutkehäinen ratti, erittäin mekaanisesti toimiva vaihteisto sekä seisontajarrun vipu tuovat mieleen perinteitä, kuten myös japanilaisen laadun tuntu sekä ei-niin-viimeistä huutoa edustava kojelaudan ulkoasu keskenään erinäköisine näyttöineen. Istuin voisi sporttimielessä sijaita vieläkin alempana ja ratti tarjoutua tätäkin enemmän syliin, mutta kaikki oleellinen vaikuttaa olevan paikallaan. Auton luonne ei silti kärsisi, jos pakettiin lisäisi portaattomasti säätyvän selkänojan sekä istuinosan etureunan korkeussäädön. Aidosti takavetoinen Liikkeelle pääsyn myötä moottorin luonne muistui mieleen – kuten siitä niin monet tämän mallin elinkaaren aikana käydyt fanaattiset keskustelut. Joo, toki kone on alitehoisen tuntuinen, jos ripeän liikkumisen eteen ei ole valmis tekemään lainkaan töitä – kuten nykyisen turbosukupolven autoja ajavalle helposti käy. Vääntökuoppien toiselle puolen, siis korkeille rundeille uskaltavan rohkeus kuitenkin palkitaan räkäisellä, jopa vanhoja kaasutinkoneita muistuttavalla kurnutuksella, mikä osaltaan saa BRZ:n tuntumaan todellista liukkaammalta menijältä. Liukkautta on havaittavissa myös perän liikkeissä, oikeastaan kierrosluvusta riippumatta. Jo pitävällä pinnalla alustageometria saa aikaan fiiliksen yliohjautuvuudesta, ja ikuisen ohjautuvuuden tunnetta voi kitkan vähetessä tehostaa kaasulla. Kardaanivetoisiin tottuneet, joihin itsekin lukeudun, tervehtivät lisäksi ilolla sitä, että sähköiset suitset saa halutessaan kytkettyä päältä. Etu- tai nelivetoihin tottuneille tämäkin saattaa puolestaan olla lähinnä ikäloppu, ja vaarallinenkin piirre. Molemmat koulukunnat ovat varmaankin yhtä mieltä siitä, että ohjaus keskittää suoraan ajettaessa upeasti, ja mutkissa auton suunnan muutokseen riittää vain pieni ratin liike – silti yliherkkyyttä ei ohjauksessa esiinny missään ajotilanteessa. Virtuaalista vauhtia BRZ:n luonteen kannalta oleellista lienee lopulta se, haluaako ajaa oikeasti kovaa, vai vain saada illuusion siitä. Kyseessä on nimittäin tavallaan liikenneturvallinen urheiluauto, sillä BRZ:n ominaisuuksista tulee nauttineeksi nopeusrajoitusten sisäpuolella – koska meno tuntuu kiivaalta hitaahkossakin vauhdissa, hauskuus valtaa mielen reilusti ennen sakkolapun uhkaa. Ajon kannalta löytyy sentään yksi selkeä moitekin. Kytkimen ja kaasun yhteispeli takkuaa ajoittain, eli hypyttömään liikkeellelähtöön pitää keskittyä tavallista tarmokkaammin. En silti tilaisi omaa bee-är-zetaani automaattivaihteistolla, vaikka sellainen hinnastosta löytyykin. Mitä tulee alun debattiin, ymmärrän edelleen molempia osapuolia. Oikeastaan kiistan voisi kuitata lausumalla, että mitä kauemmin BRZ (ja GT86) ovat keskuudessamme, ja mitä vähemmän perusasioihin kajotaan myös näiden mallien seuraajaa kehitettäessä, sitä suuremmaksi kontrasti muihin nykyautoihin kasvaa. Sekä tällaista autoa inhoavan – että rakastavan – näkökulmasta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru BRZ 6MT Hinta alkaen 42 423 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 423 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 147 kW (200 hv), 7000 r/min Vääntö 205 Nm (6400–6600 r/min) Vääntö 205 Nm (6400–6600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 226 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4240 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1320 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia