26.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e – perusvarma toinen sukupolvi panostaa akkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 330e siirtyy toiseen sukupolveen perusvarmalla suorituksella. Hyvää: voimalinjan toiminta, taloudellinen bensiinimoottori, saatavilla farmari- ja nelivetoversiot. Huonoa: hidas lataus, pieni polttoainesäiliö. BMW 330e, eli 3-sarjan ladattava hybridiversio, on siirtynyt jo toiseen sukupolveen. Uudistusresepti on toteutettu ajan hengen mukaisesti panostamalla erityisesti sähköajoon. Valmistaja kehuukin sähköisen toimintamatkan kasvaneen peräti 50 prosentilla, nyt tehtaan mukaan polttomoottoritta liikutaan enimmillään jopa 66 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavaa sähköajoa Valmistajan ilmoitus on vanhentuneeseen NEDC-mittaussykliin perustuva, mutta 5,5 celsiusasteen kevätsäässäkin pääsimme pääkaupunkiseudun kehäteitä pitkin 43 kilometriä sähköllä. Keskinopeus mittauksessa oli 73 kilometriä tunnissa, mikä lienee varsin lähellä sulakan 3-sarjan optiminopeutta. Kaupungissa ja moottoritiellä matka lienee lyhyempi, mutta lämpimämpänä taas sähkömatka voi olla pidempikin. Sähköajo sujuu BMW:llä vaivatta. Moottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston väliin asennettu 83 kilowattinen (113 hv) sähkömoottori liikuttaa autoa sähäkästi, eikä tahattomasta polttomoottorin käynnistymisestä tarvitse kärsiä. BMW ja XtraBoost Hybriditilassa sähkömoottorin lisäksi autoa liikuttaa BMW:n tuttu 2-litrainen rivinelonen, joka kehittää tässä sovelluksessa 135 kilowattia (184 hv). Järjestelmän yhteisteho yltää 10 sekunniksi 215 kilowattiin (292 hv), mikäli ajoasetus on Sportilla – BMW-kiellä puhutaan XtraBoostista. Normaalitilassa 330e liikkuu 185 kilowatin 252 hv) turvin. Toisin sanoen suorituskyky on vähintään riittävä, ja sähkömoottorin ansiosta voimalinja myös reagoi varsin nopeasti. Kitkarengastetulla koeajoautolla takarenkaiden pidon rikkoi helposti – onneksi mallisto on nyt laajentunut xDrive nelivedolla, jonka saa sedanin lisäksi myös Touring-farmarikoriin. Käytä sitä sähköä BMW:n koeajoon sattui kaksi noin 130 kilometrin ajomatkaa, joista valtaosa taitettiin talvinopeusrajoitettua moottoritietä pitkin. Ajoimme matkat navigaattoria hyödyntäen, antaen auton hybridijärjestelmälle mahdollisuuden hyödyntää sähkö- ja polttomoottoria mahdollisimman tehokkaasti. Lopputulos oli vain osin kaivattu: BMW eteni sähköllä moottoritien alkuun ja vaihtoi sitten polttomoottorille. Matkan loppupäässä auto ei kuitenkaan suostunut vaihtamaan sähkövoimalle ennen moottoritien päättymistä, joten ensimmäisellä matkalla maaliin päädyttiin puolitäydellä akulla. Taloudellisen polttomoottorin ansiosta kulutus oli silti vain 5,3 l/100 km, vaikka 128 kilometrin matkasta vain 15,1 km oli edetty sähköllä. Syykin löytyi: BMW ei hybriditilassa etene sähköllä yli 110 km/h nopeudessa, eikä auto näytä edes tukevan polttomoottoria sähkövoimalla ylämäissä. Ratkaisulla haetaan epäilemättä sähköisen ajon säästöä matalampiin nopeuksiin, missä siitä saadaan paras hyöty, mutta eikö auton kuitenkin kannattaisi lähtökohtaisesti tyhjentää akku jokaisella mahdollisella matkalla? Kuljettajalle kuitenkin tarjotaan selkeätoiminen Battery Hold -toiminto säilyttämään akun varaus, mikäli kohteessa ei pystytä lataamaan. Ongelma ei toki ole suuri, autoon tottuneelle kuljettajalle ei ole iso vaiva vaihtaa ajotilaa hybridistä täyssähköiseen, kun päätepiste lähestyy. Sähköajolla 330e:n huippunopeus on 140 km/h, joten siitä ratkaisu ei ole kiinni. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus ja alusta Ajoltaan BMW 330e on perushyvä. Akun painoa ei ainakaan kitkarenkaiden pitoreserveillä liiaksi huomaa, ja ajokäytös vaikuttaa varsin tasapainoiselta. Ohjaus on herkkä, mutta ainakin kitkarenkailla keskialueeltaan tahmea. Sen takia auto ei lupaa kovin hyvää suuntavakautta. Ohjaustuntoa kitkarenkailla on vaikea kommentoida, mutta ainakin 320d-mallista saatujen kokemusten mukaan uusi 3-sarja on parannus BMW:n viime vuosien tunnottomuuteen. Hybridivoimalinjan toiminta on nyt yhdistetty ajotilavalintaan. Akun säästämiselle on oma pikanäppäin. Tasaisella tiellä 330e liikkuu mukavasti myös koeajoauton adaptiivisella M-alustalla. Mukautuva iskunvaimennus suodattaa tienpinnan karheudet varsin hyvin. Suuremmat töyssyt sen sijaan vaimennetaan erittäin napakasti, jopa hätäisesti, mikä heikentää mukavuutta epätasaisemmalla tiestöllä. Harmillisesti jokaisesta ajamastamme nykyisen G20-sukupolven 3-sarjasta on löytynyt lisävarusteinen alustapaketti, joten vakioalustan toimintaa emme vieläkään pysty kommentoimaan. Satunnaisia pitkiä matkoja autoilevan on syytä tiedostaa vain 40 litraisen polttoainesäiliön rajoitukset – onneksi polttomoottori vaikuttaa varsin taloudelliselta. Hidas lataus BMW ei ilmoita akun käytettävissä olevaa kapasiteettia (lisäys 27.4.: käytettävä kapasiteetti 10,4 kWh), mutta teoreettinen kapasiteetti on 12 kilowattituntia (edeltäjä: 7,7 kWh). Yhtiö varustaa ladattavat hybridinsä edelleenkin vain 3,7 kilowatin yksivaihelaturilla (1x16A), joten täyslataukseen menee noin kolmisen tuntia. Audin ja Mercedes-Benzin 7,2 kilowatin kaksivaihelaturit ovat huomattava etu, mikäli lataus painottuu julkisiin latauspisteisiin – BMW:n 3,7 kilowatin latauksella kauppareissu saa venyä pitkäksi, jos sen aikana aikoo saada akkuun merkittävää energialisää. Latausportti löytyy kuljettajan puoleisesta etulokasuojasta. 330e:n toivoisi myös raportoivan energiankulutuksesta selkeämmin. Sähkönkulutuksen näkee selkeästi vain täyssähkötilassa, muuten pääpaino on polttoaineen kulutuksella. Onneksi sähköllä ajetun matkan osuus on selkeästi esillä. Auton täysdigitaalinen mittaristo teknisesti mahdollistaisi näkymien personoinnin, mutta BMW tuntuu pitäytyvän tiukasti kiinni nykyisestä valitettavan sekavasta ja heikosti muokattavasta mittaristosta. Kokonaisuutena BMW 330e on kuitenkin erittäin toimiva auto. Mallin houkuttavuutta lisää ladattavan hybridivoimalinjan saatavuus nelivedon kanssa, ja lisätilaa kaipaavat voivat valita Touring-farmariversion. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 330e iPerformance Sedan Hinta alkaen 53 875 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 877 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 300 Nm (1350–400 r/min) Vääntö 300 Nm (1350–400 r/min) Akku Akuston teoreettinen kapasiteetti 12,0 kWh, käytettävä kapasiteetti 10,4 kWh Toimintamatka 51–59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 83 kW (113 hv), Järjestelmän yhteisteho 215 kW (292 hv) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan