16.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 520d A Touring – perä kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n Touring-perinteet kukoistavat uudessa 5-sarjassa: määrän sijaan tavaratilassa panostetaan laatuun. Hyvää: ergonomia, viimeistelty tavaratila, iDrive. Huonoa: ohjaus, mukautuvan iskunvaimennuksen nypytys vauhdissa. Vuosituhannen alussa baijerissa pyörineen muotoilumellakan jälkeen BMW on keskittynyt rauhalliseen hiomiseen. Uuden viitossarjan Touring-farmari pitäytyy jatkumossa – aivan kuin vuonna 2010 esitelty edellinen 5-sarjan Touring olisi piirretty uudelleen nykytrendien mukaisesti.Ulkomitatkin ovat lähes ennallaan, suurin muutos on 36 millin venähdys pituudessa. Akseliväli on venynyt vain 7 milliä, eikä tavaratilakaan ole kasvanut kuin kymmenellä litralla 570 litraan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBaijerilainen painonvartijaMuutoksen mittaamiseen tarvitaan vaaka. Uutuus on mallista riippuen satakunta kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Etulokasuojat ja korin luukut ovat alumiinia. Jo pelkkä takaluukku säästää 4,5 kiloa, ja samasta materiaalista valmistettu apurunko keventää kokonaisuutta 11 kiloa.Ajettavuutta ja taloudellisuutta tukevan kevytrakennetekniikan lisäksi hiilidioksidigrammoja jahdataan aerodynaamiikalla. Farmarikorin pysty perä ei aivan mahdollista sedanin virtaviivaisuutta (Cd 0,22), Touring tulee toimeen 0,27:llä.Valmistaja kertoo panostaneensa aeroakustiikkaan, eli tuttavallisemmin tuulensuhinoihin. Suomessa hallitseva rengasmelu peittää alleen hienon työn, mutta Saksan autobahnoille suuntautuvilla lomamatkoilla voi nauttia rahoittavasta hiljaisuudesta ainakin 180 kilometriin tunnissa asti.Tavaratilan laatu, ei märääTavaratilassa miellyttää valmistajan panostus yksityiskohtiin. Takaistuimet taittuvat sähköisesti alas 60:40-suhteessa, ja keskimmäisen istuimen voi kumota erikseen suureksi suksiluukuksi. Valitettavasti istuimet eivät kaadu vaakatasoon, joten 1700 litraan laajennetun tavaratilan lattiasta ei saa tasaista. BMW kertoo kuormattavuuden kasvaneen 120 kilolla mallista riippuen 720–730 kilogrammaan –tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus on vakiovaruste. Takaistuimen selkänojan voi kallistaa pystympään, jolloin tavaratilaan saadaan lisälitroja viisipaikkaisuudesta tinkimättä. Välipohjan löytyy tilava lokero ensiapulaukulle ja muille varusteille. Lisäksi tavaratilan takareunasta löytyy luukku, jonne tavaratilan näköverhon ja suojaverkon rullat voi sijoittaa suurten esineiden kuljetuksen ajaksi.Ja toki BMW Touring -perinteiden mukaisesti takaluukun lasi on edelleen avattavissa erikseen.Vaivaton, mutta innoton ajettavuusKoeajettu 520d riittää vaivattomaan etenemiseen, eivätkä nelosdieselin elämöinnit kantaudu ohjaamoon kuin täydellä kuormalla. Kauneusvirheenä BMW:täkin vaivaa taipumus vedättää ylisuurella vaihteella, jolloin moottorin värinät kantautuvat matkustamoon asti. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto kääntyy kokoisekseen ketterästi, mutta reipasta ajamista nakertaa etäinen ja tuntumaltaan kuollut ohjaus – ajamisen ilosanoma jää todellisen suoriutumisen sijaan BMW:n markkinointiviestinnän harteille.Ajettavuuteen tosin voi vaikuttaa huippulaajalla varustevalikoimalla. Perusalustaa tarjotaan tavallisena tai 10 milliä madallettuna M Sportina, mutta koeajoautot oli varusteltu mukautuvalla iskunvaimennuksella, joka korvaa myös M Sport -alustan. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa neliveto ei rajoita alustavaihtoehtoja, ja voipa täysivetoiseen valita myös Integral Active Steering -nelipyöräohjauksen tai Adaptive Drive -paketin aktiivisen kallistuksenvaimennuksen.Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä 530d-mallin kotimaan koeajossa havaittu näennäisurheilullinen nypytys. Farmariperinteiden lisäksi BMW:n toivoisi muistelevan myös takavuosien alustaosaamistaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 520d A Touring Hinta alkaen 54 999 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Vääntö 400 Nm (2950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 1114 g/km Mitat pituus 4943 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 570 l Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”