11.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q5 50 TFSIe – vakuuttava, mutta vanhahtava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 alkaa väistämättä olla malli-ikänsä ehtoopuolella, mutta kyseessä on edelleen eheä kokonaisuus. Ladattavana hybridinä se heittää hyvän haasteen kilpakumppaneille. Hyvää mukavuus, tilat. Huonoa vaihteenvaihdot sähköllä ajettaessa. Nykyinen toisen sukupolven Audi Q5 esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2016. Vuonna 2021 nähtiin perinteinen facelift ja hieman tämän jälkeen mallistoa täydennettiin viistetyllä katolla varustetulla Sportback-versiolla. Vaikka mallistoa on piristetty ja laajennettu lähiaikoina, alkaa Q5 olla nykymaailmassa yksinkertaisuudessaan vanhahtava.Reilun vuoden takaisessa päivityksessä auto sai kevyesti uutta ilmettä niin ulos kuin sisälle. Puskurit ja valot saivat uuden raikkaamman ilmeen ja sisällä siirryttiin pykälän verran tuoreempaan Audin muissa malleissa käyttämään multimediajärjestelmään. Merkittävä muutos tässä käytettävyyden osalta oli keskikonsolin pyöritettävästä rullasta luopuminen.Audi Q5 on aina tarjonnut kiitettävät sisätilat, ja siitä se saa edelleen kehuja. Kuljettajalla on hyvät säätövarat, takapenkki tarjoaa riittävästi tilaa, hyvän istuma-asennon ja vieläpä säätömahdollisuuksia. Tavaratilan lattia on hybridiversioissa kiinteää mallia, eli välipohjan alapuolista tilaa ei ole käytettävissä polttomoottorisisarien tapaan. Tämä on harmillista, sillä latauskaapeleita ei saa mihinkään piiloon ja Audin niille tarjoama kassi on varsin massiivisen kokoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybriditekniikka ajan tasallaHieman ennen kasvojenkohotusta vuonna 2020 Audi Q5 sai ensimmäisen kerran lataushybriditekniikkaa sisäänsä. Merkin muista ladattavista malleista tuttuun tapaan sähkömoottori sijoitettiin moottorin ja vaihteiston väliin ja Q5:n tapauksessa auto on myös sähköllä ajettaessa kykenevä vetämään kaikilla neljällä pyörällä. Akusto onnistuttiin paketoimaan sinänsä fiksusti, että ainoa kompromissi on jo mainitut tavaratilan välipohjan alapuolisen tilan puuttuminen. Esimerkiksi muutamalla saksalaisella kilpakumppanilla lattiaan tulee selkeä korotus ladattavissa malleissa.Alkuvaiheessa Q5 oli tarjolla nyt koeajettua versiota tehokkaampana 55 TFSIe -mallina. Erona nyt ajossa olevaan ja faceliftin jälkeen esiteltyyn on sähkömoottorin rajoitettu teho. Tällä hetkellä hintaeroa 68 hevosvoimalle kertyy noin 4 000 euroa, mutta koska tehokkaampi versio on saatavilla vain kattavammilla varusteilla, on ero hinnaston aloittavissa lukemissa 13 000 euroa. Ei liene epäselvää, kumpi tehoversio on Suomessa suositumpi.Kun mallistoa täydennettiin kesymmällä tehoversiolla, päivitettiin myös akkua enemmän kapasiteettia tarjoavaan versioon. Nyt Q5:n lataushybridin akun käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi kirjataan 14,4 kWh, mikä edustaa edelleen hyvin tätä päivää. Keskikokoista katumaasturi pystyy liikuttamaan kesäisissä olosuhteissa tällä energiamäärällä hyvin lähelle WLTP-lukujen mukaisesti noin 60 kilometriä, mikä on useimpien autoilijoiden päivittäiseen liikkumiseen riittävä matka. Sähköistä ajamista helpottaa myös järkevän asiointilatauksen mahdollistava 7,2 kW:n OBC-laturi, jonka turvin akku täyttyy reilussa kahdessa tunnissa.Ladattavien hybridien kohdalla käytännössä poikkeuksetta saavutetaan paras taloudellisuus kuljettajan itse päättäessä, milloin sähköä käytetään. Tähän Audi tarjoaa selkeät neljä vaihtoehtoa. Jos akussa on virtaa, auto käynnistyy ja etenee EV-tilassa. Auto Hybrid -asetus puolestaan hyödyntää muun muassa navigaatiotietoa sähkön järkevimpään mahdolliseen käyttöön. Näiden asetusten lisäksi kuljettaja voi säästää sähköä esimerkiksi tulevaa taajama-ajoa varten Battery Hold -asetuksella, tai halutessaan ladata akkua polttomoottorilla Battery Charge -asetuksella. Sähköominaisuuksiin tutustumisen jälkeen kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy auton miellyttävän mukavaan etenemiseen. Alusta hoitaa tehtävänsä hienostuneesti ja ajettavuutta leimaa vaivattomuus. Pienen kauneusvirheen kokonaisuuteen tuo varsin selvästi havaittavat vaihdot pelkällä sähköllä ajettaessa.Iästään huolimatta Audi Q5 50 TFSIe on erittäin tasapainoinen ja laadukas paketti. Se tarjoaa tilaa ja mukavuutta, mutta toisaalta hinta karkaa varsin korkeaksi, jos autoa alkaa varustelemaan paremmin.Teksti ja kuvat Moottori Audi Q5 SUV 50 TFSIe quattro Hinta alkaen 61 987 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 984 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 195 kW (265 hv), 5 250–6 500 r/min Vääntö 370 Nm (1 600-4 500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600-4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,9 kWh, käytettävä 14,4 kWh Toimintamatka 62 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 220 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4 682 mm, leveys 1 893 mm, korkeus 1 662 mm, akseliväli 2 819 mm Tavaratila: 465-1 405 l Omamassa: 2 150 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja