19.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audikin osaa irrotella – persoonallinen pikkumaasturi Q2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q2 tuo saksalaisluksusta pienten katumaasturien luokkaan. Hyvää Persoonallinen tyylikkyys, tilat, erinomainen moottori. Huonoa Pintakovuus suurilla vanteilla. Jopa Audin muotoiluosasto herää irrotteleman, kun tehtävänä on suunnitella kilpailija Nissan Jukelle ja Fiat 500X:lle. Tyylikkäiden, mutta itseään toistavien sedanien jälkeen Audi Q2:n saksalaisen hillitty ilottelu on hauskaa vaihtelua.Korkea 15 senttimetrin maavara, nouseva helmalinja sekä perää kohti madaltuvat ikkunat luovat autolle jämäkän ja menevän ulkonäön. Audimaista maskia reunustavat vinot ajovalot luovat keulaan sopivasti sympatiaa.Varsinaiset Q2:n erikoisuudet löytyvät kyljestä, jossa hartialinjan pokkaus tipahtaa ovenkahvojen tasolle. Kikkailu toimii luonnossa kuvia paremmin, joskin ajatukset harhailevat SsangYong Tivolin suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVärillä on väliäEtupuskurin alaosa ja helmat pyöränkaarineen ovat oletuksena mustia, mutta sport line -paketilla värin voi vaihtaa hopeiseksi. Koeajoauton valkoiseen väriin hienoa kontrastia tuova tumman harmaa kuuluu design-pakettiin, jota ei valitettavasti saa Suomessa.Värikikkailua voi harrastaa myös C-pilarissa. Oletuksena korinvärisen paneelin värin voi vaihtaa hopeanharmaaksi, tummanharmaaksi, mattapintaiseksi titaaninharmaaksi tai valkoiseksi. Paneelin ja ulkovärin yhdistelmä vaikuttaa suuresti Q2:n ulkoasuun, joten Audia tilatessa vaihtoehtoja kannattaa harkita tarkasti.Värivaloa harmauteenEtuistuimilla Q2 tuntuu huomattavan Audilta, erityisesti A1:n ja A3:n yhdistelmältä. Tyypillistä saksalaista harmautta voi häiritä erilaisin värilistoin. Listojen läpi hohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta, joka levinnee nopeasti muihinkin autoihin.Kalleimmista Audeista poiketen heijastusnäyttö on toteutettu lasilevyllä, joka nousee mittariston päälle. Täysin käyttökelpoinen ratkaisu.Audi A4:stä tuttu virtuaalimittaristo on saatavilla Q2:een. Lisäksi Audi tarjoaa uutta heijastusnäyttöä, joka perustuu esimerkiksi Mazdoista tuttuun lasilevyyn.Q2:n takatilat ovat kokoluokassa kelvot, mutta tavaratilaa löytyy jopa runsaasti. Tipauttamalla kaksiasentoisen välipohjan alemmalle tasolle kontti nielee 405 litraa. Tavaratila laajenee vakiona kahdessa osassa, lisärahalla saa kolmiosaisena kaatuvan selkänojan.Perusmallina parasAudi kehuu uutuuttaan maastokelpoiseksi ja mikroautomaiseksi. Suomeksi se tarkoittaa vakiovarustein etuvetoista autoa, joka selviää reippaastakin kurvailusta kunnialla. Kallistelu ehkäistään tehokkaasti leveällä raidevälillä ja jämäkällä alustalla.Saksalaisten irrotellessa meno ei lähde käsistä. Silti pienet yksityiskohdat piristävät, vaikka muodot ja materiaalit muistuttavatkin muista Audeista.Mukavuutta arvostavien kannattanee pitäytyä kuusitoistatuumaisissa vanteissa ja perusjousituksessa. Urheilualustaa halajaville on pintakovan sporttijousituksen lisäksi tarjolla adaptiivinen iskunvaimennus, jossa nypytykseen tuo helpotusta mukavuustila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoreita jokaiseen tarpeeseenMoottorivalikoima on yksinkertainen: tarjolla ovat 116, 150 ja 190 hevosvoimaiset vaihtoehdot bensiini- ja dieselmoottoreista. Bensiinivoimanlähteet ovat tutut litrainen, 1,4-litrainen ja kaksilitrainen, dieselpuolella perusmoottori on 1.6 TDI ja kaksi tehokkaampaa ovat kaksilitraisia.Pirteästä väristä ja 190 hevosvoimasta huolimatta 2.0 TDI quattro S tronic jätti perusmallia kylmemmäksi.Kaksoiskytkinvaihteisto on saatavilla kaikkien moottorien yhteyteen. Vakiovarusteena se on vain 190 hevosvoimaisissa, jotka ovat myös nelivetoisia. Quattro on valittavissa myös 150 hevosvoimaiseen dieseliin, ja lähitulevaisuudessa myös 1,4-litraisen manuaalivaihteisen yhteyteen.Koristelistojen läpihohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta.Kaksilitraisten moottoreiden yhteydessä tarjottava s tronic -kaksoiskytkinvaihteisto on täysin uusi. Vaihteisto käyttää märkiä eli öljykylvyssä olevia kytkimiä. 190-hevosvoimaisella dieselillä ajetun lyhyen kokeilun perusteella uutuusvaihteisto kaipaa vielä hiomista: ryömiminen ylämäkeen tahmaa ja rivakoita liikkeellelähtöjä rasittaa viive.Audi Q2:n hintoja tai tarkkoja teknisiä tietoja ei ole toistaiseksi julkaistu, joten huippumallien lisähinta on vielä arvoitus. Ensikoeajolla 116-hevosvoimainen Q2 1.0 TFSI tuntuu aivan riittävältä, joten lisähevosilta säästyneitä euroja kannattaakin sijoittaa Audin parhaaseen puoleen: tyylikkyyden räätälöintiin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q2 1.0 TFSI Moottori 999 cm³ 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Mitat pituus 4190 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen