22.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 50 TFSI e quattro – ehkä valmistajansa paras ladattava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin ladattavien hybridien mallisto on laajentunut A6:een. Audi A6 50 TFSI e quattro on vaivaton ja mukava – siksi se on ehkä latausmalliston paras. Audin lataushybridimallisto kasvaa vauhdilla. Uudet ladattavat TFSI e -mallit esiteltiin ensin malliston yläpäähän, mutta A6-mallisto seurasi nopeasti perässä. Audi A6 TFSI e -mallisto kattaa sedanin ja Avant-farmarin. Jälkimmäinen myydään aina 367-hevosvoimaisena (270 kW) 55 TFSI e -versiona, sedanin voi valita sen ja miedomman 299-hevosvoimaisen (220 kW) 50 TFSI e:n väliltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarkku kymppitonnin kalliimpiTehoeron lisäksi malliversioita erottaa noin kymppitonnin hinta, mikä tekee farmarikorisesta A6-lataushybridistä varsin arvokkaan 76 902 euron lähtöhinnalla. Nyt koeajossa ollut miedompitehoinen sedanvaihtoehto alkaa 64 899 eurosta.Audi on rakentanut tehoeron vähän keinotekoisesti. Riippumatta siitä, lukeeko auton perässä abstrakti tehotunnus 50 tai 55, on keulalla 2-litraisen turboahdetun nelisylinterisen bensiinimoottorin 252-hevosvoimainen (185 kW) versio. Sähkömoottori löytyy polttomoottorin ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston välistä. Senkään huipputeho ei tehoversiosta riipu: tarjolla on 143 hevosvoimaa eli 105 kilowattia.Kymppitonnin tehoinvestointi näkyy järjestelmän kokonaistehossa, joka saadaan sähkö- ja polttomoottorin työskennellessä hybriditilassa. Koeajetun perusversion 299-hevosvoimaa siivittää auton sataseen 6,2 sekunnissa, kun tehokkaampi 55 TFSI e suorittaa saman 5,6 sekuntiin.Kymppitonnin hintaeron vastineeksi 55 TFSI e -mallin valitseva saa S Line -puskurit, tummia yksityiskohtia, 20 milliä matalamman alustan, puolinahkaverhoilun ja vannekokokin kasvaa 18-tuumasta 19-tuumaiseksi. Neliveto on versiosta riippumatta vakiovaruste, ja toteutukseltaan se on quattro ultra, eli tilanteen mukaan kytkeytyvä, mutta käyttövoimasta riippumatta auto voi edetä nelivetoisesti.Urheilullisempi versio koettaneen varmasti haluttavammaksi, mutta mukavuutta arvostavalle tavallinen 50 TFSI e on erittäin onnistunut paketti – valitettavasti Avant-farmaria ei mukavuusvarustein saa.Saksalaisen mukavaLataushybridisointi ei muuta perusteita: Audi A6 on erinomainen auto. Vielä koeajoauton 18-tuumaisella vannekoolla se on varsin mukava: alustassa on kotimaan paljastavaa jämäkkyyttä, muttei häiritsevää täristystä. Toki vaihtoehtojakin on: Audi tarjoaa niin 13 millin korotusta kuin 20 millin madallustakin, ja saa iskunvaimentimet säätyvinäkin 10 millin madalluksen kera.Melutaso on erittäin sivistynyt niin moottoriäänten kuin rengasmelunkin osalta. Ajettavuudessa ei muutenkaan ole moitittavaa – Audille moitteita antamamme nelipyöräohjaus ei ole lataushybridissä edes tarjolla.Audi saa yhä kehuja ja moitteita tiloista: takatilat ovat erinomaiset, mutta kuljettaja jää kaipaamaan säilytyspaikkoja pientavaroille.Toimiva hybridisointiHybridipuoli toimii mainiosti. Sähkömoottorin teho liikuttaa autoa vaivatta, ja ajonopeusalue yltää moottoritielle saakka. Polttomoottori ei tahattomasti käynnisty, mikä tekee sähköajosta helppoa.Täällä kelpaa matkustaa: näin hyvät takatilat eivät ole edes tässä autoluokassa selviö.Ajoimme autolla myös 90 kilometrin mittaisen hybridiajolenkin, josta A6 selvisi varsin mainiolla kulutuslukemalla 2,5 l/100 km. Auto osaa sovittaa sähkökäytön ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi moottoritien alkaessa vastuu siirtyy polttomoottorille. Hybridiajon optimointi toimii varsin hyvin, ja tästä viestitään kuljettajalle vakiovarusteisen virtuaalimittariston symbolilla. Sähköajoa myös helpottaa Audin 7,2 kilowatin kaksivaihelataus (2x16A), jolla akku täyttyy noin parissa tunnissa.Kilpailijoiden tapaan lataushybridin suurin miinus tulee kutistuneesta tavaratilasta: tavallisen neliveto-A6:n 530 litran tavaratila kutistuu 50 TFSI e -mallin valitsemalla vain 360 litraan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A6 Sedan Business Sport 50 TFSI e Quattro S tronic Hinta alkaen 64 899 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 217 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 105 kW (143 hv). Teho 185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö, teoreettinen/käytössä oleva: 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 220 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1886 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2924 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”