31.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulia – ajettavaksi tehty! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen muotovalio Alfa Romeo Giulia on syvimmältä olemukseltaan ajajan auto. Hyvää: ohjaus, voimalinja, ajettavuus. Huonoa: vaihdelapojen sijoittelu, etuistuinten sivuttaistuki, muovinen sisäilme. Alfa Romeo Giulia on auto, jonka syvimmän olemuksen voi kuvata kahdella sanalla: ajajan auto.Italialainen auto-osaaminen herättää osassa autokansaa epäluuloja. Ehkä näin, mutta kannattaa koeajaa Alfan Giuliaa bensiinimoottorilla ryyditettynä. Kokemus sulattaa paatuneenkin saksalaisautojen ystävän sydämen.Italialialainen automuotoilu on maailmankuulua, eikä Alfan Giulia jää tässä pitkässä vuosikymmenten jatkumossa seinäkukkaseksi. Sulavat linjat, sopusuhtaiset mitat, matala olemus, urheilullinen sivuprofiili ja Alfoille tyypillinen ärhäkkä keula oikeuttavat muotovalio-termin käytön.Tyylikäs olemus jatkuu sisällä matkustamossa. Ilme on viimeistelty, mutta myös muovinen.Super-varustetaso tuo mukanaan nahka/kangasverhoillut istuimet, joiden punainen tehosteväri sopii auton olemukseen kuin tiramisu jälkiruuaksi. Punainen väri jatkuu kojelaudan alaosissa ja ovissa.Mukavuutta ovat sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä.Urheilullinen nahkainen ohjauspyörä ja sen takana olevat vaihdelavat antavat lupauksia tulevasta. Kun tie on vapaa, käännän keskikonsolin ajotilan DNA-valintakytkimen asentoon D eli Dynamic.Se nostaa moottorin kierroslukua ja herkistää kaasuvastetta. Käyntiäänet kiristyvät, mutta sen kummemmin ei ajo-olemus ärhäköidy. Toisaalta myönteistä on, ettei ajosta tule nykivää tai alustasta täristävää.Urheilullista tunnelmaa voi hakea ratin takaisia vaihdelapoja käyttämällä. Automaattivaihteiston voi antaa ahkeroida taajamien ruuhkanytkyttelyissä.Vaihdelavat ovat tosin niin lähellä pyyhin- ja vilkkuviiksiä, että tämän tästä tulee tahattomasti vilkutelleeksi oudosti tai pyyhkäisseeksi kuivaa tuulilasia. Ja ilmastointia säätäessä kämmenpohja tapaa herkästi vaihdevipuun, joten muutamankin kerran tulee tahattomasti vaihdettua vaihde vapaalle. Tottumuskysymys toki, mutta voisi vaihdekeppi olla hieman lyhyempikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä voimalinjaAlfan voimalinja toimii erinomaisesti: kahdeksanlovinen automaattivaihteisto työskentelee jouheasti ja huomaamattomasti eri ajotilanteissa. Se syöttää käyttöön oikean vaihteen oikeaan aikaan.Kaksilitraisessa bensiinimoottorissa on riittävästi potkua eli 200 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu 6,6, sekunnissa.Jos tämä ei riitä, voi itselleen toki hankkia automallin tiukimman version, joka kantaa nimeä Alfa Romeo Giulia 2.9T V6 Quadrifoglio. Tehoa on tarjolla huimat 510 hevosvoimaa – ja hintaa yli kaksinverroin nyt koeajettuun Giuliaan verrattuna eli 114 500 euroa manuaalivaihteisena, 117 500 euroa automaattivaihteisena.Valttina ohjaustuntumaNyt koeajetullakin Giulia-versiolla saa olla liukkaalla tarkkana, ettei äkkiväärä oikean nilkan oikaisu irrota kitkarengastetun takavetoisen peräpäätä. Sydämentykytykseltä kuitenkin säästytään, sillä ajonvakautus paimentaa väsymättä auton valitulle ajolinjalle.Ohjaustuntuma on Giulian valtteja. Ohjaus on tarkka, tunnokas ja sopivan nopea. Ohjaus myös keskittää oivasti, eikä auto jää vaeltelemaan. Ohjauksensa suhteen Alfa ei kalpene saksalaisten premium-merkkien rinnalla.Tukea saa rahallaEtuistuinten suoma sivuttaistuki on heikko. Mutka-ajon kannalta kaipaa urheilullisimpia istuimia, jotka tulevat seuraavan Veloce-varustetason mukana.Vakiona Giuliassa on muun muassa vakionopeudensäädin, sadetunnistin, nahkaratti, törmäysvaroitusjärjestelmä, automaattijarrutus, kaistavahti, kuusi turvatyynyä, rengaspaineiden valvonta ja kaksialueinen automaatti-ilmastointi.Koeajoauton hintaa 41 387 eurosta nostavat valinnaisvarusteet kuten pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera, automaattisesti himmenevät ulko- ja sisäpeilit, kuolleen kulman avustin, urheilullinen ohjauspyörä, punaiseksi maalatut jarrusatulat, metallipintaiset polkimet, alumiiniset koristelistat sisällä, Bianco Alfa -väri, 11 kaiuttimen audiojärjestelmä, navigointijärjestelmä 6,5-tuumaisella näytöllä, kaksoisksenon-ajovalot, ajovalonpesurit, avaimeton sisäänkäynti sekä jäähdytettävä hansikaslokero!Koeajetussa autoyksilössä on lisäherkkuja yhteensä 7 690 euron edestä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.alfaromeo.fi/alfa-romeo-giulia Alfa Romeo Giulia 2.0 Bensiini 200 hv AT8 Super Hinta alkaen 41 387 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 078 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 147 kW (200 hv), 5000 r/min Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4643 mm, leveys 2024 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2820 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!