20.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro on vaikea jatko-osa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uusi Audi A5 Coupé on seuraaja kuvankauniille klassikkomallille. Hyvää Tyylikkyys, ajettavuus, sisätilat, varustevalikoima. Huonoa Kova urheilualusta, edeltäjä kauniimpi. Saamme tuskin koskaan tietää, onko toisen sukupolven Audi A5 Coupén muotoilupesti ollut haluttu mahdollisuus vai pelätty tie epäonnistumiseen. Perinteisesti perheautosta virtaviivaistetut coupét ovat automuotoilijoille näytönpaikkoja, joista onnistuneimmat luomukset ovat ehtaa klassikkoainesta. Ja ensimmäinen Audi A5 Coupé on klassikoiden valioliigaa. Saksalaisista juuristaan huolimatta lähes italialaisen näköinen auto, jonka mittasuhteet hipovat täydellisyyttä. Jopa linjoista vastannut muotoilijanero, Alfa Romeoita, Seateja, Volkswageneita, Audeja ja Lamborghineja piirtänyt Walter de Silva, on itse todennut A5 Coupén olevan hänen uransa kaunein auto. Ja sille autolle piti piirtää seuraaja. Jos A4:n ja Q5:n kohdalla samojen linjojen toisto uudessa sukupolvessa on tylsää, tuntuu se A5:n kohdalla oikealta ratkaisuilta. Valmistajan nykytyylin linjoja on vahvistettu, aivan kuin ennen niin tasapainoinen A5 nyt huutaisi ”katsokaa miten elegantti olenkaan!”. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kopio vai karikatyyri Tavallaan uusi Audi A5 Coupé on kuin varovainen karikatyyri edeltäjästään. Vahvistettu kylkilinja vie huomion upealta C-pilarilta, jossa Audin taito taivutella peltiä lähestyy taidetta. Aivan samaa ei voi sanoa konepellistä, joka sivuprofiilissa taittuu maskia kohti kyömymäisesti. Myös etupuskurin ilmanottoaukot ovat turhan hallitsevat. Jos autoa tarkastelee vailla vertailua edeltäjäänsä, on Audi A5 Coupé erittäin tyylikäs auto. Tunnelma jatkuu auton sisällä, vaikka kaikki elementit ovat Audi A4:stä tuttuja. Erikoista, että A4:n laskeminen alaspäin kasvattaa tunnelmaa, vaikka Audi Q5:n kohdalla tehty korotus jättää allekirjoittaneen kylmäksi. Urheilullista tunnelmaa S-Line varustelun kangas-nahkaverhoillut urheiluistuimet tarjoavat hyvän tuen ja ajoasennon, joskin istuimen toivoisi laskeutuvan vieläkin alemmas. Ajoltaan A5 on ehtaa Audia, mutta mataluus tuo ripauksen urheilullisuutta tunnelmaan. Ohjaus on herkkä, kirkas ja sopivan nopeaksi välitetty – eroa A4:ään ei ole, eikä tarvitse olla. Suomen tuontiohjelman autot ovat Business Sport -varusteltuja, eli autoissa on vakiovarusteena urheilualusta. Jos tienpinnan vaurioiden välittyminen omaan takapuoleen ei kuulosta urheilulliselta, voi alustan onneksi vaihtaa tavalliseen ilman lisähintaa. Kehut quattrolle Koeajettu 252 hevosvoimainen 2.0 TFSI edustaa A5-malliston ainoaa bensiininelivetoa, jos urheilullinen kuutoskoneinen S5 Coupé lasketaan omaksi autokseen. Etuvetoisena bensiinimoottorin saa 150 ja 190 hevosvoimaisena. Diesel vetää aina neljällä pyörällä, ja tehovaihtoehdot ovat 190 tai 218 hevosvoimaa. Ajossa vaihteisto toimii hienosti, mutta liikkeellelähtö on verkkaista. Itselukittuvalla keskistauspyörästöllä varustettu quattro-neliveto ansaitsee jälleen kerran vuolaat kehut: ajokäytös on varmaa, ja lapsettaessa autoa voi viedä iloisessa luisussa. Audi A5 Coupé on makea auto, jonka ajettavuus vastaa tyylikästä ulkonäköä. Se herättää omistushalua, mutta aivan ilmaiseksi herkku ei kotipihaan ilmesty. Saksalaiskilpailijat ja Lexus RC tarjoavat edullisemman vaihtoehdon – sillä tuskin on väliä, jos Audin muodot vievät sydämen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A5 Coupé Business Sport 2.0 TFSI 185 kW quattro S tronic Hinta alkaen 64 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 005 € Moottori Bensiinimoottori, 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 185 kW (252 hv), 5000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4733 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1367 mm, akseliväli 2831 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista