29.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Tonale – Tyyli ennen tarkoitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Tonale on odotettu laajennus italialaismallin valikoimaan. Suositussa autoluokassa Tonale pyrkii erottumaan varsinkin tyylillään. Hyvää: tyyli, erilaisuus, takuu. Huonoa: vaihteiston hienosäätö, lataushybridi vasta tulossa. Noin 4,5-metristen crossovereiden segmentissä on meneillään runsaudenpula, mutta Alfa Romeo Tonale lähtee taistoon hyvästä asemasta. Auto erottuu supermarkettien autoriveistä alfamaisella tyylillä ja mainiolla värikartalla. Alfa-fanille Tonale tarjoaa puolestaan katumaasturimaista korkean automallin käytettävyyttä Stelviota pienemmässä paketissa.Sisätiloissa tyylittely on jäänyt maltillisemmalle tasolle, vaikka esimerkiksi kojelaudan päädystä ja vaihdekepin juuresta löytyy pieniä yksityiskohtia muistuttamassa auton erityisyydestä. Myös kojelaudan alumiinilistaan piilotettu valaistus nostaa tunnelman tasoa. Lisäksi Alfalle kuuluu kiitos mainiosta älypuhelimen langattomasta lataustasosta ja lämmityslaitteen käyttönapeista. Etuistuimet ovat muodokkaan napakat ja säädöiltään perushyvät, takana tilaa on maltillisemmin. Tavaratilaa on normaalikäytössä hyvät 500 litraa. Giulian ja Stelvion tapaan käynnistysnappi löytyy ohjauspyörästä ja ratin takana ovat komeat vaihdevivut automaattilaatikon ohjaamiseen. Digitaalimittaristoa voi muovata tyylisekseen, mutta muotoviittauksesta huolimatta Alfan klassisia kuilumittareita on ikävä. Digiympäristön käyttöliittymä on tehty heittelemällä painikkeet hujan hajan, mutta säätöjä ei tarvitse onneksi tehdä kovin usein. Kojelaudan kosketusnäytön Uconnect-tietoviihdejärjestelmä on riittävän hyvä ja se osaa myös älypuhelinpeilaukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjamisen ehdoillaAlfa Romeo Tonale onkin suunniteltu selvästi ajettavuus edellä. Ohjaus on yllättävän nopea ja mukavasti painotettu. Alusta on luonteeltaan napakka, sillä prioriteetti on ollut suunnanvaihdoissa erilaisten kuoppien sijaan. Tonale ei kuitenkaan ole tolkuttoman paukkukovakaan.Valitettavasti Alfa Romeon riemukkaat moottorit loistavat poissaolollaan. Alkuvaiheessa voimalinjaversioina ovat 95 ja 110 kilowatin (130 ja 160 hv) versiot 1,5-litraisesta Firefly-moottorista. Nelisylinteriset kevythybridit ovat perushyviä, mutta ainakin 95 kilowatin versiossa kaasupoljin tuntuu säätelevän lähinnä moottoriäänen määrää. 0–100 km/h onnistuu 9,6 sekunnissa, mikä on toki riittävää, mutta urheilullisena pidetylle Alfalle tulos on latistava. Rajoitetut voimavarat eivät myöskään näy positiivisesti kulutuksessa, sillä Tonale vei tyypillisessä testiajossa 6-7 litraa per 100 km.Polttomoottorien parina on 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka Tonalessa pystyy jopa liikuttamaan autoa hitaissa nopeuksissa ilman bensiinimoottorin käynnistämistä. 0,8 kilowattitunnin akku on kookas kevythybridille ja järjestelmä pystyy antamaan myös 15 kilowattia tehoapua polttomoottorille. Varsinainen kritiikki kohdistuu seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Vaihteisto hämmentyy hitaasta ja keskinopeasta ajamisesta, ja vaihtaa välillä korostetun kankeasti. Keula kohti tulevaaJäämmekin odottamaan lataushybridiversion saapumista mielenkiinnolla, sillä se tuo mallistoon myös segmentissä halutun nelivetovaihtoehdon. Maavaraa Tonalessa on muuten 160 mm.Alkuvaiheessa Tonalesta nähdään makeasti varusteltu Edizione Speciale -erikoiserä, joka tuo autoon annoksen ylellisyyttä. Koko malliston hinnat alkavat Super-varustelun 42 290 eurosta. Tavallisten varustetasojen kohdalla tarjolla on aina jompi kumpi moottorivaihtoehto, mutta Edizione Specialen kohdalla valinta on auki.Alfa Romeon tyylikäs crossover on tervetullut lisä ja erottuva vaihtoehto raivoisasti kilpailtuun segmenttiin. Odotus kuitenkin jatkuu voimalinjaversioiden suhteen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Alfa Romeo Tonale 1.5 130 MHEV 7DCT Edizione Speciale Hinta alkaen 50 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 386 € Moottori Bensiinimoottori 1 469 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 95 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1500 r/min) Vääntö 240 Nm (1500 r/min) Akku Kevythybridijärjestelmän akku 0,8 kWh. Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4528 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2636 mm Tavaratila: 500–1550 l Omamassa: 1525 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle