26.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e – perusvarma toinen sukupolvi panostaa akkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 330e siirtyy toiseen sukupolveen perusvarmalla suorituksella. Hyvää: voimalinjan toiminta, taloudellinen bensiinimoottori, saatavilla farmari- ja nelivetoversiot. Huonoa: hidas lataus, pieni polttoainesäiliö. BMW 330e, eli 3-sarjan ladattava hybridiversio, on siirtynyt jo toiseen sukupolveen. Uudistusresepti on toteutettu ajan hengen mukaisesti panostamalla erityisesti sähköajoon. Valmistaja kehuukin sähköisen toimintamatkan kasvaneen peräti 50 prosentilla, nyt tehtaan mukaan polttomoottoritta liikutaan enimmillään jopa 66 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulavaa sähköajoaValmistajan ilmoitus on vanhentuneeseen NEDC-mittaussykliin perustuva, mutta 5,5 celsiusasteen kevätsäässäkin pääsimme pääkaupunkiseudun kehäteitä pitkin 43 kilometriä sähköllä. Keskinopeus mittauksessa oli 73 kilometriä tunnissa, mikä lienee varsin lähellä sulakan 3-sarjan optiminopeutta. Kaupungissa ja moottoritiellä matka lienee lyhyempi, mutta lämpimämpänä taas sähkömatka voi olla pidempikin.Sähköajo sujuu BMW:llä vaivatta. Moottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston väliin asennettu 83 kilowattinen (113 hv) sähkömoottori liikuttaa autoa sähäkästi, eikä tahattomasta polttomoottorin käynnistymisestä tarvitse kärsiä.BMW ja XtraBoostHybriditilassa sähkömoottorin lisäksi autoa liikuttaa BMW:n tuttu 2-litrainen rivinelonen, joka kehittää tässä sovelluksessa 135 kilowattia (184 hv). Järjestelmän yhteisteho yltää 10 sekunniksi 215 kilowattiin (292 hv), mikäli ajoasetus on Sportilla – BMW-kiellä puhutaan XtraBoostista. Normaalitilassa 330e liikkuu 185 kilowatin 252 hv) turvin. Toisin sanoen suorituskyky on vähintään riittävä, ja sähkömoottorin ansiosta voimalinja myös reagoi varsin nopeasti. Kitkarengastetulla koeajoautolla takarenkaiden pidon rikkoi helposti – onneksi mallisto on nyt laajentunut xDrive nelivedolla, jonka saa sedanin lisäksi myös Touring-farmarikoriin.Käytä sitä sähköäBMW:n koeajoon sattui kaksi noin 130 kilometrin ajomatkaa, joista valtaosa taitettiin talvinopeusrajoitettua moottoritietä pitkin. Ajoimme matkat navigaattoria hyödyntäen, antaen auton hybridijärjestelmälle mahdollisuuden hyödyntää sähkö- ja polttomoottoria mahdollisimman tehokkaasti.Lopputulos oli vain osin kaivattu: BMW eteni sähköllä moottoritien alkuun ja vaihtoi sitten polttomoottorille. Matkan loppupäässä auto ei kuitenkaan suostunut vaihtamaan sähkövoimalle ennen moottoritien päättymistä, joten ensimmäisellä matkalla maaliin päädyttiin puolitäydellä akulla. Taloudellisen polttomoottorin ansiosta kulutus oli silti vain 5,3 l/100 km, vaikka 128 kilometrin matkasta vain 15,1 km oli edetty sähköllä.Syykin löytyi: BMW ei hybriditilassa etene sähköllä yli 110 km/h nopeudessa, eikä auto näytä edes tukevan polttomoottoria sähkövoimalla ylämäissä.Ratkaisulla haetaan epäilemättä sähköisen ajon säästöä matalampiin nopeuksiin, missä siitä saadaan paras hyöty, mutta eikö auton kuitenkin kannattaisi lähtökohtaisesti tyhjentää akku jokaisella mahdollisella matkalla? Kuljettajalle kuitenkin tarjotaan selkeätoiminen Battery Hold -toiminto säilyttämään akun varaus, mikäli kohteessa ei pystytä lataamaan.Ongelma ei toki ole suuri, autoon tottuneelle kuljettajalle ei ole iso vaiva vaihtaa ajotilaa hybridistä täyssähköiseen, kun päätepiste lähestyy. Sähköajolla 330e:n huippunopeus on 140 km/h, joten siitä ratkaisu ei ole kiinni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus ja alustaAjoltaan BMW 330e on perushyvä. Akun painoa ei ainakaan kitkarenkaiden pitoreserveillä liiaksi huomaa, ja ajokäytös vaikuttaa varsin tasapainoiselta. Ohjaus on herkkä, mutta ainakin kitkarenkailla keskialueeltaan tahmea. Sen takia auto ei lupaa kovin hyvää suuntavakautta. Ohjaustuntoa kitkarenkailla on vaikea kommentoida, mutta ainakin 320d-mallista saatujen kokemusten mukaan uusi 3-sarja on parannus BMW:n viime vuosien tunnottomuuteen.Hybridivoimalinjan toiminta on nyt yhdistetty ajotilavalintaan. Akun säästämiselle on oma pikanäppäin.Tasaisella tiellä 330e liikkuu mukavasti myös koeajoauton adaptiivisella M-alustalla. Mukautuva iskunvaimennus suodattaa tienpinnan karheudet varsin hyvin. Suuremmat töyssyt sen sijaan vaimennetaan erittäin napakasti, jopa hätäisesti, mikä heikentää mukavuutta epätasaisemmalla tiestöllä. Harmillisesti jokaisesta ajamastamme nykyisen G20-sukupolven 3-sarjasta on löytynyt lisävarusteinen alustapaketti, joten vakioalustan toimintaa emme vieläkään pysty kommentoimaan.Satunnaisia pitkiä matkoja autoilevan on syytä tiedostaa vain 40 litraisen polttoainesäiliön rajoitukset – onneksi polttomoottori vaikuttaa varsin taloudelliselta. Hidas latausBMW ei ilmoita akun käytettävissä olevaa kapasiteettia (lisäys 27.4.: käytettävä kapasiteetti 10,4 kWh), mutta teoreettinen kapasiteetti on 12 kilowattituntia (edeltäjä: 7,7 kWh). Yhtiö varustaa ladattavat hybridinsä edelleenkin vain 3,7 kilowatin yksivaihelaturilla (1x16A), joten täyslataukseen menee noin kolmisen tuntia. Audin ja Mercedes-Benzin 7,2 kilowatin kaksivaihelaturit ovat huomattava etu, mikäli lataus painottuu julkisiin latauspisteisiin – BMW:n 3,7 kilowatin latauksella kauppareissu saa venyä pitkäksi, jos sen aikana aikoo saada akkuun merkittävää energialisää.Latausportti löytyy kuljettajan puoleisesta etulokasuojasta.330e:n toivoisi myös raportoivan energiankulutuksesta selkeämmin. Sähkönkulutuksen näkee selkeästi vain täyssähkötilassa, muuten pääpaino on polttoaineen kulutuksella. Onneksi sähköllä ajetun matkan osuus on selkeästi esillä.Auton täysdigitaalinen mittaristo teknisesti mahdollistaisi näkymien personoinnin, mutta BMW tuntuu pitäytyvän tiukasti kiinni nykyisestä valitettavan sekavasta ja heikosti muokattavasta mittaristosta.Kokonaisuutena BMW 330e on kuitenkin erittäin toimiva auto. Mallin houkuttavuutta lisää ladattavan hybridivoimalinjan saatavuus nelivedon kanssa, ja lisätilaa kaipaavat voivat valita Touring-farmariversion.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 330e iPerformance Sedan Hinta alkaen 53 875 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 877 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 300 Nm (1350–400 r/min) Vääntö 300 Nm (1350–400 r/min) Akku Akuston teoreettinen kapasiteetti 12,0 kWh, käytettävä kapasiteetti 10,4 kWh Toimintamatka 51–59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 83 kW (113 hv), Järjestelmän yhteisteho 215 kW (292 hv) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous