22.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 50 TFSI e quattro – ehkä valmistajansa paras ladattava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin ladattavien hybridien mallisto on laajentunut A6:een. Audi A6 50 TFSI e quattro on vaivaton ja mukava – siksi se on ehkä latausmalliston paras. Audin lataushybridimallisto kasvaa vauhdilla. Uudet ladattavat TFSI e -mallit esiteltiin ensin malliston yläpäähän, mutta A6-mallisto seurasi nopeasti perässä. Audi A6 TFSI e -mallisto kattaa sedanin ja Avant-farmarin. Jälkimmäinen myydään aina 367-hevosvoimaisena (270 kW) 55 TFSI e -versiona, sedanin voi valita sen ja miedomman 299-hevosvoimaisen (220 kW) 50 TFSI e:n väliltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarkku kymppitonnin kalliimpiTehoeron lisäksi malliversioita erottaa noin kymppitonnin hinta, mikä tekee farmarikorisesta A6-lataushybridistä varsin arvokkaan 76 902 euron lähtöhinnalla. Nyt koeajossa ollut miedompitehoinen sedanvaihtoehto alkaa 64 899 eurosta.Audi on rakentanut tehoeron vähän keinotekoisesti. Riippumatta siitä, lukeeko auton perässä abstrakti tehotunnus 50 tai 55, on keulalla 2-litraisen turboahdetun nelisylinterisen bensiinimoottorin 252-hevosvoimainen (185 kW) versio. Sähkömoottori löytyy polttomoottorin ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston välistä. Senkään huipputeho ei tehoversiosta riipu: tarjolla on 143 hevosvoimaa eli 105 kilowattia.Kymppitonnin tehoinvestointi näkyy järjestelmän kokonaistehossa, joka saadaan sähkö- ja polttomoottorin työskennellessä hybriditilassa. Koeajetun perusversion 299-hevosvoimaa siivittää auton sataseen 6,2 sekunnissa, kun tehokkaampi 55 TFSI e suorittaa saman 5,6 sekuntiin.Kymppitonnin hintaeron vastineeksi 55 TFSI e -mallin valitseva saa S Line -puskurit, tummia yksityiskohtia, 20 milliä matalamman alustan, puolinahkaverhoilun ja vannekokokin kasvaa 18-tuumasta 19-tuumaiseksi. Neliveto on versiosta riippumatta vakiovaruste, ja toteutukseltaan se on quattro ultra, eli tilanteen mukaan kytkeytyvä, mutta käyttövoimasta riippumatta auto voi edetä nelivetoisesti.Urheilullisempi versio koettaneen varmasti haluttavammaksi, mutta mukavuutta arvostavalle tavallinen 50 TFSI e on erittäin onnistunut paketti – valitettavasti Avant-farmaria ei mukavuusvarustein saa.Saksalaisen mukavaLataushybridisointi ei muuta perusteita: Audi A6 on erinomainen auto. Vielä koeajoauton 18-tuumaisella vannekoolla se on varsin mukava: alustassa on kotimaan paljastavaa jämäkkyyttä, muttei häiritsevää täristystä. Toki vaihtoehtojakin on: Audi tarjoaa niin 13 millin korotusta kuin 20 millin madallustakin, ja saa iskunvaimentimet säätyvinäkin 10 millin madalluksen kera.Melutaso on erittäin sivistynyt niin moottoriäänten kuin rengasmelunkin osalta. Ajettavuudessa ei muutenkaan ole moitittavaa – Audille moitteita antamamme nelipyöräohjaus ei ole lataushybridissä edes tarjolla.Audi saa yhä kehuja ja moitteita tiloista: takatilat ovat erinomaiset, mutta kuljettaja jää kaipaamaan säilytyspaikkoja pientavaroille.Toimiva hybridisointiHybridipuoli toimii mainiosti. Sähkömoottorin teho liikuttaa autoa vaivatta, ja ajonopeusalue yltää moottoritielle saakka. Polttomoottori ei tahattomasti käynnisty, mikä tekee sähköajosta helppoa.Täällä kelpaa matkustaa: näin hyvät takatilat eivät ole edes tässä autoluokassa selviö.Ajoimme autolla myös 90 kilometrin mittaisen hybridiajolenkin, josta A6 selvisi varsin mainiolla kulutuslukemalla 2,5 l/100 km. Auto osaa sovittaa sähkökäytön ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi moottoritien alkaessa vastuu siirtyy polttomoottorille. Hybridiajon optimointi toimii varsin hyvin, ja tästä viestitään kuljettajalle vakiovarusteisen virtuaalimittariston symbolilla. Sähköajoa myös helpottaa Audin 7,2 kilowatin kaksivaihelataus (2x16A), jolla akku täyttyy noin parissa tunnissa.Kilpailijoiden tapaan lataushybridin suurin miinus tulee kutistuneesta tavaratilasta: tavallisen neliveto-A6:n 530 litran tavaratila kutistuu 50 TFSI e -mallin valitsemalla vain 360 litraan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A6 Sedan Business Sport 50 TFSI e Quattro S tronic Hinta alkaen 64 899 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 217 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 105 kW (143 hv). Teho 185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö, teoreettinen/käytössä oleva: 14,1 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 220 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1886 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2924 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!