23.5.2020

Koeajo: Audi Q3 Sportback – luiskaperä muotitietoisille, mutta mitä se tarjoaa kilpailijoihinsa verrattuna?

Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback ei enää herätä kummastelua, luiskaperä vaan on nyt kuuminta hottia. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, alusta, kuskin paikka, viimeistely. Huonoa: kulutus, melutaso, perusvarustelu.

Audi Q3 Sportback on nykytrendin mukainen katumaasturin ja coupén fuusio. Ikkunoiden alareunasta alaspäin kori levikkeineen on kuin maasturista ja katto puolestaan kuin viisiovisesta urheiluautosta. Q3:n tapauksessa myös ovipeltien pokkaukset on pistetty uusiksi etu- ja takapuskurien lisäksi. Muutoksien määrällä olisi voinut myöntää omankin mallinumeron, mutta Q4 lienee varattu tulevalle sähkömaasturille.

Sisustukseen on valittu helpompi linja, se on liki suoraan perus-Q3:sta. Katon laskeminen muutamalla sentillä tuntuu takana istuvien päälaessa. Yllättäen otsapinta-alan ja ilmanvastuksen väheneminen ei näy suoritusarvoissa: kiihtyvyys ja huippunopeus ovat jopa hitusen huonontuneet, ja kulutuslukema on ennallaan. Kauneus aiheuttaa kärsimystä ja hintalappuun lisäystä kaksi tuhatta euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laatua henkivä ohjaamo

Kuljettajalla ei ole juurikaan valittamista – istuma-asento ja istuimen muotoilu osuvat useimmille kohdalleen. Ristiseläntuen säätö on valitettavasti lisävaruste. Konttori on tyylikkyydestä huolimatta toiminnoiltaan selkeä, näyttöruutujen grafiikka moitteeton ja valikot nopeita selata.

Takaistuimella on sen verran jalkatilaa, että pisimmät voivat istua veltommin paikkaamaan matalampaa pääntilaa. Keskipaikalla ei pitkään viihdy. Takaistuimessa on pituussäätö ja selkänojan kallistussäätö, joten tavaratilaa voi muuntaa helposti erilaisiin tarpeisiin.

Sutjakammasta muodosta huolimatta Sportbackin moottorit ovat ainakin näin alkuun samat kuin perusmallissa. Tehoskaala 150–190 hevosvoimaa riittää vaivattoman ripeään liikkumiseen, vaikka Q3 on kokoisekseen painava. Ajossa ollut nelivetoinen kaksilitrainen diesel heilauttaa vaa’an lukeman liki 1 800 kiloon. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa uskomattoman nopeasti, mutta empii suotta vaihtoon ryhtymistä. Urheilusuorituksiin pitää odottaa loppuvuodesta saapuvaa viisisylinteristä RS Q3:a.

Tarkka tuntuma tiehen

Progressiivinen ohjaus on keveydestään huolimatta tunnokas ja palauttaa sopivasti. Pysäköintiavustimet tulevat tarpeeseen, sillä takakulmien arviointi on haasteellista ja kääntösäde melkoinen.

Audin alusta on onnistunut kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Napakka jousitus päästää läpi sopivasti tietoa tien kunnosta säilyttäen matkanteon mukavana.

Audi Q3 Sportback

Eniten matkaajia kiusaa melutaso, pienillä nopeuksilla dieselin karkea käynti ja vauhdin kasvaessa 19-tuumaisten pyörien rengasmelu. Tämä moottori ei muutenkaan putsaa dieselin mainetta, naftaa kului maantievoittoisessa koeajossakin yli seitsemän litraa satasella. Jostain syystä kevythybriditekniikan saa vain etuvetoisen 1,5-bensiinimoottorin yhteyteen.

Q3 Sportbackin kanssa tyylitietoisista asiakkaista riittää kilpailijoita. Ajamisesta nautiskeleva saattaa kallistua BMW X2:n puoleen, kun taas matkanteon mukavuutta ja äänettömyyttä arvostavan kannattaa tsekata Range Rover Evoque.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Audi Q3 Sportback Business S line 40 TDI Quattro S tronic

Hinta alkaen

48 845 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

72 617 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto

Teho

140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1900–3300 r/min)

Vääntö

400 Nm (1900–3300 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,3 s

Huippunopeus

217 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,4 (yhd.)

CO2-päästöt

194 g/km

Mitat

pituus 4500 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1567 mm, akseliväli 2680 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat