19.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audikin osaa irrotella – persoonallinen pikkumaasturi Q2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q2 tuo saksalaisluksusta pienten katumaasturien luokkaan. Hyvää Persoonallinen tyylikkyys, tilat, erinomainen moottori. Huonoa Pintakovuus suurilla vanteilla. Jopa Audin muotoiluosasto herää irrotteleman, kun tehtävänä on suunnitella kilpailija Nissan Jukelle ja Fiat 500X:lle. Tyylikkäiden, mutta itseään toistavien sedanien jälkeen Audi Q2:n saksalaisen hillitty ilottelu on hauskaa vaihtelua.Korkea 15 senttimetrin maavara, nouseva helmalinja sekä perää kohti madaltuvat ikkunat luovat autolle jämäkän ja menevän ulkonäön. Audimaista maskia reunustavat vinot ajovalot luovat keulaan sopivasti sympatiaa.Varsinaiset Q2:n erikoisuudet löytyvät kyljestä, jossa hartialinjan pokkaus tipahtaa ovenkahvojen tasolle. Kikkailu toimii luonnossa kuvia paremmin, joskin ajatukset harhailevat SsangYong Tivolin suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVärillä on väliäEtupuskurin alaosa ja helmat pyöränkaarineen ovat oletuksena mustia, mutta sport line -paketilla värin voi vaihtaa hopeiseksi. Koeajoauton valkoiseen väriin hienoa kontrastia tuova tumman harmaa kuuluu design-pakettiin, jota ei valitettavasti saa Suomessa.Värikikkailua voi harrastaa myös C-pilarissa. Oletuksena korinvärisen paneelin värin voi vaihtaa hopeanharmaaksi, tummanharmaaksi, mattapintaiseksi titaaninharmaaksi tai valkoiseksi. Paneelin ja ulkovärin yhdistelmä vaikuttaa suuresti Q2:n ulkoasuun, joten Audia tilatessa vaihtoehtoja kannattaa harkita tarkasti.Värivaloa harmauteenEtuistuimilla Q2 tuntuu huomattavan Audilta, erityisesti A1:n ja A3:n yhdistelmältä. Tyypillistä saksalaista harmautta voi häiritä erilaisin värilistoin. Listojen läpi hohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta, joka levinnee nopeasti muihinkin autoihin.Kalleimmista Audeista poiketen heijastusnäyttö on toteutettu lasilevyllä, joka nousee mittariston päälle. Täysin käyttökelpoinen ratkaisu.Audi A4:stä tuttu virtuaalimittaristo on saatavilla Q2:een. Lisäksi Audi tarjoaa uutta heijastusnäyttöä, joka perustuu esimerkiksi Mazdoista tuttuun lasilevyyn.Q2:n takatilat ovat kokoluokassa kelvot, mutta tavaratilaa löytyy jopa runsaasti. Tipauttamalla kaksiasentoisen välipohjan alemmalle tasolle kontti nielee 405 litraa. Tavaratila laajenee vakiona kahdessa osassa, lisärahalla saa kolmiosaisena kaatuvan selkänojan.Perusmallina parasAudi kehuu uutuuttaan maastokelpoiseksi ja mikroautomaiseksi. Suomeksi se tarkoittaa vakiovarustein etuvetoista autoa, joka selviää reippaastakin kurvailusta kunnialla. Kallistelu ehkäistään tehokkaasti leveällä raidevälillä ja jämäkällä alustalla.Saksalaisten irrotellessa meno ei lähde käsistä. Silti pienet yksityiskohdat piristävät, vaikka muodot ja materiaalit muistuttavatkin muista Audeista.Mukavuutta arvostavien kannattanee pitäytyä kuusitoistatuumaisissa vanteissa ja perusjousituksessa. Urheilualustaa halajaville on pintakovan sporttijousituksen lisäksi tarjolla adaptiivinen iskunvaimennus, jossa nypytykseen tuo helpotusta mukavuustila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoreita jokaiseen tarpeeseenMoottorivalikoima on yksinkertainen: tarjolla ovat 116, 150 ja 190 hevosvoimaiset vaihtoehdot bensiini- ja dieselmoottoreista. Bensiinivoimanlähteet ovat tutut litrainen, 1,4-litrainen ja kaksilitrainen, dieselpuolella perusmoottori on 1.6 TDI ja kaksi tehokkaampaa ovat kaksilitraisia.Pirteästä väristä ja 190 hevosvoimasta huolimatta 2.0 TDI quattro S tronic jätti perusmallia kylmemmäksi.Kaksoiskytkinvaihteisto on saatavilla kaikkien moottorien yhteyteen. Vakiovarusteena se on vain 190 hevosvoimaisissa, jotka ovat myös nelivetoisia. Quattro on valittavissa myös 150 hevosvoimaiseen dieseliin, ja lähitulevaisuudessa myös 1,4-litraisen manuaalivaihteisen yhteyteen.Koristelistojen läpihohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta.Kaksilitraisten moottoreiden yhteydessä tarjottava s tronic -kaksoiskytkinvaihteisto on täysin uusi. Vaihteisto käyttää märkiä eli öljykylvyssä olevia kytkimiä. 190-hevosvoimaisella dieselillä ajetun lyhyen kokeilun perusteella uutuusvaihteisto kaipaa vielä hiomista: ryömiminen ylämäkeen tahmaa ja rivakoita liikkeellelähtöjä rasittaa viive.Audi Q2:n hintoja tai tarkkoja teknisiä tietoja ei ole toistaiseksi julkaistu, joten huippumallien lisähinta on vielä arvoitus. Ensikoeajolla 116-hevosvoimainen Q2 1.0 TFSI tuntuu aivan riittävältä, joten lisähevosilta säästyneitä euroja kannattaakin sijoittaa Audin parhaaseen puoleen: tyylikkyyden räätälöintiin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q2 1.0 TFSI Moottori 999 cm³ 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Mitat pituus 4190 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?