19.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audikin osaa irrotella – persoonallinen pikkumaasturi Q2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q2 tuo saksalaisluksusta pienten katumaasturien luokkaan. Hyvää Persoonallinen tyylikkyys, tilat, erinomainen moottori. Huonoa Pintakovuus suurilla vanteilla. Jopa Audin muotoiluosasto herää irrotteleman, kun tehtävänä on suunnitella kilpailija Nissan Jukelle ja Fiat 500X:lle. Tyylikkäiden, mutta itseään toistavien sedanien jälkeen Audi Q2:n saksalaisen hillitty ilottelu on hauskaa vaihtelua. Korkea 15 senttimetrin maavara, nouseva helmalinja sekä perää kohti madaltuvat ikkunat luovat autolle jämäkän ja menevän ulkonäön. Audimaista maskia reunustavat vinot ajovalot luovat keulaan sopivasti sympatiaa. Varsinaiset Q2:n erikoisuudet löytyvät kyljestä, jossa hartialinjan pokkaus tipahtaa ovenkahvojen tasolle. Kikkailu toimii luonnossa kuvia paremmin, joskin ajatukset harhailevat SsangYong Tivolin suuntaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Värillä on väliä Etupuskurin alaosa ja helmat pyöränkaarineen ovat oletuksena mustia, mutta sport line -paketilla värin voi vaihtaa hopeiseksi. Koeajoauton valkoiseen väriin hienoa kontrastia tuova tumman harmaa kuuluu design-pakettiin, jota ei valitettavasti saa Suomessa. Värikikkailua voi harrastaa myös C-pilarissa. Oletuksena korinvärisen paneelin värin voi vaihtaa hopeanharmaaksi, tummanharmaaksi, mattapintaiseksi titaaninharmaaksi tai valkoiseksi. Paneelin ja ulkovärin yhdistelmä vaikuttaa suuresti Q2:n ulkoasuun, joten Audia tilatessa vaihtoehtoja kannattaa harkita tarkasti. Värivaloa harmauteen Etuistuimilla Q2 tuntuu huomattavan Audilta, erityisesti A1:n ja A3:n yhdistelmältä. Tyypillistä saksalaista harmautta voi häiritä erilaisin värilistoin. Listojen läpi hohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta, joka levinnee nopeasti muihinkin autoihin. Kalleimmista Audeista poiketen heijastusnäyttö on toteutettu lasilevyllä, joka nousee mittariston päälle. Täysin käyttökelpoinen ratkaisu. Audi A4:stä tuttu virtuaalimittaristo on saatavilla Q2:een. Lisäksi Audi tarjoaa uutta heijastusnäyttöä, joka perustuu esimerkiksi Mazdoista tuttuun lasilevyyn. Q2:n takatilat ovat kokoluokassa kelvot, mutta tavaratilaa löytyy jopa runsaasti. Tipauttamalla kaksiasentoisen välipohjan alemmalle tasolle kontti nielee 405 litraa. Tavaratila laajenee vakiona kahdessa osassa, lisärahalla saa kolmiosaisena kaatuvan selkänojan. Perusmallina paras Audi kehuu uutuuttaan maastokelpoiseksi ja mikroautomaiseksi. Suomeksi se tarkoittaa vakiovarustein etuvetoista autoa, joka selviää reippaastakin kurvailusta kunnialla. Kallistelu ehkäistään tehokkaasti leveällä raidevälillä ja jämäkällä alustalla. Saksalaisten irrotellessa meno ei lähde käsistä. Silti pienet yksityiskohdat piristävät, vaikka muodot ja materiaalit muistuttavatkin muista Audeista. Mukavuutta arvostavien kannattanee pitäytyä kuusitoistatuumaisissa vanteissa ja perusjousituksessa. Urheilualustaa halajaville on pintakovan sporttijousituksen lisäksi tarjolla adaptiivinen iskunvaimennus, jossa nypytykseen tuo helpotusta mukavuustila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoreita jokaiseen tarpeeseen Moottorivalikoima on yksinkertainen: tarjolla ovat 116, 150 ja 190 hevosvoimaiset vaihtoehdot bensiini- ja dieselmoottoreista. Bensiinivoimanlähteet ovat tutut litrainen, 1,4-litrainen ja kaksilitrainen, dieselpuolella perusmoottori on 1.6 TDI ja kaksi tehokkaampaa ovat kaksilitraisia. Pirteästä väristä ja 190 hevosvoimasta huolimatta 2.0 TDI quattro S tronic jätti perusmallia kylmemmäksi. Kaksoiskytkinvaihteisto on saatavilla kaikkien moottorien yhteyteen. Vakiovarusteena se on vain 190 hevosvoimaisissa, jotka ovat myös nelivetoisia. Quattro on valittavissa myös 150 hevosvoimaiseen dieseliin, ja lähitulevaisuudessa myös 1,4-litraisen manuaalivaihteisen yhteyteen. Koristelistojen läpihohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta. Kaksilitraisten moottoreiden yhteydessä tarjottava s tronic -kaksoiskytkinvaihteisto on täysin uusi. Vaihteisto käyttää märkiä eli öljykylvyssä olevia kytkimiä. 190-hevosvoimaisella dieselillä ajetun lyhyen kokeilun perusteella uutuusvaihteisto kaipaa vielä hiomista: ryömiminen ylämäkeen tahmaa ja rivakoita liikkeellelähtöjä rasittaa viive. Audi Q2:n hintoja tai tarkkoja teknisiä tietoja ei ole toistaiseksi julkaistu, joten huippumallien lisähinta on vielä arvoitus. Ensikoeajolla 116-hevosvoimainen Q2 1.0 TFSI tuntuu aivan riittävältä, joten lisähevosilta säästyneitä euroja kannattaakin sijoittaa Audin parhaaseen puoleen: tyylikkyyden räätälöintiin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q2 1.0 TFSI Moottori 999 cm³ 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Mitat pituus 4190 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt