21.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Arvokkaampaa pikkuautoilua – Volkswagen e-Up Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kasvava suosio ei ihmetytä, kun kokee mitä päästöttömyys tekee pikkuautolle. Volkswagen e-Up tuntuu kuitenkin luokkaansa isommalta myös hinnaltaan. Hyvää: voimalinja, kaupunkiajon helppous. Huonoa: hinta kauppakassiksi. Sisarmalliensa Seat Mii Electricin ja Škoda Citigo-e:n tapaan Volkswagen e-Up kätkee sisäänsä 83-hevosvoimaisen sähkömoottorin ja 36,8 kilowattitunnin suuruisen akun. CCS-pikalatausliitin on Suomessa vakiovaruste – parhaimmillaan lataus tapahtuu 40 kilowatin teholla, jonka voimin e-Upin tyhjän akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen tunnissa. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 260 kilometriä.Kotilatausasemasta (2 x 16 A tai 1 x 32 A) latausteho on suurimmillaan 7,2 kilowattia, jonka voimin akku täyttyy valmistajan mukaan tyhjästä täyteen noin viidessä ja puolessa tunnissa. Suko-pistokkeesta latautuminen (1 x 10 A) käy 2,3 kilowatin teholla, jolloin akun täysi latautuminen vie 16 tuntia ja kolme varttia päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungin keisariSähkövoimalinja tuo Volkswagenin edullisimpaan pikkuautoon hienostuneisuuden tuntua. Äänieristys on tehty hyvin, taajamassa ei ylimääräisiä ääniä kuulu. Matka-ajossakin melu -pysyy kohtuullisena: ainoastaan renkaiden ääni kantautuu ainakin moottoritievauhdissa korviin, mutta tuulensuhinat loistavat poissaolollaan.Ensisijaisesti e-Up on tarkoitettu paljon kaupungissa autoilevalle, mihin se soveltuu erinomaisesti. Pienten ulkomittojen ansiosta auto on yhtä ketterä kuin aiemminkin, ja sähkömoottorin välitön vääntö helpottaa liikenteessä puikkelehtimista todella paljon.Kevyt e-Up on herkkä sutimaan, etenkin jos tienpinta on kostea. Tai siis voisi olla, mutta sähkövoimalinjan yhteydessä luistonesto toimii lähes täydellisesti: liikkeelle lähdettäessä sen toimintaa ei edes huomaa, ellei siihen tarkoituksella keskity.Tasaista menoaMatka-ajossa pieni sähköauto yllättää vakaudellaan: tuulenpuuskat eivät paljon huojuta, eikä urissa vetelemistä ilmene juuri lainkaan. Toivomuslistalle jää ainoastaan regeneroinnin säätö rattiin sijoitetuilla läpysköillä, nyt sitä täytyy säätää vaihdekepistä. Kaikkeen tottuu, mutta silti ratin takaa hidastaminen kävisi huomattavasti luonnollisemmin.Kaiken muun hyvän lisäksi sähköversion matala painopiste yhdessä hyvän ja selkeän ohjauksen kanssa tekee autosta miellyttävän ajaa mutkaisempiakin teitä. Oikeastaan niin miellyttävän, että yhtäkkiä tajuaa toivovansa markkinoille e-Upin GTI-versiota. Auton tietoviihdejärjestelmän virkaa toimittaa kännykkä, jolle on kojelaudassa oma teline. Markkinoiden kookkaimmat puhelimet eivät siihen ikävä kyllä -sovi, mutta suurin osa kuitenkin.Moitittavaa jää oikeastaan vain hinnasta. Sähköautoksi lähtöhinnaltaan 24 000 euron arvoinen e-Up ei ole kallis, varsinkaan kun siitä -vähentää vielä valtion tarjoaman 2 000 euron hankintatuen. Sisarmalli Seat Mii Electric jää kuitenkin hankintatuen kanssa edullisimmillaan reiluun 17 000 euroon, ja lisää mietittävää antaa myös 68-heppaisella bensiinimoottorilla varustetun perus-Upin noin 16 000 euron hinta.Juttua päivitetty 23.3. klo 12.34: Koeajon kirjoitushetken tiedosta poiketen Volkswagen e-Up!:in alkaen hinnat ovat Volkswagenin tarjoaman 4 000 euron juhlatuen myötä valtion sähköautojen hankintatuen kanssa 17 535 euroa, 23 996 euron sijaan. Juhlatuki on voimassa toistaiseksi. Lisäksi polttomoottorikäyttöinen Volkswagen Up on poistunut Suomen myyntiohjelmasta, eli se ei ole enää myynnissä Suomessa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen e-Up Style 61 kW Hinta alkaen 17 535 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 571 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 61 kW (83 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A, 1 x 32A), CCS 40 kW. Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3600 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1507 mm, akseliväli 2417 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle