17.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 1-sarja – etuvedon ehdoilla ja edellytyksillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 1-sarja on nyt etuvetoinen perheauto muiden joukossa. Hyvää: vaivattomuus, iDrive, ajettavuus (M135i xDrive). Huonoa: Ei erotu enää joukosta, kuutoskoneen kaipuu (M135i xDrive). Teräskori, MacPherson-joustintuet, poikittaismoottori, etuveto. Uusi BMW 1-sarja on reseptiltään enemmän arkea kuin juhlaa. Kahden edellissukupolven takavetoperusta ja pitkittäismoottori muodostivat tilankäytöllisesti epätehokkaan rakenteen, mutta se loi pikkubemarille erityisen aseman markkinoilla. Menestystäkin tuli: kumpaakin sukupolvea myytiin yli miljoona kappaletta.BMW 118dKilpailijat valitsivat tavanomaisemman tien. Audi A3 aloitti heti pystyperäisenä perheautona, ja myös Mercedes-Benz taipui samaan aloitettuaan ensin radikaalilla, mutta puutteellisella A-sarjan tila-autolla.Lopulta nöyrtyi myös BMW. Yhtiön mukaan asiakkaat eivät välittäneet takavedosta: jo vuonna 2010 kerrottiin, että 80 prosenttia asiakkaista luuli autoa etuvetoiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja säästöäYhdeksän vuotta myöhemmin tuo luulo muuttui todeksi: kolmannen sukupolven 1-sarja saapuu poikittaismoottorilla, ja perusmallit ovat etuvetoisia. Taustalla on tehokkaampi tilankäyttö ja tarve tehostaa Minien sekä BMW:n pikkumaasturien ja tila-autojen perusrakenteen käyttöä. Etuveto on halvempi – siksi se on tavallisempi ja yleisempi.BMW M135i xDriveRakennemuutos näkyy olemuksessa: keula on lyhyempi, tuulilasi lähempänä etuakselia ja muoto kokonaisuudessaan pulleampi. Munuaisista merkin tunnistaa yhä. Varsinaiset mitat eivät ole muuttuneet edeltäjästä senttejä enempää. Akseliväli on lyhentynyt kaksi senttiä, mutta moottori vapauttaa tilaa olemalla enemmän akselin päällä kuin takana. Mikään tilaihme ykkössarja ei silti vieläkään ole.Laaja mallistoJulkaisumallisto kattaa dieselit 116d (116 hv), 118d (150 hv), 120d xDrive (190 hv) sekä bensiinimoottorit 118i (140 hv) ja M135i xDrive (306 hv).Ensikoeajolla Münchenin ympäristössä pääsimme ajamaan sporttivarusteltua 118d:tä ja tehomalli M135i:tä.BMW 118dBMW 118d tuntuu kaikkiaan saksalaiselta perheautolta: ajoasento on mainio, alusta jämäkkä ja ajettavuus kaikin puolin asiallisen kyvykästä. Lyhyellä lenkillä moottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston toiminta vaikuttaa lupaavalta. Kilpailijoista BMW erottuu mainiolla iDrive-tietoviihdejärjestelmällä, ja autoon saa isommista malleista tutun – ja yhä varsin tyylittömän – digitaalimittaristonkin. Tehokkain nelisylinterinenBMW M135i xDriven nimi taas asettaa odotukset korkealle, ja ainakin ensivaikutelma lunastaa lupaukset. Sporttimallin ohjaus on huomattavasti 118d:n vastaavaa kirkkaampi, erityisesti keskialue erottuu edukseen. Nelisylinterisen moottoriääni on tummaa murinaa, ja mahdollinen kaiutinsoundi sulautuu kokonaisuuteen hienosti.BMW M135i xDriveJämäkkä alusta vaikuttaa lupaalta töyssyisemmälläkin tiellä. Valitettavasti ruuhkaisia pikkukyliä poimuillut koeajoreitti ja aikataulu eivät mahdollistaneet auton kaarrekyvyn tarkastelua, saati tutkia nelivetoa täydentävän Torsen-etutasauspyörästön vaikutusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW?Entä se etuveto? Ei se tee 1-sarjasta huonompaa autoa. Miten voisikaan, käyttäähän samaa rakennetta esimerkiksi ylistetty ja ostettu Volkswagen Golf. Toisaalta muutos tuo 1-sarjan lähemmäksi juuri Golfia, miksei myös Ford Focusta tai Kia Ceediä. Ehkä osa asiakkaista (epäilemättä talvimaiden ulkopuolella) eivät osanneet analysoida vetotapaa, mutta kenties he silti nauttivat takavetoperustan vivahteista ajettavuudessa.Ehkä tavallistumista pohtii BMW:n kohdalla monia muita merkkejä enemmän ja ankaramminkin, yhtiön pitkän ja kunniakkaan historian tähden. Haluttu brändi myy, mutta sen haluttavuuden pohjana olleet tekniset ratkaisut ovat jääneet historiaan. Kun jäljellä on vain muotoilu ja merkille ominainen hienosäätö, on lopputuloksesta vaikea tehdä kovatasoisista kilpailijoista erottuvaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 118d A Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 2500–4000 r/min Vääntö 350 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4319 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa