24.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 5 – arkeen ja moottoriurheilujuhlaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavuus on vain hämäystä, pinnan alla piilee entistä kyvykkäämpi Audi RS 5. Hyvää Mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa Valeilmanottoaukot lokasuojissa. Ulkonäön aggressiivisuuteen nähden Audi RS 5:n herättämä ensivaikutelma on ristiriitainen: voimaa on hurjasti, mutta muuten auto tuntuu lähes samalta, kuin huomattavasti hillitympi pikkusisar Audi S5.Tavallaan syy ristiriitaisuuteen on positiivinen: matalasta alustasta ja todella niukasta rengasprofiilista huolimatta RS 5 etenee ilahduttavan seesteisesti. Erityisesti mukavuusasetuksilla aktiivinen iskunvaimennus suodattaa suorituskykyluokka huomioiden tienpinnan karheudet ja epätasaisuudet erinomaisesti. Rengasmelukin on leveät (koeajoautossa edessä ja takana 275/30 R20!) pyörät huomioiden maltillinen.Audi RS 5 tuntuu kypsemmältä autolta, kuin lokasuojien valeilmanottoaukoista ja etupuskurin härskeistä ilmanotoista voisi odottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKierroksista turbovoimaanSivistyneestä lähestymistavasta RS-teemaan lupaa myös moottori: edeltäjän huippukireä 4,2-litrainen V8 on vaihtunut kuusisylinteriseen tuplaturbomoottoriin. Poissa on kylmiä väreitä kehittänyt laulanta, tilalla on runsaasti arkiajoa helpottavaa vääntöä. Enää RS 5:ttä ei tarvitse kierrättää yli kuuteen tonniin, jotta V6-dieselit eivät laukkaisi karkuun.2,9-litrainen V6 kehittää edeltäjästä tutut 450 hevosvoimaa, mutta vääntömomentti on kasvanut lähes 40 prosenttia. Nyt tarjolla on 600 newtonmetriä lavealla pyörintänopeusalueella 1500–5000 r/min.Vaihteistopuoli heijasta moottorimuutosta: terävä kaksoiskytkinvaihteisto on vaihtunut ZF:n sulavaan kahdeksanportaiseen automaattiin.Laaja-alaisesti vetävä moottori, mukava vaihteisto ja miellyttävä alusta tekevät RS 5:stä varsin mainion auton päivittäiseen ajamiseen. Tunnelmaa tukee ohjaamo, joka luottaa enemmän perus-A5:n laadukkuuteen kuin RS-lisän hohtoon. RS-urheiluistuimet tarjoavat sopivan yhdistelmän tukea sekä mukavuutta ja lisävarusteisen RS-Design -paketin tuomat Alcantara-somisteet ja punaiset tikkaukset kohottavat tunnelmaa, siinä kaikki.GT vai RS?Ajoittain huomaa miettivänsä auton nimeä: onko auto enemmän mukava GT kuin saksan kielen sanasta Rennsport, moottoriurheilu, juontuva RS?Ei. Vauhdin kasvaessa RS 5 säilyttää perustyylinsä hyvin pitkälle. Kun lisävarusteinen Dynamic Ride Control -alusta lopulta alkaa elää liikaa Comfort-tilassa, palauttaa Dynamic- asetus korin liikkeet rautaiseen hallintaan. Käytös on erittäin neutraalia, ja nelivedon ansiosta auto ampautuu mutkista ulos kiitettävällä tehokkuudella.Valmistaja lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,9 sekuntia. Moottori ei tällä kertaa mitannut autoa, mutta takapuolidynamometri ei epäile väitettä. Luonteeltaan V6 on hieno: reagointi on nopeaa ja vetoalue laaja. Edeltäjän V8:n karismaa se ei kuitenkaan saavuta – jostain syystä Porsche Cayennen ja Panameran keulalla sama moottori ääntelee sielukkaammin.Kehuja jokaiselle renkaalleAudi RS 5 vakuuttaa nopeasti yhdistelmällä jokapäiväiseen ajoon sopivaa mukavuutta ja todellista kyvykkyyttä suorituskykyisemmässä ajossa.Se tuntuu erinomaiselta autolta, mutta pakettiin kiehtovuutta tuovaa vaikeasti määriteltävää ”sitä jotakin” saa etsiä hetken. Toisin kuin osassa nopeita hieman steriileiksi jääviä Audeja, RS 5:ssä etsintä palkitaan. RS 5 kohoaa uudelle tasolle, kun autolla lähestyy rajoja. Kun Audin taittaa rohkeasti jarrulla sisään mutkaan, saa upea balanssi auton kääntymään lievästi yliohjaten. Kaasun voi avata varhain, jolloin takapyörien välistä voimanjakoa ohjaava urheilutasauspyörästö siirtää enemmän vetoa ulkokurvin pyörälle, ja RS 5 valuu mutkan läpi vienossa nelipyöräluisussa.Mukava, vaivaton, nopea ja leikkisä. Siinä riittää kehuja jokaista Audin rengasta kohti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 5 Coupé Hinta alkaen 142 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 179 232 € Moottori Bensiinimoottori 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 5700–6700 r/min Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4723 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1360 mm, akseliväli 2766 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous