22.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi A8 50 TDI quattro – kenties kaikkien aikojen teknisin auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aktiivijousitus, ehdollinen autonominen ajo, laservalot ja navigointia pilvipalvelulla. Audi A8 tähtää automaailman huipulle teknologian voimin. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, voimalinja, teknologian potentiaali. Huonoa: autonominen ajo vielä kysymysmerkki. Uusi neljännen sukupolven Audi A8 saa pohtimaan kriteerejä, joilla teknisen kehityksen huippuja tulee arvostella. Samettisen pehmeän alustan, seesteisen äänimaailman ja arvokkaan ajokokemuksen lisäksi päärooliin nousee auton (lisävarustelistan) tarjoama teknologia. Autot lähestyvät älypuhelmia: softa on kohta metallia ja nahkaa merkittävämpää.Mobiililaitteiden tavoin Audi A8 tarkkailee ympäristöään. Entistä kehittyneemmät pysäköintitoiminnot ja monipuolisemmat törmäyksenestojärjestelmät vaativat havainnointia parhaimmillaan peräti 24 anturilla: 12 ultraäänisensoria, neljä 360-asteen kameraa, yksi etukamera, neljä keskimatkan tutkaa, yksi pitkän matkan tutka, yksi infrapunakamera pimeänäköön ja toistaiseksi luokkansa ainoana yksi laserskanneri. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhdollisesti ilman käsiäAnturien datavirrasta kootaan zFAS-järjestelmällä ympäristömalli, jota lukuisat avustinjärjestelmät hyödyntävät. Komein avustimista on Audi AI traffic jam pilot, eli maailman ensimmäinen ehdollisen kolmostason autonomisen ajamisen mahdollistava ruuhka-avustin. Selkokielelle käännettynä se tarkoittaa kuljettajan voivan luopua ohjaamisesta, kun auto etenee ruuhkassa alle 60 kilometriä tunnissa maassa, jossa järjestelmä on virallisesti otettu käyttöön. Aikataulut ovat vielä avoinna, mutta aikaisintaan käsiä voi lepuuttaa ensi vuonna. Toinen hienous on elektromekaanisesti töyssyihin ennalta reagoiva aktiivijousitus.Valitettavasti odotettuja uutuuksia ei päässyt kokeilemaan ensikoeajoissa liikennetilanteissa.Navigaattori pilvessäAudi on kouluttanut navigaattorinsa oppimaan kuljettajan vakiomatkoja. Reittien laskenta tehdään Heren palvelimilla, jotka saavat ajantasaista tietoa liikennetilanteista, onnettomuuksista ja vapaista pysäköintiruuduista verkottuneiden autojen avulla. Heren taustalla ovat Volkswagen Groupin lisäksi BMW ja Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler.Ajovaloissa Audi on siirtynyt ledimatriisiteknologiassa uuteen sukupolveen, jossa valoista voidaan himmentää sektoreita pystysuunnassakin. Kumpikin hieman mauttoman kookasta etumaskia reunustava ajovalo kätkee 138 lediä ja yhden kaukovalokantamaa parantavan laserin.Peilimustaa pelkistystäAudi kuorruttaa kaiken teknisyyden pelkistettyihin ja moitteettomasti viimeisteltyihin sisätiloihin. Sammutettuna kojelautaa hallitsee peilimusta paneeli. Käynnistysseremoniassa paneeleihin syttyy kaksi suurta kosketusnäyttöä ja osa koristelistoista liukuu syrjään paljastaen sähkösäätöiset tuuletussuuttimet. Teknologiakuorrutusta ei voi paeta edes autosta poistumalla: ovenkahvat toimivat kevyesti sähköllä.MMI-järjestelmä koostuu nyt kahdesta kosketusruudusta. Tekstinsyöttö sujuu piirtämällä alempaan näyttöön. Vaihtoehtoisesti alanäytölle saa perinteisen näppäimistön.Perinteisen MMI-rullakytkimen ja ilmastoinnin säätöpaneelien vaihto lisähuomiota vaativiin kosketusnäyttöihin on Audilta riski, mutta VW Group tuntuu olevan innoissaan kosketusnäytöistä. Ensikokemuksella järjestelmä toimi sulavasti, mutta tuomio saa odottaa kotimaan ajoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitroista numeroihinLyhytakselivälisen Audi A8:n viisipaikkainen versio tarjoaa väljät tilat. Keskikyynärnoja näyttää kiinteältä, mutta taittuu tarpeen tullen ylös.Audi esittelee A8:n myötä uudet mallimerkinnät, jotka viittaavat vain moottorin teholuokkaan. Koeajettu sivistynyt 50 TDI tarkoittaa 3-litraista dieseliä, saman kokoinen 340-hevosvoimainen bensiinimoottori on A8 55 TFSI. Kaikki uudet A8:t ovat nyt vähintään mietoja hybridejä. Käytännössä se tarkoittaa 48 voltin sähköjärjestelmää ja 12 kilowatin laturia. Sähköstä saa lisävoimaa vasta pian saapuvalla ladattavalla e-tron -hybridillä.Tästä voit lukea lisää Audin numeropohjaisista mallinimistä.Lopulta kaiken teknologian keskeltä löytyy varsin mainio auto. Perusmalli tarjoaa mukavat tilat neljälle ja viideskin mahtuu kyytiin. Tarjolla on myös 130 milliä pidempi A8 L -painos, jonka parhaimmilla takaistuimilla voi oikaista jalat suoraksi apukuljettajan selkänojasta taittuvalle tuelle. Aivan S-sarjan Mercedes-Benzin takatilojen rentouteen Audi ei yllä, mutta ero ei ole suuri.Audi A8 L:n takatilat ovat yltäkylläiset. Istuimet säätyvät monipuolisesti, ja etumatkustajan selkänojasta taittuu jalkatuki.Tavallisella ilmajousituksella varustetut koeajoautot lipuvat Espanjan Valencian paikoin rosoisellakin asvaltilla pehmeästi, vain suuremmat töyssyt välittyvät vienosti takapuoleen. Ajossa auto tuntuu vaivattomalta ja ketterältä: aktiivisen ohjausvälityksen ja nelipyöräohjauksen ansiosta kääntösäde on A4-mallin luokkaa. Auto siis tuntuu kokoistaan ketterämmältä – teknologian ansiota sekin.Pidempi Audi A8 L -versio.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A8 50 TDI quattro Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv), 3750–4000 r/min Vääntö 600 Nm (3750–4000 r/min) Vääntö 600 Nm (3750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 5172 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 2998 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous