24.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 5 – arkeen ja moottoriurheilujuhlaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavuus on vain hämäystä, pinnan alla piilee entistä kyvykkäämpi Audi RS 5. Hyvää Mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa Valeilmanottoaukot lokasuojissa. Ulkonäön aggressiivisuuteen nähden Audi RS 5:n herättämä ensivaikutelma on ristiriitainen: voimaa on hurjasti, mutta muuten auto tuntuu lähes samalta, kuin huomattavasti hillitympi pikkusisar Audi S5.Tavallaan syy ristiriitaisuuteen on positiivinen: matalasta alustasta ja todella niukasta rengasprofiilista huolimatta RS 5 etenee ilahduttavan seesteisesti. Erityisesti mukavuusasetuksilla aktiivinen iskunvaimennus suodattaa suorituskykyluokka huomioiden tienpinnan karheudet ja epätasaisuudet erinomaisesti. Rengasmelukin on leveät (koeajoautossa edessä ja takana 275/30 R20!) pyörät huomioiden maltillinen.Audi RS 5 tuntuu kypsemmältä autolta, kuin lokasuojien valeilmanottoaukoista ja etupuskurin härskeistä ilmanotoista voisi odottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKierroksista turbovoimaanSivistyneestä lähestymistavasta RS-teemaan lupaa myös moottori: edeltäjän huippukireä 4,2-litrainen V8 on vaihtunut kuusisylinteriseen tuplaturbomoottoriin. Poissa on kylmiä väreitä kehittänyt laulanta, tilalla on runsaasti arkiajoa helpottavaa vääntöä. Enää RS 5:ttä ei tarvitse kierrättää yli kuuteen tonniin, jotta V6-dieselit eivät laukkaisi karkuun.2,9-litrainen V6 kehittää edeltäjästä tutut 450 hevosvoimaa, mutta vääntömomentti on kasvanut lähes 40 prosenttia. Nyt tarjolla on 600 newtonmetriä lavealla pyörintänopeusalueella 1500–5000 r/min.Vaihteistopuoli heijasta moottorimuutosta: terävä kaksoiskytkinvaihteisto on vaihtunut ZF:n sulavaan kahdeksanportaiseen automaattiin.Laaja-alaisesti vetävä moottori, mukava vaihteisto ja miellyttävä alusta tekevät RS 5:stä varsin mainion auton päivittäiseen ajamiseen. Tunnelmaa tukee ohjaamo, joka luottaa enemmän perus-A5:n laadukkuuteen kuin RS-lisän hohtoon. RS-urheiluistuimet tarjoavat sopivan yhdistelmän tukea sekä mukavuutta ja lisävarusteisen RS-Design -paketin tuomat Alcantara-somisteet ja punaiset tikkaukset kohottavat tunnelmaa, siinä kaikki.GT vai RS?Ajoittain huomaa miettivänsä auton nimeä: onko auto enemmän mukava GT kuin saksan kielen sanasta Rennsport, moottoriurheilu, juontuva RS?Ei. Vauhdin kasvaessa RS 5 säilyttää perustyylinsä hyvin pitkälle. Kun lisävarusteinen Dynamic Ride Control -alusta lopulta alkaa elää liikaa Comfort-tilassa, palauttaa Dynamic- asetus korin liikkeet rautaiseen hallintaan. Käytös on erittäin neutraalia, ja nelivedon ansiosta auto ampautuu mutkista ulos kiitettävällä tehokkuudella.Valmistaja lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 3,9 sekuntia. Moottori ei tällä kertaa mitannut autoa, mutta takapuolidynamometri ei epäile väitettä. Luonteeltaan V6 on hieno: reagointi on nopeaa ja vetoalue laaja. Edeltäjän V8:n karismaa se ei kuitenkaan saavuta – jostain syystä Porsche Cayennen ja Panameran keulalla sama moottori ääntelee sielukkaammin.Kehuja jokaiselle renkaalleAudi RS 5 vakuuttaa nopeasti yhdistelmällä jokapäiväiseen ajoon sopivaa mukavuutta ja todellista kyvykkyyttä suorituskykyisemmässä ajossa.Se tuntuu erinomaiselta autolta, mutta pakettiin kiehtovuutta tuovaa vaikeasti määriteltävää ”sitä jotakin” saa etsiä hetken. Toisin kuin osassa nopeita hieman steriileiksi jääviä Audeja, RS 5:ssä etsintä palkitaan. RS 5 kohoaa uudelle tasolle, kun autolla lähestyy rajoja. Kun Audin taittaa rohkeasti jarrulla sisään mutkaan, saa upea balanssi auton kääntymään lievästi yliohjaten. Kaasun voi avata varhain, jolloin takapyörien välistä voimanjakoa ohjaava urheilutasauspyörästö siirtää enemmän vetoa ulkokurvin pyörälle, ja RS 5 valuu mutkan läpi vienossa nelipyöräluisussa.Mukava, vaivaton, nopea ja leikkisä. Siinä riittää kehuja jokaista Audin rengasta kohti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 5 Coupé Hinta alkaen 142 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 179 232 € Moottori Bensiinimoottori 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 5700–6700 r/min Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 600 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4723 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1360 mm, akseliväli 2766 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster