24.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 5 – arkeen ja moottoriurheilujuhlaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavuus on vain hämäystä, pinnan alla piilee entistä kyvykkäämpi Audi RS 5. Hyvää Mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa Valeilmanottoaukot lokasuojissa. Ulkonäön aggressiivisuuteen nähden Audi RS 5:n herättämä ensivaikutelma on ristiriitainen: voimaa on hurjasti, mutta muuten auto tuntuu lähes samalta, kuin huomattavasti hillitympi pikkusisar Audi S5.Tavallaan syy ristiriitaisuuteen on positiivinen: matalasta alustasta ja todella niukasta rengasprofiilista huolimatta RS 5 etenee ilahduttavan seesteisesti. Erityisesti mukavuusasetuksilla aktiivinen iskunvaimennus suodattaa suorituskykyluokka huomioiden tienpinnan karheudet ja epätasaisuudet erinomaisesti. Rengasmelukin on leveät (koeajoautossa edessä ja takana 275/30 R20!) pyörät huomioiden maltillinen.Audi RS 5 tuntuu kypsemmältä autolta, kuin lokasuojien valeilmanottoaukoista ja etupuskurin härskeistä ilmanotoista voisi odottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKierroksista turbovoimaanSivistyneestä lähestymistavasta RS-teemaan lupaa myös moottori: edeltäjän huippukireä 4,2-litrainen V8 on vaihtunut kuusisylinteriseen tuplaturbomoottoriin. Poissa on kylmiä väreitä kehittänyt laulanta, tilalla on runsaasti arkiajoa helpottavaa vääntöä. Enää RS 5:ttä ei tarvitse kierrättää yli kuuteen tonniin, jotta V6-dieselit eivät laukkaisi karkuun.2,9-litrainen V6 kehittää edeltäjästä tutut 450 hevosvoimaa, mutta vääntömomentti on kasvanut lähes 40 prosenttia. Nyt tarjolla on 600 newtonmetriä lavealla pyörintänopeusalueella 1500–5000 r/min.Vaihteistopuoli heijasta moottorimuutosta: terävä kaksoiskytkinvaihteisto on vaihtunut ZF:n sulavaan kahdeksanportaiseen automaattiin.Laaja-alaisesti vetävä moottori, mukava vaihteisto ja miellyttävä alusta tekevät RS 5:stä varsin mainion auton päivittäiseen ajamiseen. Tunnelmaa tukee ohjaamo, joka luottaa enemmän perus-A5:n laadukkuuteen kuin RS-lisän hohtoon. RS-urheiluistuimet tarjoavat sopivan yhdistelmän tukea sekä mukavuutta ja lisävarusteisen RS-Design -paketin tuomat Alcantara-somisteet ja punaiset tikkaukset kohottavat tunnelmaa, siinä kaikki.GT vai RS?Ajoittain huomaa miettivänsä auton nimeä: onko auto enemmän mukava GT kuin saksan kielen sanasta Rennsport, moottoriurheilu, juontuva RS?Ei. Vauhdin kasvaessa RS 5 säilyttää perustyylinsä hyvin pitkälle. Kun lisävarusteinen Dynamic Ride Control -alusta lopulta alkaa elää liikaa Comfort-tilassa, palauttaa Dynamic- asetus korin liikkeet rautaiseen hallintaan. Käytös on erittäin neutraalia, ja nelivedon ansiosta auto ampautuu mutkista ulos kiitettävällä tehokkuudella.Valmistaja lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,9 sekuntia. Moottori ei tällä kertaa mitannut autoa, mutta takapuolidynamometri ei epäile väitettä. Luonteeltaan V6 on hieno: reagointi on nopeaa ja vetoalue laaja. Edeltäjän V8:n karismaa se ei kuitenkaan saavuta – jostain syystä Porsche Cayennen ja Panameran keulalla sama moottori ääntelee sielukkaammin.Kehuja jokaiselle renkaalleAudi RS 5 vakuuttaa nopeasti yhdistelmällä jokapäiväiseen ajoon sopivaa mukavuutta ja todellista kyvykkyyttä suorituskykyisemmässä ajossa.Se tuntuu erinomaiselta autolta, mutta pakettiin kiehtovuutta tuovaa vaikeasti määriteltävää ”sitä jotakin” saa etsiä hetken. Toisin kuin osassa nopeita hieman steriileiksi jääviä Audeja, RS 5:ssä etsintä palkitaan. RS 5 kohoaa uudelle tasolle, kun autolla lähestyy rajoja. Kun Audin taittaa rohkeasti jarrulla sisään mutkaan, saa upea balanssi auton kääntymään lievästi yliohjaten. Kaasun voi avata varhain, jolloin takapyörien välistä voimanjakoa ohjaava urheilutasauspyörästö siirtää enemmän vetoa ulkokurvin pyörälle, ja RS 5 valuu mutkan läpi vienossa nelipyöräluisussa.Mukava, vaivaton, nopea ja leikkisä. Siinä riittää kehuja jokaista Audin rengasta kohti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 5 Coupé Hinta alkaen 142 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 179 232 € Moottori Bensiinimoottori 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 5700–6700 r/min Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4723 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1360 mm, akseliväli 2766 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa