23.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 Sportback – luiskaperä muotitietoisille, mutta mitä se tarjoaa kilpailijoihinsa verrattuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 Sportback ei enää herätä kummastelua, luiskaperä vaan on nyt kuuminta hottia. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, alusta, kuskin paikka, viimeistely. Huonoa: kulutus, melutaso, perusvarustelu. Audi Q3 Sportback on nykytrendin mukainen katumaasturin ja coupén fuusio. Ikkunoiden alareunasta alaspäin kori levikkeineen on kuin maasturista ja katto puolestaan kuin viisiovisesta urheiluautosta. Q3:n tapauksessa myös ovipeltien pokkaukset on pistetty uusiksi etu- ja takapuskurien lisäksi. Muutoksien määrällä olisi voinut myöntää omankin mallinumeron, mutta Q4 lienee varattu tulevalle sähkömaasturille.Sisustukseen on valittu helpompi linja, se on liki suoraan perus-Q3:sta. Katon laskeminen muutamalla sentillä tuntuu takana istuvien päälaessa. Yllättäen otsapinta-alan ja ilmanvastuksen väheneminen ei näy suoritusarvoissa: kiihtyvyys ja huippunopeus ovat jopa hitusen huonontuneet, ja kulutuslukema on ennallaan. Kauneus aiheuttaa kärsimystä ja hintalappuun lisäystä kaksi tuhatta euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatua henkivä ohjaamoKuljettajalla ei ole juurikaan valittamista – istuma-asento ja istuimen muotoilu osuvat useimmille kohdalleen. Ristiseläntuen säätö on valitettavasti lisävaruste. Konttori on tyylikkyydestä huolimatta toiminnoiltaan selkeä, näyttöruutujen grafiikka moitteeton ja valikot nopeita selata.Takaistuimella on sen verran jalkatilaa, että pisimmät voivat istua veltommin paikkaamaan matalampaa pääntilaa. Keskipaikalla ei pitkään viihdy. Takaistuimessa on pituussäätö ja selkänojan kallistussäätö, joten tavaratilaa voi muuntaa helposti erilaisiin tarpeisiin. Sutjakammasta muodosta huolimatta Sportbackin moottorit ovat ainakin näin alkuun samat kuin perusmallissa. Tehoskaala 150–190 hevosvoimaa riittää vaivattoman ripeään liikkumiseen, vaikka Q3 on kokoisekseen painava. Ajossa ollut nelivetoinen kaksilitrainen diesel heilauttaa vaa’an lukeman liki 1 800 kiloon. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa uskomattoman nopeasti, mutta empii suotta vaihtoon ryhtymistä. Urheilusuorituksiin pitää odottaa loppuvuodesta saapuvaa viisisylinteristä RS Q3:a.Tarkka tuntuma tiehenProgressiivinen ohjaus on keveydestään huolimatta tunnokas ja palauttaa sopivasti. Pysäköintiavustimet tulevat tarpeeseen, sillä takakulmien arviointi on haasteellista ja kääntösäde melkoinen.Audin alusta on onnistunut kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Napakka jousitus päästää läpi sopivasti tietoa tien kunnosta säilyttäen matkanteon mukavana.Eniten matkaajia kiusaa melutaso, pienillä nopeuksilla dieselin karkea käynti ja vauhdin kasvaessa 19-tuumaisten pyörien rengasmelu. Tämä moottori ei muutenkaan putsaa dieselin mainetta, naftaa kului maantievoittoisessa koeajossakin yli seitsemän litraa satasella. Jostain syystä kevythybriditekniikan saa vain etuvetoisen 1,5-bensiinimoottorin yhteyteen.Q3 Sportbackin kanssa tyylitietoisista asiakkaista riittää kilpailijoita. Ajamisesta nautiskeleva saattaa kallistua BMW X2:n puoleen, kun taas matkanteon mukavuutta ja äänettömyyttä arvostavan kannattaa tsekata Range Rover Evoque. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q3 Sportback Business S line 40 TDI Quattro S tronic Hinta alkaen 48 845 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 617 € Moottori Bensiinimoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1567 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa