13.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e xDrive tarjoaa latausta nelivedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 330e -lataushybridin nelivetoversio on takavetosisariaan järkevämpi valinta Suomen oloihin. Hyvää: vetopito, voimalinjan toiminta. Huonoa: pintakovuus, hidas lataus, pieni polttoainesäiliö. BMW 330e xDriven neliveto on toteutettu fiksusti. Sähkömoottori on sijoitettu 8-vaihteisen automaattilaatikon yhteyteen polttomoottorin ja vaihteiston väliin. Etu- ja takakardaanille voimaa välittävän jakovaihteiston ansiosta BMW on esimerkiksi Volvo V60 -lataushybridistä poiketen nelivetoinen myös pelkän sähkömoottorin voimalla ajettaessa.83 kW:n sähkömoottorissa on riittävästi potkua taajama-ajoon ja tasavauhtiseen matkantekoon. Voimanpuutetta esiintyy kuitenkin erityisesti silloin, kun pikkutieltä liitytään valtatielle. Liian tiukkaan väliin bemarin nokkaa ei kannata työntää, jos haluaa viimeiseen asti vältellä polttomoottorin käynnistymistä.Electric-sähköajotilassa kiihtyvyys on paikaltaan merkittävästi verkkaisempaa kuin useimmilla täyssähköautoilla. Voimanpuutteesta ei kuitenkaan tarvitse kärsiä polttomoottorin käynnistyessä sähkömoottorin tueksi. Kaksikon yhteisteho on parhaimmillaan 292 hv, minkä saa kutiteltua ulos hetkellisesti Sport-ajotilan Xtraboost-toiminnolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuhteellisen pitkälleWLTP-toimintamatka sähköllä on 55 kilometriä. Kesäkelillä ja alhaisella keskinopeudella yli 50 kilometrin sähköajo lienee mahdollista, mutta talvella ei. Täyteen ladattuna ajoakun käytettävissä oleva energiasisältö on 10,4 kWh. Kokeilimme –11 asteen lämpötilassa, miten pitkälle kolmosella pääsee pelkällä sähköllä.Esilämmitettynä ja 70 km/h -keskinopeudella ajetulla lenkillä polttomoottori käynnistyi ensi kerran 29,6 kilometrin kohdalla. 49 kilometrin mittaisen lenkin jälkeen ajotietokone näytti lukemia 28,3 kWh ja 3,0 l/100 km. Vertailun vuoksi Seat Leon eHybrid kulki viikkoa aiemmin samalla lenkillä ja viiden asteen pakkasessa ensimmäiset 39 kilometriä sähköllä.Esilämmitystoiminnon ansiosta bemarin ohjaamon saa lämmitettyä miellyttäväksi ennen ajoon lähtöä. Lasit pysyvät sähköajotilassa suhteellisen hyvin huurteettomina, mutta kirkkain tulos vaatii vähintään ilmastoinnin ekoasetuksen poiskytkemistä.Parantunut ajettavuus330e xDrive on polveilevilla lumen peittämillä maalaisteillä elementissään. Normaalissa ajotilassa ajonvakautus puuttuu ajoon suhteellisen aikaisessa vaiheessa eikä salli juurikaan luistoa. Traction-asetuksella ajamisen ilo lisääntyy: ajonvakautus höllentää otettaan juuri sopivassa määrin ja sallii kuljettajan viedä autoa maltillisissa luistoissa.Takavetopainotteisen voimanjakonsa ansiosta BMW on helposti hallittava myös ajonvakautus täysin pois kytkettynä, mutta nämä ilotteluhetket on syytä jättää yleiseltä liikenteeltä suljetuille tieosuuksille.Kolmosen ohjaustunto oli edellisen sukupolven kohdalla hakusessa. Nyt asiaan on saatu jonkin verran parannusta, mutta menneiden vuosikymmenien tunnokkuuteen on vielä reilusti matkaa. Lataushybridin ohjaus on kitkarenkaiden kera positiivisessa mielessä raskas, ja palauttaa kadunkulmissa luontevasti takaisin keskiasentoonsa. Suoralla tiellä ohjaus ei kuitenkaan keskitä moitteetta, minkä vuoksi kuljettajan on korjattava kulkusuuntaa suhteellisen taajaan pienillä ratin liikkeillä.Jousitusmukavuudessakin on pientä sanomista. Alustan lievä pintakovuus tulee selvimmin esille lumen ja jään peittämillä teillä. Kovahko perusviritys ei tule yllätyksenä, onhan auton virallinen omassa peräti 1 895 kg. Sen sijaan viihdejärjestelmän osalta moitittavaa ei löydy. Kojelaudan keskinäyttöä ohjaava iDrive-pylpyrän käyttölogiikka on edelleen markkinoiden parhaimmistoa, ja näyttö tottelee nykyään myös kosketusta.Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Jari Saarentaus BMW 330e xDrive A Touring Charged Edition M Sport Hinta alkaen 59 011 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 356 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 12,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous