10.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: BMW i4 – erinomainen kompromisseista huolimatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoilta autonvalmistajilta on alkanut ilmestyä markkinoille autoja, jotka on rakennettu varta vasten sähköautoille suunnitelluille perusrakenteille. BMW i4 sen sijaan ei ole tällainen auto, mutta tiloja lukuun ottamatta se on luokassaan varteenotettava vaihtoehto. Hyvää: Voimalinja, ajettavuus. Huonoa: Tilat. BMW i4 -täyssähköauto rakentuu BMW:n CLAR-perusrakenteelle, johon pohjautuu nykyisen sähköautomalliston lisäksi käytännössä valmistajan kaikki polttomoottoritoimiset autot 3- sarjasta aina 8-sarjaan asti.Käytännössä isoin vaikutus tällä on tilankäyttöön: konepellin alla ei ole säilytystilaa, ja lattia nousee takamatkustajien osalta ikävän korkealle. Tämän myötä takana matkustava aikuinen joutuu istumaan jyrkästi pakaroillaan ja jalat koukussa. Autosta löytyy myös kookas kardaanitunneli joka rokottaa keskipaikan matkustusmukavuutta.Myöskään pään tilaa ei takaistuimilla ole kehuttavasti. Tavaratilaa autossa on 470 litraa, eli täsmälleen saman verran kuin 4-sarjan Gran Coupéssa, jonka koriin i4 pitkälti perustuukin.Ohjaamon ilme on bemaristeille varmasti tuttu, vaikka ei olisi aiemmin valmistajan sähköautoihin tutustunutkaan.Kuljettajan paikalla tiloista ei sen sijaan ole valittamista. Ajoasennon saa helposti säädettyä mieleiseksi, ja suunnanvaihtaja on täysin samanlainen kuin automaattivaihteisen bensiinimallin vaihdekeppi. Polttomoottori-bemaristin ei siis tarvitse ajamisen osalta juuri totutella uuteen. Ainoa ero on, että kun D-asennosta keppiä siirtää vasemmalle, ei tarjolla ole enää manuaalista vaihteen naputtelua, vaan voimakkaammin regeneroiva B-ajotila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköspeksit kunnossaPolttomoottoripohjaisuudesta muistuttaa myös muotoilu: takapuskurissa on pakoputkille suunnitellut syvennykset.Polttomoottoriperusteisuudesta huolimatta sähköautospeksit ovat niin ikään hyvällä tolalla. Korkeimmaksi lataustehoksi ilmoitetaan 200 kilowattia ja WLTP-toimintamatkaksi lähes 600 km. Käytännön testauksella latausteho saatiin käymään ilmoitetussa huippulukemassa, ja teho myös pysyi puoleen akkuun asti sadan kW:n yläpuolella. Toimintamatkakin on käytännössäkin hyvä, reippaassa moottori- ja maantieajossa autolla päästiin kesäkelissä yli 400 km.Koti- ja asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, joka alkaa olemaan oletusarvo uusille täyssähköautoille.Merkin mukainenSähköautoista löytyy usein reilusti voimaa. BMW i4:n perusmallistakin löytyy kiitettävät 250 kW (340 hv). Vauhdinnälkäisille suunnattu i4 M50 nokittaa tämän 150 kW:lla (204 hv:lla). Lisätehosta ei kuitenkaan jää koeajoyksilölläkään haaveilemaan. Jo numeroista voi päätellä, että ohitukset käyvät vaivatta, ja lisäksi terävämmällä polkaisulla peräkin irtoaa helposti pieneen leikittelyyn. Suorilla teillä vatsanpohjasta ei sen sijaan kouraise M50-mallin tapaan edes kaasupolkimen iskeytyessä pohjaan.Kuitenkaan auton ohjaimissa ei osaa tällaista ominaisuutta kovin usein edes kaivata. Kokonaisuus on erittäin tasapainoinen: voimalinja toimii sähköautojenkin mittakaavassa varsin tasaisesti, poljintuntumat ovat yhteensopivat ja BMW on selvästi alkanut skarppaamaan myös joidenkin vuosien hakuammunnan jälkeen ohjaustuntumassakin.Alusta on tarpeeksi mukava tavalliseen ajoon, mutta ei liian löysä etteikö autolla voisi myös hieman leikitellä. i4 on sitä mitä polttomoottoripuolella 3-sarjalaiset ovat edustaneet: arkikäyttöinen auto jonka ratissa ei harmita.Tietysti pienempi omamassa tekisi autosta tunnokkaamman, mutta tämä hinta jokaisessa sähköautossa on toistaiseksi maksettava. Arkikäyttöisyyttä taas olisi saatu lisää asentamalla voimalinja esimerkiksi 3-sarjan farmarin koriin. Kuitenkin kaikkiaan BMW i4 on kelpo kompromissi, ja sähköauto jollaista BMW:ltä osasi toivoakin.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKoeajo: BMW i4 M50 – Oodi voimalle BMW i4:stä tulossa edullisempi versio – pienempi akku ja vähemmän tehoa Maailman suurin sähköautotesti: mukana 31 mallia Maailman suurin sähköautotesti: pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät Moottori selvitti: Sähköautojen toimitusajoissa isoja eroja Munuaisista majavanhampaisiin – BMW 4-sarja ja loppunut kiinnost BMW i4 eDrive 40 Charged Plus Hinta alkaen 65 860 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 340 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv) Vääntö 430 Nm Vääntö 430 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 83,9 / 80,7 kWh. Toimintamatka 590 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,4 (yhd.) Mitat pituus 4783 mm, leveys 1851 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2856 mm Tavaratila: 470–1290 l Omamassa: 2125 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle