24.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q7 50 TDI MHEV – Korkeatasoista ja kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q7 on entistä modernimpi, mutta tiettyjä varusteita kannattaa harkita. Hyvää: Tilat, äänieristys, moottorin toiminta tasakuormalla. Huonoa: Urheilujousitus epämukava, moottorin viivyttelyt kiihdytyksissä. Harvoin niinkin onnistunut auto kuin toisen sukupolven Audi Q7 saa yhtä kattavaa mallipäivitystä: uudistuksessa katumaasturista remontoitiin keula, perä ja sisusta, sekä uudistettiin runsaasti tekniikkaa.Audi ehti julkaista uudistetun Q7:n jo viime vuoden kesällä, mutta kotimaan koeajoon se saatiin vasta tänä vuonna. Koeajoversio edustaa kahdesta dieselversiosta tehokkaampaa: 50 TDI on audiksi 286-hevosvoimainen (210 kW) 3-litrainen V6. Sen rinnalla myydään saman moottorin 231-hevosvoimaista (170 kW) painosta tunnuksella 45 TDI.Suomen tuontiohjelman ainoa bensiiniversio on 3-litraisen V6:n liikuttama TFSI e -lataushybridi, jota saa myös kahdella teholukemalla: 55 TFSI e (381 hv) ja 60 TFSI e (456 hv). Valitettavasti aiemmin saatavilla ollut ladattava dieselhybrid on hukkunut kasvojenkohotuksen tiimellyksessä. Lisää Audin TFSI e -lataushybrideistä voit lukea täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvin kevyt hybridiKummankin dieselmoottorin parina oleva 48-voltin kevythybriditekniikka tarjoaa laihaa lohtua: hihnakäyttöinen käynnistinmoottori-generaattori voi moottorijarrutuksissa ladata akkua 8 kilowatin teholla. Lisävoimaa se ei tarjoa.Pieni sähköboosti olisi paikallaan, sillä myös Audi Q7 kärsii Volkswagen Groupin dieseleitä vaivaavasta empimisestä: liikkeellelähdössä tai rullauksesta kiihdytykseen siirtyessä moottori empii tuskastuttavan kauan. Malttamaton kuljettaja ojentaa kaasujalkaa, joten lopulta moottorin herättyä kookas maasturi ryntää vauhdilla eteenpäin. Kyse on päästösyistä, mutta BMW ja Mercedes-Benz ovat osanneet ratkaista haasteet paljon paremmin.Audi Q7:n häpeilemättömän maskin rikkoo aktiivisten ajoavustinten anturit: olisiko näitä voinut häivyttää nätimmin rakenteisiin?Muuten moottori on hieno: täyskaasulla Q7 kiitää vaivattomasti ja äänimaailmakin on sopivan pehmeän rouhea, pintakaasulla dieselprosessin toiminta jää kuuloaistin ulkopuolelle.Täysin uusi sisustaAudi Q7:n sisustamuutokset keskittyvät uuden kosketusnäyttöisen käyttöjärjestelmän ympärille. Entisen pyöritettävän rullan tilalla on kaksi kosketusnäyttöä suurien lajitoverien tapaan. Helposti naarmuuntuva ja sormenjälkiä rakastava kiiltomusta pinta levittäytyy ympäri ohjaamoa. Jos materiaalin pitää puhtaana, on ohjaamo tyylikkään pelkistetty paikka matkata. Materiaalit ja viimeistely ovat korkeatasoisia.Audin kosketusnäyttöpohjainen käyttöjärjestelmä toimii hyvin: näytölle piirtyvät elementit ovat sen verta suuria, ettei niihin tarvitse liikaa tähdätä ajon aikakaan. Päänäytön alle jatkettu kakkosnäyttö sisältää ilmastoinnin kaltaisia toissijaisia hallintalaitteita ja se tarjoaa piirtotason esimerkiksi osoitteiden syöttöön. Toteutus on toimiva, mutta se ryövää runsaasti tilaa pientavaralokeroilta, kuten olemme aiemminkin järjestelmää käyttävien Audien kanssa toteamaan.Urheilullinen, koska epämukava?Aiemmat kokemukset Audi Q7:sta ovat olleet pääosin mukavuuspainotteisia versioista. Koeajoauto ei sellaista edustanut: S line -version urheilullistettu ilmajousitus ja 21-tuumaiset alumiinivanteet tekivät autosta vähän täristävän. Hiekkateiden kuopissa alusta kolahteli rauhallisessa vauhdissa jo siihen malliin, että autoa meinasi käydä sääliksi. Ei kyse toki maastoautosta ole, mutta onhan Suomessa hiekkateitä ajettu ennenkin Audilla menestyksekkäästi. Toivottavasti vakiojousitus on mukavampi.Lisävarusteinen nelipyöräohjaus tekee koeajoautosta kokoistaan ketterämmän tuntuisen. Järjestelmän toteutus tuntui hiotummalta, kuin aiemmin esimerkiksi A7:n kanssa koimme.Nyt auton voi myös varustaa aktiivisella kallistuksenvaimennuksella, joka aiemmin oli SQ7-urheiluversion yksinoikeus. Tämän ja nelipyöräohjauksen yhdistävä paketti tosin maksaa lähes 8 000 euroa. Muita uusia varusteherkkuja ovat matriisivalot, joissa kaukovalon tehoa parannetaan laserilla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q7 Business S line 50 TDI 210 kW MHEV Quattro Tiptronic Hinta alkaen 109 737 € Koeajetun auton hinta varusteineen 150 454 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv), 3500–4500 r/min Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,7 (yhd.) CO2-päästöt 227 g/km Mitat pituus 5063 mm, leveys 1970 mm, korkeus 1740 mm, akseliväli 2994 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?