20.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro on vaikea jatko-osa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A5 Coupé on seuraaja kuvankauniille klassikkomallille. Hyvää Tyylikkyys, ajettavuus, sisätilat, varustevalikoima. Huonoa Kova urheilualusta, edeltäjä kauniimpi. Saamme tuskin koskaan tietää, onko toisen sukupolven Audi A5 Coupén muotoilupesti ollut haluttu mahdollisuus vai pelätty tie epäonnistumiseen.Perinteisesti perheautosta virtaviivaistetut coupét ovat automuotoilijoille näytönpaikkoja, joista onnistuneimmat luomukset ovat ehtaa klassikkoainesta.Ja ensimmäinen Audi A5 Coupé on klassikoiden valioliigaa. Saksalaisista juuristaan huolimatta lähes italialaisen näköinen auto, jonka mittasuhteet hipovat täydellisyyttä. Jopa linjoista vastannut muotoilijanero, Alfa Romeoita, Seateja, Volkswageneita, Audeja ja Lamborghineja piirtänyt Walter de Silva, on itse todennut A5 Coupén olevan hänen uransa kaunein auto.Ja sille autolle piti piirtää seuraaja. Jos A4:n ja Q5:n kohdalla samojen linjojen toisto uudessa sukupolvessa on tylsää, tuntuu se A5:n kohdalla oikealta ratkaisuilta.Valmistajan nykytyylin linjoja on vahvistettu, aivan kuin ennen niin tasapainoinen A5 nyt huutaisi ”katsokaa miten elegantti olenkaan!”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKopio vai karikatyyriTavallaan uusi Audi A5 Coupé on kuin varovainen karikatyyri edeltäjästään. Vahvistettu kylkilinja vie huomion upealta C-pilarilta, jossa Audin taito taivutella peltiä lähestyy taidetta. Aivan samaa ei voi sanoa konepellistä, joka sivuprofiilissa taittuu maskia kohti kyömymäisesti. Myös etupuskurin ilmanottoaukot ovat turhan hallitsevat.Jos autoa tarkastelee vailla vertailua edeltäjäänsä, on Audi A5 Coupé erittäin tyylikäs auto. Tunnelma jatkuu auton sisällä, vaikka kaikki elementit ovat Audi A4:stä tuttuja. Erikoista, että A4:n laskeminen alaspäin kasvattaa tunnelmaa, vaikka Audi Q5:n kohdalla tehty korotus jättää allekirjoittaneen kylmäksi.Urheilullista tunnelmaaS-Line varustelun kangas-nahkaverhoillut urheiluistuimet tarjoavat hyvän tuen ja ajoasennon, joskin istuimen toivoisi laskeutuvan vieläkin alemmas.Ajoltaan A5 on ehtaa Audia, mutta mataluus tuo ripauksen urheilullisuutta tunnelmaan. Ohjaus on herkkä, kirkas ja sopivan nopeaksi välitetty – eroa A4:ään ei ole, eikä tarvitse olla. Suomen tuontiohjelman autot ovat Business Sport -varusteltuja, eli autoissa on vakiovarusteena urheilualusta. Jos tienpinnan vaurioiden välittyminen omaan takapuoleen ei kuulosta urheilulliselta, voi alustan onneksi vaihtaa tavalliseen ilman lisähintaa.Kehut quattrolleKoeajettu 252 hevosvoimainen 2.0 TFSI edustaa A5-malliston ainoaa bensiininelivetoa, jos urheilullinen kuutoskoneinen S5 Coupé lasketaan omaksi autokseen. Etuvetoisena bensiinimoottorin saa 150 ja 190 hevosvoimaisena. Diesel vetää aina neljällä pyörällä, ja tehovaihtoehdot ovat 190 tai 218 hevosvoimaa. Ajossa vaihteisto toimii hienosti, mutta liikkeellelähtö on verkkaista. Itselukittuvalla keskistauspyörästöllä varustettu quattro-neliveto ansaitsee jälleen kerran vuolaat kehut: ajokäytös on varmaa, ja lapsettaessa autoa voi viedä iloisessa luisussa.Audi A5 Coupé on makea auto, jonka ajettavuus vastaa tyylikästä ulkonäköä. Se herättää omistushalua, mutta aivan ilmaiseksi herkku ei kotipihaan ilmesty. Saksalaiskilpailijat ja Lexus RC tarjoavat edullisemman vaihtoehdon – sillä tuskin on väliä, jos Audin muodot vievät sydämen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A5 Coupé Business Sport 2.0 TFSI 185 kW quattro S tronic Hinta alkaen 64 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 005 € Moottori Bensiinimoottori, 1984³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 185 kW (252 hv), 5000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4733 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1367 mm, akseliväli 2831 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin