28.4.2017

Koeajo: Audi Q2 2.0 TDI quattro S tronic – mikä on auton arvo?

Audi Q2
4-5-vuotiaiden katsastusraportin kolmen kärki: Audi Q2, Porsche 911 ja Mazda CX-3.

Audin pieni katumaasturi nelivedolla ja voimakkaalla dieselillä on miellyttävä, mutta hinnakas vaihtoehto. Hyvää: Ajettavuus, vaivattomuus, tilat Huonoa: Kallis, vakiovarustein vanhahtava sisusta

Jälkikäteen ajateltuna ihmetyttää, ettei Audi Q2:n kaltaista autoa ole tehty aiemmin. Haluttavan premiummerkin ja suositun pienikokoisen katumaasturin yhdistelmä lienee varma myyntihitti.

Onneksi Audi ei ole luottanut pelkän neljän renkaan vetovoimaan. Q2 on viimeistelty ja mietitty tuote.

Moottori on aiemmin koeajajnut auton 1,0 ja 1,4 -litraisilla TFSI-bensiinimoottoreilla, joten tällä kertaa vuorossa on malliston yläpäästä löytyvä 190 hevosvoimainen kaksilitrainen diesel Business Sport -varustelulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voima tuo vaivattomuutta

Audi Q2

Pieni auto ja voimakas moottori on perinneresepti, joka ei tälläkään kertaa petä. Q2 singahtelee toivottuun nopeuteen aikailematta, josta tehoreservien lisäksi kuuluu kiitos dieselmoottoriksi poikkeuksellisen rivakalle kaasuvasteelle.

Moottorin parina oleva seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on Volkswagen Groupin uutta sukupolvea. Vaihteisto empii yhä terävissä liikkeellelähdöissä, mutta toiminta on huomattavasti sulavampaa kuin Q2:n ensikoeajossa.

Audi Q2:n ajettavuutta leimaa jämäkkä vaivattomuus. Ohjaus on tarkka ja tuntumaltaan luonnollinen, ja se toimii hienosti yhteen jämäkän alustan kanssa. Auto ei turhia kallistele.

Varustele ajatuksella

Malliston yläpäätä edustava koeajoyksilö oli ilahduttavan perusvarusteinen. Arvokkaan voimalinjan hintaluokka huomioiden sisustus on jopa yllättävän karu. Esimerkiksi oviverhoilut ovat kauttaaltaan muovia, pehmeämpiä materiaaleja löytää vain istuimista ja hallintalaitteista. Onneksi kaikki painikkeet on viimeistelty audimaisella laatutasolla.

Q2:ta ostaessa kannattaa pohtia väri- ja somisteyhdistelmiä tarkkaan. Taidokkaasti varusteltuna sisusta näyttää raikkaan erilaiselta, mutta aivan perusvarusteisena ilme on jopa hivenen vanhahtava – ainakin Audiksi.

Nykyaikaa löytyy toki lisävarustelun puolelta. Audi Q2:een saa suuremmista malleista tutun virtuaalimittariston ja MMI-navigointijärjestelmästä löytyy useita vaihtoehtoja. Rahalla saa myös aktiivista turvallisuutta.

Audi Q2

Sitten pääsemmekin koeajon tylsimpään aiheeseen, hintaan. Pieneksi katumaasturiksi Audi Q2 2.0 TDI quattro S tronic on Business Sport -varusteltuna 41 610 euron lähtöhinnallaan melkoisen kallis – etenkin kun auto pitää vielä varustella kivaksi. Esimerkiksi lähes samalla tekniikalla varustetun Audi A3 saa reilun tonnin halvemmalla. Muodikkaan katumaasturin sijaan kyseessä on toki tavallinen perheauto, mutta viimeistelyssä A3 vetää pidemmän korren. Ja jos merkistä voi tinkiä, löytyy reilun 40 000 euron hintaluokasta vaikka mitä.

Toki jos mieli tekee juuri Audi Q2:ta, voi pikkumaasturinälkään valita myös laimeamman moottorivaihtoehdon. Audi Q2:n hinnat alkavat 116 hevosvoimaisesta 1.0 TFSI:n 27 628 eurosta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi Q2 2.0 TDI 190 hv quattro S tronic Business Sport

Hinta alkaen

41 611 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

45 106 €

Moottori

Dieselmoottori, 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1900–3300 r/min)

Vääntö

400 Nm (1900–3300 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,3 s

Huippunopeus

218 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

134 g/km

Mitat

pituus 4191 mm, leveys 1794 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2595 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat