20.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro on vaikea jatko-osa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A5 Coupé on seuraaja kuvankauniille klassikkomallille. Hyvää Tyylikkyys, ajettavuus, sisätilat, varustevalikoima. Huonoa Kova urheilualusta, edeltäjä kauniimpi. Saamme tuskin koskaan tietää, onko toisen sukupolven Audi A5 Coupén muotoilupesti ollut haluttu mahdollisuus vai pelätty tie epäonnistumiseen.Perinteisesti perheautosta virtaviivaistetut coupét ovat automuotoilijoille näytönpaikkoja, joista onnistuneimmat luomukset ovat ehtaa klassikkoainesta.Ja ensimmäinen Audi A5 Coupé on klassikoiden valioliigaa. Saksalaisista juuristaan huolimatta lähes italialaisen näköinen auto, jonka mittasuhteet hipovat täydellisyyttä. Jopa linjoista vastannut muotoilijanero, Alfa Romeoita, Seateja, Volkswageneita, Audeja ja Lamborghineja piirtänyt Walter de Silva, on itse todennut A5 Coupén olevan hänen uransa kaunein auto.Ja sille autolle piti piirtää seuraaja. Jos A4:n ja Q5:n kohdalla samojen linjojen toisto uudessa sukupolvessa on tylsää, tuntuu se A5:n kohdalla oikealta ratkaisuilta.Valmistajan nykytyylin linjoja on vahvistettu, aivan kuin ennen niin tasapainoinen A5 nyt huutaisi ”katsokaa miten elegantti olenkaan!”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKopio vai karikatyyriTavallaan uusi Audi A5 Coupé on kuin varovainen karikatyyri edeltäjästään. Vahvistettu kylkilinja vie huomion upealta C-pilarilta, jossa Audin taito taivutella peltiä lähestyy taidetta. Aivan samaa ei voi sanoa konepellistä, joka sivuprofiilissa taittuu maskia kohti kyömymäisesti. Myös etupuskurin ilmanottoaukot ovat turhan hallitsevat.Jos autoa tarkastelee vailla vertailua edeltäjäänsä, on Audi A5 Coupé erittäin tyylikäs auto. Tunnelma jatkuu auton sisällä, vaikka kaikki elementit ovat Audi A4:stä tuttuja. Erikoista, että A4:n laskeminen alaspäin kasvattaa tunnelmaa, vaikka Audi Q5:n kohdalla tehty korotus jättää allekirjoittaneen kylmäksi.Urheilullista tunnelmaaS-Line varustelun kangas-nahkaverhoillut urheiluistuimet tarjoavat hyvän tuen ja ajoasennon, joskin istuimen toivoisi laskeutuvan vieläkin alemmas.Ajoltaan A5 on ehtaa Audia, mutta mataluus tuo ripauksen urheilullisuutta tunnelmaan. Ohjaus on herkkä, kirkas ja sopivan nopeaksi välitetty – eroa A4:ään ei ole, eikä tarvitse olla. Suomen tuontiohjelman autot ovat Business Sport -varusteltuja, eli autoissa on vakiovarusteena urheilualusta. Jos tienpinnan vaurioiden välittyminen omaan takapuoleen ei kuulosta urheilulliselta, voi alustan onneksi vaihtaa tavalliseen ilman lisähintaa.Kehut quattrolleKoeajettu 252 hevosvoimainen 2.0 TFSI edustaa A5-malliston ainoaa bensiininelivetoa, jos urheilullinen kuutoskoneinen S5 Coupé lasketaan omaksi autokseen. Etuvetoisena bensiinimoottorin saa 150 ja 190 hevosvoimaisena. Diesel vetää aina neljällä pyörällä, ja tehovaihtoehdot ovat 190 tai 218 hevosvoimaa. Ajossa vaihteisto toimii hienosti, mutta liikkeellelähtö on verkkaista. Itselukittuvalla keskistauspyörästöllä varustettu quattro-neliveto ansaitsee jälleen kerran vuolaat kehut: ajokäytös on varmaa, ja lapsettaessa autoa voi viedä iloisessa luisussa.Audi A5 Coupé on makea auto, jonka ajettavuus vastaa tyylikästä ulkonäköä. Se herättää omistushalua, mutta aivan ilmaiseksi herkku ei kotipihaan ilmesty. Saksalaiskilpailijat ja Lexus RC tarjoavat edullisemman vaihtoehdon – sillä tuskin on väliä, jos Audin muodot vievät sydämen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A5 Coupé Business Sport 2.0 TFSI 185 kW quattro S tronic Hinta alkaen 64 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 005 € Moottori Bensiinimoottori, 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 185 kW (252 hv), 5000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4733 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1367 mm, akseliväli 2831 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous