29.9.2022

Koeajo: Alfa Romeo Tonale – Tyyli ennen tarkoitusta

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi

Alfa Romeo Tonale on odotettu laajennus italialaismallin valikoimaan. Suositussa autoluokassa Tonale pyrkii erottumaan varsinkin tyylillään. Hyvää: tyyli, erilaisuus, takuu. Huonoa: vaihteiston hienosäätö, lataushybridi vasta tulossa.

Noin 4,5-metristen crossovereiden segmentissä on meneillään runsaudenpula, mutta Alfa Romeo Tonale lähtee taistoon hyvästä asemasta. Auto erottuu supermarkettien autoriveistä alfamaisella tyylillä ja mainiolla värikartalla. Alfa-fanille Tonale tarjoaa puolestaan katumaasturimaista korkean automallin käytettävyyttä Stelviota pienemmässä paketissa.

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi

Sisätiloissa tyylittely on jäänyt maltillisemmalle tasolle, vaikka esimerkiksi kojelaudan päädystä ja vaihdekepin juuresta löytyy pieniä yksityiskohtia muistuttamassa auton erityisyydestä. Myös kojelaudan alumiinilistaan piilotettu valaistus nostaa tunnelman tasoa. Lisäksi Alfalle kuuluu kiitos mainiosta älypuhelimen langattomasta lataustasosta ja lämmityslaitteen käyttönapeista. Etuistuimet ovat muodokkaan napakat ja säädöiltään perushyvät, takana tilaa on maltillisemmin. Tavaratilaa on normaalikäytössä hyvät 500 litraa.

Giulian ja Stelvion tapaan käynnistysnappi löytyy ohjauspyörästä ja ratin takana ovat komeat vaihdevivut automaattilaatikon ohjaamiseen. Digitaalimittaristoa voi muovata tyylisekseen, mutta muotoviittauksesta huolimatta Alfan klassisia kuilumittareita on ikävä. Digiympäristön käyttöliittymä on tehty heittelemällä painikkeet hujan hajan, mutta säätöjä ei tarvitse onneksi tehdä kovin usein. Kojelaudan kosketusnäytön Uconnect-tietoviihdejärjestelmä on riittävän hyvä ja se osaa myös älypuhelinpeilaukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajamisen ehdoilla

Alfa Romeo Tonale onkin suunniteltu selvästi ajettavuus edellä. Ohjaus on yllättävän nopea ja mukavasti painotettu. Alusta on luonteeltaan napakka, sillä prioriteetti on ollut suunnanvaihdoissa erilaisten kuoppien sijaan. Tonale ei kuitenkaan ole tolkuttoman paukkukovakaan.

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi

Valitettavasti Alfa Romeon riemukkaat moottorit loistavat poissaolollaan. Alkuvaiheessa voimalinjaversioina ovat 95 ja 110 kilowatin (130 ja 160 hv) versiot 1,5-litraisesta Firefly-moottorista. Nelisylinteriset kevythybridit ovat perushyviä, mutta ainakin 95 kilowatin versiossa kaasupoljin tuntuu säätelevän lähinnä moottoriäänen määrää. 0–100 km/h onnistuu 9,6 sekunnissa, mikä on toki riittävää, mutta urheilullisena pidetylle Alfalle tulos on latistava. Rajoitetut voimavarat eivät myöskään näy positiivisesti kulutuksessa, sillä Tonale vei tyypillisessä testiajossa 6-7 litraa per 100 km.

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi

Polttomoottorien parina on 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka Tonalessa pystyy jopa liikuttamaan autoa hitaissa nopeuksissa ilman bensiinimoottorin käynnistämistä. 0,8 kilowattitunnin akku on kookas kevythybridille ja järjestelmä pystyy antamaan myös 15 kilowattia tehoapua polttomoottorille. 

Varsinainen kritiikki kohdistuu seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Vaihteisto hämmentyy hitaasta ja keskinopeasta ajamisesta, ja vaihtaa välillä korostetun kankeasti. 

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi

Keula kohti tulevaa

Jäämmekin odottamaan lataushybridiversion saapumista mielenkiinnolla, sillä se tuo mallistoon myös segmentissä halutun nelivetovaihtoehdon. Maavaraa Tonalessa on muuten 160 mm.

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi

Alkuvaiheessa Tonalesta nähdään makeasti varusteltu Edizione Speciale -erikoiserä, joka tuo autoon annoksen ylellisyyttä. Koko malliston hinnat alkavat Super-varustelun 42 290 eurosta. Tavallisten varustetasojen kohdalla tarjolla on aina jompi kumpi moottorivaihtoehto, mutta Edizione Specialen kohdalla valinta on auki.

Alfa Romeon tyylikäs crossover on tervetullut lisä ja erottuva vaihtoehto raivoisasti kilpailtuun segmenttiin. Odotus kuitenkin jatkuu voimalinjaversioiden suhteen.

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Alfa Romeo Tonale 1.5 130 MHEV 7DCT Edizione Speciale

Hinta alkaen

50 901 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

56 386 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 469 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

95 kW (130 hv), 5500 r/min

Vääntö

240 Nm (1500 r/min)

Vääntö

240 Nm (1500 r/min)

Akku

Kevythybridijärjestelmän akku 0,8 kWh.

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,6 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,0 (yhd.)

CO2-päästöt

135 g/km

Mitat

pituus 4528 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2636 mm
Tavaratila: 500–1550 l
Omamassa: 1525 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 700 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta tai 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat